Met rijbewijs B een quad besturen. (Nederland)

...en andere vragen over wet- en regelgeving
Plaats reactie
Yassine
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 feb, 2014 23:03

Met rijbewijs B een quad besturen. (Nederland)

Bericht door Yassine »

Beste quad liefhebbers,

Ik ben pas nieuw op het forum maar ik gebruikte af en toe het forum om info over quads en dergelijke te winnen.
Dus ik ben al best tevreden over het forum.
Ik heb zelf een Jinling jla-21B 250cc aangeschaft en ik maakte me zorgen over een zogenaamde nieuwe wet die quads die als een drie-wielig motorvoertuig worden gezien de bestuurder ervan een eis opstelt en dat is: mensen die na 19 januari 2013 hun B rijbewijs behalen mogen geen quad besturen die wordt gezien als een driewielig motorvoertuig en die moeten hiervoor een motorrijbewijs halen, het aantal kw van het motorvoertuig bepaalt welk A rijbewijs er hiervoor nodig is.

Deze wet is onjuist en ik heb bevestiging van de europese unie dat nederland het fout op de website van het rdw en rijksoverheid staat, ik heb immers contact gehad met een man in de europese comisie, die heeft samen met zijn collega's de wet opgemaakt.
Hij vertelde mij dat hij vaker heeft aangeklopt bij het rdw en de rijksoverheid over hun fout over deze wet. De politie is trouwens soms ook wel dom dus heeft de europese unie een app gemaakt voor agenten, dus als je wordt aangehouden laat het ze even ter plekke opzoeken in de app).
En deze wet bevestigt zijn gelijk, ook al staat er 3 wielig motorvoertuig bij je omschrijving, als er voor 'L7E' staat dan mag je gewoon met je B rijbewijs rijden al ben je der in januari 2014 voor geslaagd(dit geldt voor alle eu landen dus ook Belgie).
Regelement rijbewijzen lid 15 1e.


Ik hoop nu alle onwetendheid over quads te hebben wegholpen.
Voor trikes is het jammer genoeg wel een probleem want daar geldt het wel voor.
Veel rij plezier en sorry voor de type foutjes, is allemaal met de telefoon gedaan.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Met rijbewijs B een quad besturen. (Nederland)

Bericht door Jason McCoy »

Welkom en bedankt voor je aanvulling, dit was echter al wel bekend hier op het forum en er is ook reeds een topic die dit in alle duidelijkheid uitlegt :wink:
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Yassine
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 23 feb, 2014 23:03

Re: Met rijbewijs B een quad besturen. (Nederland)

Bericht door Yassine »

Jaa dat heb ik gelezen maar het was nog een beetje rommelig dus wou ik het gewoon leker duidelijk aangeven.
Is ook makkelijker voor andere.
Zakie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2660
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 21:33
Locatie: Aan het strand!

Re: Met rijbewijs B een quad besturen. (Nederland)

Bericht door Zakie »

Dank u wel , :)

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk 4
Al is het nacht zo donker , een Quad zie je toch nooit lopen
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Met rijbewijs B een quad besturen. (Nederland)

Bericht door Jason McCoy »

Dat is waar ja
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie