Toelichting wetgeving quads !

...en andere vragen over wet- en regelgeving
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Toelichting wetgeving quads !

Bericht door No Limit W-tec »

Ik heb toelichtingen gekregen op een mail van 21 sept 2005 (!!!). Beter laat dan nooit.

Geachte heer Dejonckheere,

Ik heb uw mail van woensdag 21 september in goede orde ontvangen.

Uw diverse vragen werden onderzocht en ik zou u dan ook graag de volgende antwoorden overmaken. Hopelijk kan dit helpen zodat de op quads toepasselijke wetgeving voor u wat duidelijker wordt.

Hoe kan een quad ingeschreven worden :
Momenteel worden quads ingeschreven op basis van vier mogelijkheden van homologatie afhankelijk van hun technische eigenschappen : vierwielige bromfiets B, vierwieler met motor, auto, of landbouw- of bosbouwtrekker. De quad heeft geen eigen definitie in het technisch reglement (koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende ‘algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen’) en moet bijgevolg op basis van zijn technische kenmerken gehomologeerd worden onder een van de bestaande categorieën. Een quadmodel dat nergens onder te brengen valt, wordt dan ook niet gehomologeerd en mag bijgevolg niet op de openbare weg rijden.

Is zwaailicht verplicht :
Landbouwvoertuigen moeten nooit voorzien zijn van een zwaailicht. Het technisch reglement bepaalt wel dat ze mogen voorzien zijn van een zwaailicht maar een verplichting is dit niet.

Hoe snel mag een quad rijden ?
De maximum snelheid die een quad mag kunnen rijden, hangt af van de voertuigcategorie waaronder de quad is ingeschreven. Bijgevolg mag een quad die ingeschreven is als bromfiets B niet sneller kunnen rijden dan 45 km/u, een quad die ingeschreven is als landbouwvoertuig niet sneller dan 40 km/u en voor een quad die ingeschreven is als vierwieler met motor of als auto moeten de snelheidsregels geldend voor autobestuurders nageleefd worden.

Mag een landbouwquad enkel gebruikt worden voor hoeve-veld verkeer ?
Er is op zich geen probleem als een landbouwvoertuig wordt gebruikt op andere trajecten dan het traject hoeve-veld. Ook niet-landbouwers kunnen een voertuig als landbouwvoertuig inschrijven. Een inschrijving gebeurt op basis van het voertuigtype, niet op basis van het beroep van de bestuurder.

Waar mag een quad parkeren ?
Wat uw vraag met betrekking tot het parkeren betreft, ga ik ervan uit dat u hiermee duidt op parkeerplaatsen aangeduid door een verkeersbord E9b. Indien de quad werd ingeschreven als landbouwvoertuig is het niet toegestaan om hierop te parkeren. Indien er echter geen specifieke signalisatie bij de parkeerplaatsen staat of het E9a werd aangebracht, dan is het wel toegestan.

Mag een quad rijden op wegen waar bord staat 'verboden uitgezonderd landbouwvoertuigen'
Een quad die ingeschreven is als landbouwvoertuig mag inderdaad rijden op wegen die waarop landbouwvoertuigen toegelaten worden door de verkeersborden.

Wat moet op een quad staan van lichten ?
Een quad moet de voorzieningen hebben zoals voorgeschreven voor voertuigen van zijn categorie. Deze kunt u terugvinden in het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende ‘algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen’ of in het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende ‘algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.’

U vroeg ook hoe het mogelijk is dat op de roze kaart van quads 15 kW vermeld staat terwijl het duidelijk is dat dit niet in verhouding staat met de realiteit. Het is zo dat dit betekent dat er na de homologatie wijzigingen werden aangebracht aan het voertuig wat absoluut verboden is.

Om op uw laatste vraag te willen antwoorden is het zo dat voertuigen die in andere lidstaten van de EU werden goedgekeurd en ingeschreven ook in ons land opnieuw moeten kunnen worden ingeschreven. Dit is Europees bepaald.

Tenslotte wil ik toch graag nog opmerken dat invoer, homologatie en inschrijving gebeuren op basis van objectieve criteria.

Ik hoop u met dit antwoord van dienst te zijn en u als minister van Mobiliteit niet teleur te stellen. Indien u nog verdere vragen, opmerkingen of suggesties heeft, laat dan zeker niet na om mij opnieuw te contacteren.

