wetgeving is te omslachtig (nu duidelijker)

...en andere vragen over wet- en regelgeving
zworba
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 sep, 2014 11:30

wetgeving is te omslachtig (nu duidelijker)

Bericht door zworba »

Ik heb al heel wat gelezen over de Belgische wetgeving omtrent quads.
Ik ga proberen het meeste op te sommen en wat vragen bij te stellen, maar eerst wat info.
Ik heb een tweedehands quad gekocht en ingeschreven als "vierwieler met motor". Met een motorvermogen van 10kw. Op de verzekeringspapieren staat bij soort motorrijtuig aangegeven "b" en "f". Op geen van beide papieren staat duidelijk vermeld of ik iemand kan vervoeren of niet. Ik heb geen motorrijbewijs maar heb mijn auto rijbewijs al van in 2003.
Het gaat hier over een polaris ktm 525irs, er zit nu een fmf uitlaat op maar de originele heb ik erbijgekregen. Mijn max snelheid is 110km/u.

Dit is hoe ik de Belgische wetgeving interpreteer op 20-09-2014 :p

Omdat ik mijn autorijbewijs heb van voor 2011 mag ik met deze quad rijden zolang hij onder de 15kw zit.

Het is enkel verplicht een helm te dragen op een quad.
Bijkomende bescherming is niet verplicht.

Tot op heden mag er overal gereden worden met deze quad alsof het een auto is, dus niet op wegelingen waar staat "enkel landbouwvoertuigen" en ook niet op autosnelwegen.
(met volledig verbod in Antwerpen + deelgemeenten en Brussel centrum).
Alle gemeentes kunnen een verbodsbord voor quads aanvragen, dus even informeren in de desbetreffende gemeente of je er al dan niet mag rijden.
(bron http://www.lokalepolitie.be/5419/nieuws ... ders-.html" onclick="window.open(this.href);return false; onderaan)


Er moet een kilometerteller aanwezig zijn, pinkers zijn niet verplicht maar als ze aanwezig zijn moet je ze gebruiken. Een achteruitkijkspiegel is tevens niet verplicht.
Je moet er hierbij van uitgaan dat de quad in dezelfde staat is zoals je hem nieuw gehomologeerd zou kopen.
(bron politie Oudenaarde inspecteur mobiliteit)


Ik mag parkeren op elke parkeerplaats voor auto's maar waar steek ik mijn parkeerticket? Ik mag mijn quad bvb in een boeregat op de stoep zetten waar ik hem blijf zien (zoals moto). Maar probeer dit niet in een grootstad of ik wordt beboet.
Parkeerregels toepassen van de auto's. Omdat je hier idd uw parkeerticket niet kwijt kan moet je het ook gemeentelijk bekijken. Betaal uw ticket via sms en waar niet mogelijk moet je niet betalen. Deze laatste is off the record: Plaats je uw quad toch ergens veilig in uw buurt bij terrasbezoek ofzo dan wordt dit door de vingers gezien. Zolang je de voetgangers niet belemmerd. Gewoon gezond verstand gebruiken dus.
(bron politie Oudenaarde inspecteur mobilitiet)



In geval ze mij tegenhouden en ik ben volledig in regel met het bovenstaande dan:

Kunnen ze mij toch een boete geven omdat mijn spel te veel lawaai maakt, terwijl de harleys hun vinger naar mij opsteken.
Mochten ze boetes geven voor overlast en iedereen verplichten in norm te zijn met de max db dan moesten ze 70% van de motorvoertuigen van de baan sturen. Hier geldt ook gezond verstand te gebruiken.
(bron: een dealer yamaha :p, voor wie de effectieve waarde wil weten kan hier kijken maar vierwieler met motor staat er niet bij. Puntje 2 is hierbij zeer goed om weten. http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /556-art10" onclick="window.open(this.href);return false;



Waar kan ik zien op mijn papieren of ik iemand mag vervoeren?
Tot op heden nog geen definitief antwoord. Ik denk dat dit gedoogd wordt maar alweer puur gemeentelijk moet bekeken worden.

Bronnen waar je terecht kan zijn
http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lokalepolitie.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze laatste is een handige app voor wie op reis gaat en vragen heeft over bvb wat een rood licht betekend in een bepaald land of wat de hoeveelheid drugs is die je daar mag innemen. Met de app kan je ook zien of er andere regels zijn i.v.m. veiligheidskledij, speciale rijdstroken of andere bijzondere regels. (let wel: "De Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele fouten.")


dit: overzichtelijker gemaakt met antwoorden in het groen.
Edit: Nog overzichtelijker met bronnen erbij.
Laatst gewijzigd door zworba op di 23 sep, 2014 05:58, 16 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door Jason McCoy »

Iemand vervoeren mag niet.
Quad zomaar ergens nee pleuren ook niet. Parkeer regels van een moto hanteren is best. Dat is dus ook niet zomaar ergens op de stoep.

T merk Polaris KTM bestaat niet. Je hebt of een Polaris of je hebt een KTM. Tenzij een mannetjes KTM een vrouwtjes Polaris heeft genomen in het bos natuurlijk.


Welkom trouwens!!!
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door Minyi »

Het merk is polaris, echter het 525cc blok wat erin hangt is van ktm, maar het blijft een polaris :-)

En was er niet een wet in België dat je alleen de snelweg op mag als het voertuig meer dan 1 persoon mag dragen? Dacht dat ik dat ook ergens heb gelezen.

En welkom:)
zworba
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 sep, 2014 11:30

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door zworba »

Idd een polaris 525irs met ktm motor, ik heb al van alles gehoord daarom dat ik het hier vraag. Ik heb ergens eens gelezen dat je een gordel moet omhebben (lol?), ergens anders dat je mag als de quad meer dan 70/u kan... als er vragen zijn die je kan beantwoorden zal ik ze als beantwoord markeren. Het kan altijd van pas komen vr iemand anders. Thx!!
Gebruikersavatar
HondaTRX450r
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 722
Lid geworden op: za 24 dec, 2011 19:12

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door HondaTRX450r »

Jason McCoy schreef:Iemand vervoeren mag niet.
Waarom staat er dan op mijn papieren "Zitplaatsen 2" dan mag je toch wel degelijk met zijn 2e erop lijkt me.
#5 Honda 450R

Youtube Kanaal: http://www.youtube.com/user/HondaRacingHolland/videos
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door Jason McCoy »

Quad heeft een warning label met daarom dat je er met 1 persoon op mag. In jou geval heb je in een enkel geval dat het verkeerd op je papieren staat
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
HondaTRX450r
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 722
Lid geworden op: za 24 dec, 2011 19:12

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door HondaTRX450r »

Ah zo. Ben ik dus speciaal :p :D
#5 Honda 450R

Youtube Kanaal: http://www.youtube.com/user/HondaRacingHolland/videos
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door Jason McCoy »

Dat ben jij toch zowiezo al :wink:
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door java »

Hoe zit het dan met verlengde verzie's?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door Jason McCoy »

Die zouden 2 personen op papier hebben uiteraard
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
zworba
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 sep, 2014 11:30

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door zworba »

Aan mr special l, ik denk wel dat uw verzekering duurder zal zijn ook ;).
Iemand die nog stellingen kan ontkrachten? Alvast bedankt vr de info!
Ps ik heb zo geen plakkaat maar in de technische beschrijving staat wel dat ik niemand mag vervoeren en dat het zadel zo groot is om te kunnen spelen met mijn gewicht.
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door Jeroen1991 »

Ik denk dat het belangrijk is om ten eerste zeker duidelijk te maken dat het hier om België gaat.
Ook denk ik dat het nodig is om je bronnen te vermelden (wegcode.be link) bij elk puntje als je dergelijk overzicht wilt maken, want nu schrijf je wat je wilt en gaan mensen zich hierop baseren, al dan niet terecht. :bier:

betreffende de snelwegen: op wegcode.be staat dat quads niet toegestaan op autosnelwegen in België - zonder uitzonderingen?

betreffende de gordel: dit is enkel van toepassing bij helmdracht, men is namelijk vrijgesteld van helmdracht wanneer de quad over een gordel beschikt (en je die ook aandoet natuurlijk-al lijkt me dan gewoon de boete 160€ als ik me niet vergis-niet dragen gordel. -> duurder dan niet dragen helm trouwens - 50€ meen ik)

betreffende de passagier: mijns inziens zijn die warning labels enkel van toepassing op crossquads, er staat namelijk ook op dat je je quad niet op de openbare weg mag gebruiken. Dus deze labels kunnen we in de vuilbak kieperen. Het staat nergens geschreven in de wet dat het niet mag, dus dit wordt oogluikend toegelaten door de politie. Al zijn er inderdaad wel quads die gehomologeerd zijn voor 2 personen - net zoals de 15kw puur administratief want er is geen enkel verschil.
Ik denk niet dat hier ooit al iemand een boete heeft gekregen voor zijn passagier?
Wat betreft de verzekering van deze passagier heb ik nagevraagd bij mijn verzekeringsagent: passagiers worden altijd behandeld als zwakke weggebruiker, en zijn dus vanuit hun eigen verzekering verzekerd.

Betreffende het parkeren ben ik het totaal niet eens met Jason (Sorry Jason, ik weet dat het vaak gebeurd, maar het is echt niks persoonlijk :bier: ): vermits quads in België inderdaad "vierwieler met motor" zijn, zou ik me gezien de plaats die een quad inneemt me ook gewoon aan de parkeerregels voor auto's (autorijbewijs(!)) houden. Al is het hier ook weer een samenraapsel waarschijnlijk, want een ticketje/blauwe kaart moet je dan weer niet leggen gezien de open carosserie, moest je via sms-nummerplaat toch betalend kunnen parkeren zou ik dit wel doen, bespaart je dan weer een hoop miserie.

Wat je lawaai betreft, die grenzen kan je ook opzoeken op de wegcode, en meen (even uit het hoofd) dat dit voor een benzinemotor 84dB is (bij een bepaald toerental -ik DENK 3500t/m benzinemotor). De boete's staan daar ook ergens bij denk ik..
Yamaha Raptor 660R!
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: wetgeving is te omslachtig

Bericht door Jason McCoy »

Jeroen, je zegt over het parkeren t zelfde als mij jongen :wink: Een motor moet ook gewoon in een parkeervak gezet worden, en moet ook gewoon een parkeerkaart kopen net als ieder ander. Het word alleen door de vinger gezien als je hem anders zet. Hier moet het dan weer geen opstakel zijn voor het overige verkeer.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: wetgeving is te omslachtig (nu duidelijker)

Bericht door Jeroen1991 »

Ah, excusi, ik had het verkeerd gelezen, dacht dat motor wel op voetpad mocht, zolang het niet hinderlijk is natuurlijk. Maar dan zijn we het idd eens :bier:
Yamaha Raptor 660R!
Gebruikersavatar
Darkzero
Quadrider
Quadrider
Berichten: 296
Lid geworden op: di 28 mei, 2013 19:36
Locatie: Diepenbeek

Re: wetgeving is te omslachtig (nu duidelijker)

Bericht door Darkzero »

zworba schreef: Betaal uw ticket via sms en waar niet mogelijk moet je niet betalen. Deze laatste is off the record: Plaats je uw quad toch ergens veilig in uw buurt bij terrasbezoek ofzo dan wordt dit door de vingers gezien. Zolang je de voetgangers niet belemmerd. Gewoon gezond verstand gebruiken dus.
(bron politie Oudenaarde inspecteur mobilitiet)
als je hem op een parkeerplaats zet waar auto's moeten betalen, met een ticket achter de voorruit dus, dan moet je met de quad ook betalen. je koopt een ticket en houdt dit bij. als je achteraf een parkeerboete krijgt dan teken je bezwaar aan en voeg je een kopie van je parkeerticket toe met de melding dat je niet in de mogelijk was om dit achter de ruit te steken aangezien je met een quad reed
met sms-parkeren heb je dit probleem natuurlijk niet
Plaats reactie