Quad en rijbewijs, samenvatting op P7

...en andere vragen over wet- en regelgeving
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door java »

Aan gezien ik last samen met een mat van mij werd aan gehouden op zijn quad.
Heb ik de agenten gevraagd wat voor rijbewijs je nodig hebt na 19 januari 2013 alle drie zijden ''rijbewijs B want het is een vierwielig voer tuig''. Dus heb ik de stoute schoenen aan getrokken :D . En een mailtje gewaagt naar de overheid voor uitsluitsel. Met als gevolg dit:



Geachte heer Klok,



Hierbij wil ik reageren op uw mail van 19 juli aan Informatie Rijksoverheid. Daarin schrijft u dat u onlangs staande bent gehouden met een Quad (categorie L7e).

Tijdens deze controle hebt u gevraagd wat voor rijbewijs je moet hebben. De agenten vertelden dat daar een rijbewijs B voor nodig is.

Maar op een website hebt u gelezen dat je na 19 januari 2013 categorie A1 moet hebben. U vraagt hoe dit precies zit.



Deze vraag kan beantwoord worden met 2 Europese richtlijnen, te weten 2002/24/EG en 2006/126/EG. U kunt deze richtlijnen vinden door de nummers te googlen.

De eerste richtlijn (2002/24) gaat over de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen. Hierin staan de verschillende voertuigcategorieën gedefinieerd.

De tweede richtlijn (2006/126) is de 3e rijbewijsrichtlijn. Daarin staan de bevoegdheden van de verschillende rijbewijscategorieën gedefinieerd. Daarbij wordt verwezen naar voertuigen die 2002/24 zijn gedefinieerd.



Uw quad was van de categorie L7e. Deze staat gedefinieerd in art. 1, lid 3, onder b van de richtlijn 2002/24:



b) andere vierwielers dan bedoeld onder a) met een lege massa van ten hoogste 400 kg (categorie L7e) (550 kg voor voertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer), exclusief de massa van de accu's in elektrische voertuigen, en met een nettomaximumvermogen van ten hoogste 15 kW. Deze voertuigen worden als driewielers beschouwd en zij dienen te voldoen aan de technische eisen voor driewielers van categorie L5e, tenzij anders bepaald in een van de bijzondere richtlijnen.



In art. 4, lid 4, onder a van de richtlijn 2006/126 staat dat daarvoor de rijbewijscategorie B1 nodig is:



a) categorie B1:

— vierwielers als omschreven in artikel 1, lid 3, punt b, van Richtlijn 2002/24/EG;

— de minimumleeftijd voor categorie B1 wordt vastgesteld op 16 jaar;

— categorie B1 is facultatief; in lidstaten waar deze rijbewijscategorie niet wordt ingevoerd, is voor het besturen van deze voertuigen een rijbewijs van categorie B vereist;



Omdat Nederland de categorie B1 niet heeft ingevoerd, is dus categorie B nodig (derde aandachtstreepje).



Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Aan houder wint 8) :afgestudeerd:
Afbeelding
erikalbring
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1600
Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
Locatie: ergens op een boerderij in nederland

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door erikalbring »

uitprinten een bij je houden, kan van pas komen :!:
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door java »

erikalbring schreef:uitprinten een bij je houden, kan van pas komen :!:
je haalt de worden uit me mond :wink:
Afbeelding
timmy
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 07 jan, 2011 18:25

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door timmy »

Dus dat wil zeggen dat ik gewoon op een quad mag rijden met mijn autorijbewijs die ik gehaald heb op 30 januari 2013.
Wand ik snap er echt niks meer van :?
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door Jason McCoy »

Ja klopt, mag zowiezo
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door java »

Oke......... En we hebben toch pech als ik divers sites van dealers/ handelaars lees.
Dus ik ben gaan zoeken. Met de gedachten dat de genen die mails beantwoord heeft van de overheid net zo goed kan lezen als ik en ja hoor stuit ik op het volgende. Dit is een wijziging op (2006/126). Daar in staat onder anderen:
73. Alleen vierwielige motorvoertuigen van categorie (B1)”
dus het betekend dat als je je rijbewijs B na 19 januari hebt gehaald je geen quad die ingeschreven staat als L7e mag besturen! Ten zij je ook A1 hebt.

Ik zelf ben ik op de volgende ''oplossingen gekomen'':
  1. Motor rijbewijs (A1) halen. (Kost je ook weer iets van €1500,-)
  2. Landbouw quad of iets dergelijks. (meerdere nadelen)
  3. quad op auto kenteken. (niet veel te vinden vaak van voor 1998)
  4. geen quad. (geen optie :wink: )
  5. Zover zien te schoppen dat ze 2012/36/EU aanpassen.(geen idee hoe maar niet geschoten is altijd mis)
Naar mijn mening is optie 3 het beste. Ik zal is uit zoeken of je een quad om kan keuren (zal wel niet maar goed)
Afbeelding
Jos10
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 63
Lid geworden op: do 29 mar, 2012 22:17
Locatie: In de buurt van Leiden

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door Jos10 »

Ik snap niet helemaal wat deze aanpassing precies is en waarom je nu ineens wel A1 nodig hebt?
Barossa 250
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door java »

Jos10 schreef:Ik snap niet helemaal wat deze aanpassing precies is en waarom je nu ineens wel A1 nodig hebt?
Dit geld alleen als je je rijbewijs B na 19 januari hebt gehaald. Dus pak je rijbewijs en kijk even naar de datum.

In 2006 is de richt lijn 2006/126/EG in 2012 is hier een wijzing in gekomen namelijk 2012/36/EU

In richtlijn 2006/126/EG Kan je dit vinden:
a) categorie B1:
— vierwielers als omschreven in artikel 1, lid 3, punt b, van
Richtlijn 2002/24/EG (Beschrijving hiervan zie een paar post hier boven);
— de minimumleeftijd voor categorie B1 wordt vastgesteld
op 16 jaar;
— categorie B1 is facultatief; in lidstaten waar deze rijbewijs-
categorie niet wordt ingevoerd, is voor het besturen van
deze voertuigen een rijbewijs van categorie B vereist
in richtlijn 2012/36/EU kan je dit vinden:
73. Alleen vierwielige motorvoertuigen van categorie (B1)”
Dit is dus een aan passing van een regel in 2006/126/EG

P.S. Ik ben geen persoon die in rechten studeert of iets dergelijks dus het kan zijn dat het niet helemaal 100 punten is
Afbeelding
Gebruikersavatar
philipken
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 20 mar, 2013 13:24
Locatie: wetteren (oost-vlaanderen)

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door philipken »

in België mag je nog met een b rijbewijs rijden na 19 januari
raptor 700 se 2008
Jos10
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 63
Lid geworden op: do 29 mar, 2012 22:17
Locatie: In de buurt van Leiden

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door Jos10 »

Voor mij gelden die regels indd niet, want ik heb hem voor 19 januari.

Alleen wat jij naar voren haalt over een wijziging heeft volgens mij niet te maken met dat stukje wat je eruit geplukt hebt. Volgens mij verwijst de verandering naar een code op het rijbewijs. Ik kan namelijk nergens een verwijzing naar dat stuk vinden?

Sowieso zou het raar zijn als je een L7e voertuig niet mag besturen met rijbewijs B, want de Renault twizzy(elektrisch autootje) is ook een L7e voertuig. Dus zou raar zijn als daar A1 voor nodig is.
Barossa 250
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door java »

Jos10 schreef:Voor mij gelden die regels indd niet, want ik heb hem voor 19 januari.

Alleen wat jij naar voren haalt over een wijziging heeft volgens mij niet te maken met dat stukje wat je eruit geplukt hebt. Volgens mij verwijst de verandering naar een code op het rijbewijs. Ik kan namelijk nergens een verwijzing naar dat stuk vinden?
Zou best kunnen. Ben maar een engineering student en geen advocaat of ander geld klopper.
Jos10 schreef: Sowieso zou het raar zijn als je een L7e voertuig niet mag besturen met rijbewijs B, want de Renault twizzy(elektrisch autootje) is ook een L7e voertuig. Dus zou raar zijn als daar A1 voor nodig is.
Heb dinsdag ook een mail gestuurd weer naar de overheid. Met de volgen de vraag

'''Kunt u mij uitleggen aan de hand van wetten/ richtlijnen waarom iemand die na 19 januari 2013 zijn rijbewijs B heeft gehaald geen quad ingeschreven als L7e mag besturen''.

Neem aan dat dit heel duidelijk is voor ze.



Ik steek hier nu wat tijd in want ik heb geen zin om aangehouden te worden en dan een vorsen boete te hebben en niet verzekert te zijn.
Afbeelding
Jos10
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 63
Lid geworden op: do 29 mar, 2012 22:17
Locatie: In de buurt van Leiden

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door Jos10 »

Nou dan is het weer afwachten wat waar ze nu mee aankomen. Ligt er ook weer net aan wie je hebt, want sommige voegen nauwelijks wat toe aan het verhaal.. :(
Barossa 250
stejer2
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 17 okt, 2011 17:06

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door stejer2 »

kan iemand mij de conclusie van het verhaal vertellen.

ik snap het niet echt meer mag je nu wel met een quad rijden als je b hebt gehaald na 19 januari 2013 of moet je a1 hebben
in bezit van: , Access sp 50(te koop), Aeon Cobra 50 (te koop).
in bezit geweest van :
chinees 50cc
Adly rocky 50cc(70cc)
Bashan 200cc
adly rs 50cc(schakel blok)
aeon cobra 50cc
Jos10
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 63
Lid geworden op: do 29 mar, 2012 22:17
Locatie: In de buurt van Leiden

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door Jos10 »

De conclusie is dat we het nog niet weten, haha. Er is te veel onduidelijkheid over dit onderwerp helaas en niemand bij de overheden weet het echte antwoord geloof ik.
Barossa 250
stejer2
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 17 okt, 2011 17:06

Re: quad regelement overheid 2013

Bericht door stejer2 »

oke dan benader ik de overheid en de reactie bewaar ik en hou ik bij me als bewijs
in bezit van: , Access sp 50(te koop), Aeon Cobra 50 (te koop).
in bezit geweest van :
chinees 50cc
Adly rocky 50cc(70cc)
Bashan 200cc
adly rs 50cc(schakel blok)
aeon cobra 50cc
Plaats reactie