Met vriendelijke groet,




Renaat Landuyt
Minister van Mobiliteit

---
Stijn De Meester
Secretariaat en Beleidscel van Minister van Mobiliteit Secrétariat et Cellule Stratégique du Ministre de la Mobilité Renaat Landuyt
Tel: 02/237.67.49
Fax: 02/230.18.24
www.ministerlanduyt.be
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2465
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
Locatie: gezellig
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

Dat schept wel genoeg duidelijkheid, he. :)
BLUE BUCK
Quadrider
Quadrider
Berichten: 387
Lid geworden op: do 18 aug, 2005 20:17
Locatie: RUMMEN

Bericht door BLUE BUCK »

Beter laat (antwoord) dan nooit.
Hierdoor worden we weeral wat wijzer.
Wat me wel verbaast is dat een zwaailicht niet verplicht is terwijl iedere landbouwtractor die ge tegen komt minstens 1 zwaailicht op heeft.
Yamaha boy
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 06 apr, 2005 20:13
Locatie: rillaar

Bericht door Yamaha boy »

Mijne quad is ingeschreven als landbouwvoertuig, wil dit dan zeggen dat ik hem moet laten afstellen dat hij niet harder gaat dan 40 per uur?
Life is a game, play it!
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2187
Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 20:25
Locatie: Oezbekistan

Bericht door SlOoT »

Dat aan het eind snap ik niet helemaal, over die 15Kw:

" Het is zo dat dit betekent dat er na de homologatie wijzigingen werden aangebracht aan het voertuig wat absoluut verboden is. "

Worden alle quads dan begrends tot 15Kw afgeleverd als je er een nieuw koopt ?
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Yamaha boy schreef:Mijne quad is ingeschreven als landbouwvoertuig, wil dit dan zeggen dat ik hem moet laten afstellen dat hij niet harder gaat dan 40 per uur?
Nee, maar zou wel willen zeggen dat als je op weg waar je met auto 90 mag, je strafbaar bent boven 40 km/u.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

SlOoT schreef:Dat aan het eind snap ik niet helemaal, over die 15Kw:

" Het is zo dat dit betekent dat er na de homologatie wijzigingen werden aangebracht aan het voertuig wat absoluut verboden is. "

Worden alle quads dan begrends tot 15Kw afgeleverd als je er een nieuw koopt ?
Het is algemeen geweten dat invoerders met 'geknijpte' motor aanbieden bij eerste type keuring om onder 15kw te blijven qua wetgeving. Nadien worden ze gewoon verkocht. Is ook met de moto's zo.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Vincenzo
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2352
Lid geworden op: ma 10 mei, 2004 11:15
Locatie: das tezien wa weer da tis ;)

Bericht door Vincenzo »

da stuk van die wetgeving ivm verplichte lichten waar kan je dat ergens vinden?
Dutje#82
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 20 okt, 2004 20:47
Locatie: West-Vl

Bericht door Dutje#82 »

nikolas jong.. ge maakt mijn slecht rapport weer helemaal goed :twisted:

banshee is ingeschreven als landbouwvoertuig :o

mag wel niet vlugger dan 40.. maarja :roll:



grtzzzzz
BERT'S RACING SHOP


For all You're Pic's WWW.NIFIN.BE
Kortvrint
Quadrider
Quadrider
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 29 nov, 2004 18:01
Locatie: west vlaanderen

Bericht door Kortvrint »

Dat van die zwaailichten klopt toch nie ze.
Of te wel is da nog nie te lang zo.

Want we hebben daarvoor nog ooit een boete gekregen :? (op een tractor weliswaar)
-HONDA TRX250r
Een vette 2-takt met veel te veel mods!
Steffen
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 jun, 2005 23:07
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Steffen »

STICKY
http://www.qc-xplode.be" onclick="window.open(this.href);return false;

A new quad generation is born !
Gebruikersavatar
tuumke
Quadrider
Quadrider
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 04 mei, 2005 13:39
Locatie: Kinrooi

Bericht door tuumke »

Vincenzo schreef:da stuk van die wetgeving ivm verplichte lichten waar kan je dat ergens vinden?
Ik ben hier eens op aan het zoeken geweest: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art28
maar echt specifiek voor quads vind ik daar niet dadelijk op terug...
"Het is beter om je mond te houden en als idioot over te komen dan om hem open te doen en alle twijfel weg te nemen"
Franky
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 956
Lid geworden op: do 22 jul, 2004 22:58
Locatie: Rillaar

Bericht door Franky »

hoe word een yamaha Rhino fijtelijk bekeken? als landbouwvoertuig, of kan je hem ook kopen als Moto?
Pure adrenaline attached with a license plate !
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 933
Lid geworden op: ma 28 nov, 2005 19:53
Locatie: zelzate
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

Franky schreef:hoe word een yamaha Rhino fijtelijk bekeken? als landbouwvoertuig, of kan je hem ook kopen als Moto?
vierwieler met motor als/meestal import

boereplak via d'ieteren

:wink:
engine-addicted - Yamaha Rhino - RRC - www.vlaanderen4x4.be -
Franky
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 956
Lid geworden op: do 22 jul, 2004 22:58
Locatie: Rillaar

Bericht door Franky »

brutus32 schreef: vierwieler met motor als/meestal import

boereplak via d'ieteren
eeuuuhm, dus wat is 't dan? 40km/u of de regels van een auto?
Pure adrenaline attached with a license plate !
Plaats reactie