Wetgeving Quads

...en andere vragen over wet- en regelgeving
Plaats reactie
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Wetgeving Quads

Bericht door ASUSfreak »

Zowel de zoekfunctie hier als wegcode.be levert niet veel resultaat op...

Wat is nu juist verplicht ivm Quads op de baan (in Belgie en in Frankrijk)

Helm
...

Ik ga deze zomer voor 1e keer met men Quad (op remork) naar Frankrijk. Is dat een ander regelement als hier kwestie helm, kledij, enz...

En trouwens hoe zit het hier in Belgie want dat weet ik ook niet :p

Zowel men vriendin als ik hebben enkel een helm, handschoenen en doen nu (winter) lange broek en jas met lange mouwen aan.
Maar niets vd kledij is speciale motor/quad kledij. Enkel onze dagelijkse kledij zeg maar.

Ik heb crossbotten gekocht voor mij...

Maar in Frankrijk (zomer) met lange broek en lange jas???

Weet iemand waar ik wél de juiste wetgeving vindt...

Febiac zegt dit al wel, maar dat is van 2006...

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=547" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh ja, die remork moet ik ook nog kopen, maar dat heeft geen regelement ivm quad veronderstel ik...
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: Wetgeving Quads

Bericht door sjmallie94 »

Enigste wat verplicht is, is een helm. Cross kleding en cross boten en dergelijken zijn alleen maar verplicht op een crosscircuit Zoals AMC-Genk.


Het gaat natuurlijk om je eigenveiligheid, iedereen voor zit natuurlijk, maar in de zomer tijden we meestal met een lange broek, door opspatende stenen of dergelijke, gewoon dat wat prettiger zit, en midden zomer in het t-shirt voor korte ritten , ergens even snel heen binnen paar KM . en touren dan een flees dunne jas.

En een remork , is gewoon zoals het hoord niet speciaal voor quad's
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Re: Wetgeving Quads

Bericht door ASUSfreak »

Ok bedankt!

Ik ben ook liever voor de veiligheid hoor ;) maar het is niks dat dus WET is, verplicht zeg maar... OK!

Weet je toevallig of dat in Frankrijk ook zo is :p?

En remork is ook goed dan ;)

Thx
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Wetgeving Quads

Bericht door Boncari »

Volgens mij is er vorig jaar in belgie een wet doorgekomen waarin staat dat je beschermende kledij moet dragen. Ik ben geen belg dus kan je daar niet meer over vertellen...
Ik heb de zoekfunctie even gebruikt en hierover dit topic gevonden http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... ij#p488675" onclick="window.open(this.href);return false;
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Wetgeving Quads

Bericht door Jeroen1991 »

Boncari schreef:Volgens mij is er vorig jaar in belgie een wet doorgekomen waarin staat dat je beschermende kledij moet dragen. Ik ben geen belg dus kan je daar niet meer over vertellen...
Ik heb de zoekfunctie even gebruikt en hierover dit topic gevonden http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... ij#p488675" onclick="window.open(this.href);return false;
Officieel is beschermende kledij alleen voor bestuurders van motorfietsen verplicht, die beschreven staan als 2-wielig. Quads zouden daar dus niet onder vallen, maar of meneer de agent daar ook zo over denkt...
Yamaha Raptor 660R!
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: Wetgeving Quads

Bericht door sjmallie94 »

Hier in NED staan ze op gegeven als 3 wielig motorvoertuig. staat op de papieren. tel er meer maarja. tel fout :lol:

weet niet hoe dat in belgie zit.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
putskie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 22 apr, 2011 12:27

Re: Wetgeving Quads

Bericht door putskie »

ASUSfreak schreef:Zowel de zoekfunctie hier als wegcode.be levert niet veel resultaat op...

Wat is nu juist verplicht ivm Quads op de baan (in Belgie en in Frankrijk)

Helm
...

Ik ga deze zomer voor 1e keer met men Quad (op remork) naar Frankrijk. Is dat een ander regelement als hier kwestie helm, kledij, enz...

En trouwens hoe zit het hier in Belgie want dat weet ik ook niet :p

Zowel men vriendin als ik hebben enkel een helm, handschoenen en doen nu (winter) lange broek en jas met lange mouwen aan.
Maar niets vd kledij is speciale motor/quad kledij. Enkel onze dagelijkse kledij zeg maar.

Ik heb crossbotten gekocht voor mij...

Maar in Frankrijk (zomer) met lange broek en lange jas???

Weet iemand waar ik wél de juiste wetgeving vindt...

Febiac zegt dit al wel, maar dat is van 2006...

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=547" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh ja, die remork moet ik ook nog kopen, maar dat heeft geen regelement ivm quad veronderstel ik...

Hallo ,

ik neem deze zomer ook mijn quad mee naar Frankrijk ,heb wel al een remorque :wink ,naar welke regio ga je , ik ga van 21 juli tot 4 augustus in de regio van montpellier (clapiers -languedoc -roussillon)
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Re: Wetgeving Quads

Bericht door ASUSfreak »

Wij gaan altijd het weekend rond 8 juli voor 14 dagen.

