De Nederlands wet, specifiek: Regeling voertuigen kent de term 'driewielig motorrijtuig', hieronder vallen de categorieën L5e en L7e. Bijna alle in Nederland geregistreerde quads zijn L7e, alleen in de jaren negentig werden bijvoorbeeld de Yamaha Breeze als personenauto geregistreerd. In deze wet zijn dingen bepaald als gordel- en/of helmplicht. Dus alleen in deze wetgeving waar het gaat om de voertuigen is de rare situatie dat onze vierwielige quads in een categorie vallen die driewielig motorrijtuig heet.
Voor rijbewijzen geldt een andere wet: Reglement rijbewijzen. Voor rijbewijzen zijn alle voertuigen ingedeeld in andere categorieën en hier valt de quad in dezelfde categorie als personenauto's:
Dus als het gaat om aan welke eisen je quad moet voldoen is het een voertuig in de categorie L7e, deze klasse wordt 'driewielig motorrijtuig' genoemd. Als het gaat om welk rijbewijs je nodig hebt dan is het gewoon een voertuig met vier wielen die niet meer dan 3500 kg weegt en hiervoor heb je rijbewijs B nodig.motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);
Klopt dit zo?