Waar we henen gaan: dat is meestal nog een verrassing tot de week zelf :p

Maar het woord Elzas is al is gevallen... Maar dat is niet zo ver dus ivm het weer...

Wij zijn ooit ook is daar geweest, maar de Mistral wind heeft ons party-tent afgebroken en bijna onze slaaptent, dus zijn we maar afgezakt naar de Ardèche ;)
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
muayboran1
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 243
Lid geworden op: za 07 nov, 2009 03:35
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Re: Wetgeving Quads

Bericht door muayboran1 »

Ik ga elk jaar naar de Ardèche, een prachtige streek.
Heb daar ook familie wonen.
Heb er ook al eens aan gedacht om mijn quad mee te nemen naar daar maar ik zie het eigenlijk niet zitten om 1000 km te rijden met een remorque achter mij.
Grtz
dave88
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1239
Lid geworden op: vr 17 feb, 2012 17:01
Locatie: nuth

Re: Wetgeving Quads

Bericht door dave88 »

Dan rij je tog gewoon met de quad :crosser:
HONDA the dream of power
ASUSfreak
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 96
Lid geworden op: za 26 nov, 2011 21:47
Locatie: Beringen
Contacteer:

Re: Wetgeving Quads

Bericht door ASUSfreak »

Voor mij is het "maar" 900 Km :p maar ik zit daar niks mee in om een remork te trekken tot daar.

Ben dat gewoon van met mijn ouders in den tijd naar Frankrijk te gaan: altijd campingcar (of vouwwagen voor de Nl's denk ik ;) )

Een Alpen Kreuzer was het geloof ik...

Wij zijn 3x op dezelfde camping geweest: Sun Camping in Sampzon (kort bij Ruoms) Kruispunt D579 met D161 als ik me goed herinner. Het was de brug over de Ardèche en daar lagen enkele campings waarvan Sun Camping.

Inderdaad een zéér mooie streek, bergachtig.

Zeker een aanrader is de Tarn, is hetzelfde principe als de Ardèche (qua natuur) maar nog grilliger. Gorges de Ardèche is meestal bovenaan de bergen rijden en de rivier onderaan zien (wat uiteraard héél knap is) maar bij de gorges du Tarn is het boven, onder, links, rechts, tussen, enz de Tarn rijden ;) (Er is wel niet zo veel te beleven, maar ook prachtige natuur)

Als je daar bent moet je zeker is naar Le Truel gaan (ongeveer Mostuéjouls/Le Rozier) Dat is een GESCHIFTE afdaling met de wagen SHIT man! (Verboden met aanhangwagen) Ik had geen schrik, maar was wel zéér blij als we terug op de grotere baan waren.

LETTERLIJK de breedte vd wagen. Om de zoveel meter een inham om te kruisen (dus iemand moest achteruit) KAARSRECHT naar beneden. Ik rij met een Peugeot 406 Break en op sommige hharspeldbochten moest ik 3x vooruit en achteruit om rond gedraaid te geraken (en daar kruiste ik ook nog iemand dzjeezes :p )

Er zitten ook veel gieren daar... echt parken met gieren enz... weet niet of er jaarlijks wat te rapen valt voor die beestjes, hoop gewoon dat je het zelf niet wordt :)

Wij lagen in Le Rozier zelf en kwamen bergaf terug richting de camping. Toen ik thuis kwam onmiddelijk internet opgezogd en blijkt dat er nog waren die het gefilmd hadden (ik had dus spijt dat ik camera niet bij had... Enkel daarom ga ik nog is terug

Hier is een filmpje (niet van mij, en ook met moto ipv wagen) Het begin is "ons" dorpje en vanaf 1m35 komt die in Le Truel aan en waar die dan links omhoog draait, kwamen wij naar beneden... Let ook op het verbodsbord

http://www.youtube.com/watch?v=7Px1598lCbE" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha Grizzly 700 (2007)
Maxxis Bighorn
WARN Winch 2500lbs
Quadrax Elite box (met LED :D)
muayboran1
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 243
Lid geworden op: za 07 nov, 2009 03:35
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Re: Wetgeving Quads

Bericht door muayboran1 »

Ik ga al naar de Ardèche van mijn 2 jaar en ben er nu 37.
Ondertussen zijn mijn vrouw en kinderen er ook verliefd op.
We gaan in de streek rond Aubenas,eerst was dat naar camping "la chareyrasse" maar die is enkele jaren geleden overgenomen door "pierre et vacances" dus zijn we naar een andere camping getrokken "le plan d'eau".
Ik heb familie wonen in vesseaux enkele km van de camping vandaan.

Ziet er inderdaad ook wel een mooie streek uit de Tarn.
Bedankt voor de tip.
Grtz
Plaats reactie