technische eisen voor herinschrijving (België)◄ landbouwquad

...en andere vragen over wet- en regelgeving
Plaats reactie
wimcha
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mar, 2015 21:02

technische eisen voor herinschrijving (België)◄ landbouwquad

Bericht door wimcha »

Goedemiddag, ik heb me zonet even voorgesteld in een ander topic hier.
Ik ben zo vrij om jullie al een paar eerste vragen te stellen.
Ik heb dus een occasie landbouwquad aangekocht (Kodiak 400 4x4 uit 2001)
Deze is dus al ingeschreven geweest tot vandaag door de vorige eigenaar, als landbouwvoertuig. Hij komt van iemand die ik ken en is eigenlijk nooit misbruikt geweest...hij ziet er dan ook nog erg netjes uit.
Hij is voorzien van pinkers voor en achteraan en ook van plaatverlichting, trekhaak en electrische aansluiting voor de verlichting van een aanhangwagen.
Ik ben gisteren even langsgeweest bij de keuring om wat inlichtingen te vragen omtrent de herinschrijving.
Ze vertelden me daar dat ik moet langskomen met alle documenten voor de administratieve keuring en dat ik daarna het roze formulier krijg om me te verzekeren en m'n nummerplaat aan te vragen.
Daarna mag ik terug naar de keuring rijden met de quad voor de eenmalige technische keuring.
Nu komt m'n vraag. Wat is er eigenlijk mis met de standaard koplampen (op de keuring zeiden ze dat ze gewoon kijken of ze juist afgesteld staan) Ik lees en hoor echter dat er velen ooit met een tijdellijke lichtbar naar de keuring redden omdat ze anders afgekeurd werden. klopt dit?
Hij zei ook dat een zwaailicht in sommige situaties verkeerstechnisch nodig is maar dat ze op de keuring hier niet echt naar kijken. (heb ik hier op het forum ook teruggevonden)
Zijn oranje zijreflectoren verplicht? Op de keuring zeiden ze hier niks over. (ik had foto's van het voertuig bij ter info)
ik heb hier ook die foto's bijgevoegd...

Mocht ik nog dingen vergeten zijn , gelieve aan te vullen graag. Ik heb het voertuig graag inorde maar rij liever niet een paar keer terug voor herkeuring.
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt.

Groetjes, Wim
wimcha
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mar, 2015 21:02

Re: technische eisen voor herinschrijving (België)◄ landbouw

Bericht door wimcha »

Is er niemand die hier meer over weet? Kun je die lampen trouwens regelen?
Inmiddels ben ik ook een verzekeraar aan het zoeken; m'n verzekeraar (3 voertuigen 15 jaar ongevalsvrij) wil deze niet verzekeren. Mocht het een motoquad zijn ipv. een landbouwquad, dan zou het geen probleem zijn. Blijkbaar is er bij andere verzekeringsmaatschappijen nog een probleem...ik ben 44 jaar...blijkbaar is dit nog een risiscoleeftijd.
Ik val van de ene verbazing in de andere! :?
Eén ding lijkt me nu wel duidelijk; quadrijders zijn niet geliefd in ons Belgenlandje.
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: technische eisen voor herinschrijving (België)◄ landbouw

Bericht door yamahakoppel »

Als landbouw voertuig ingeschreven quads is nieuw zijnde niet meer mogelijk in belgiė dacht ik, nu weet ik niet of ene opnieuw inschrijven bij andere eigenaar wel of niet mogelijk is

Is deze quad begrenst ? Want daar zit het grote probleem denk ik, op papier loopt die maar 40km/u maar in werkelijk lopen de meeste 90 of zo. is geen helm plicht op landbouw quad dus verzekeringen gaan ook moeilijker doen

in belgie moeten quads niet naar de keuring nu weet ik niet hoe het met landbouw quads zit normaal als je het roze formulier hebt van vorige eigenaar kun je hem gewoon opnieuw op jouw naam in schrijven
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
wimcha
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mar, 2015 21:02

Re: technische eisen voor herinschrijving (België)◄ landbouw

Bericht door wimcha »

Dag Kris,
ik ben vorige week even langs de keuring geweest voor info. Herinschrijven als landbouwquad (omdat hij zo al ingeschreven was) zou nog steeds mogelijk zijn. Over begrenzing heeft hij niet gesproken. Hij zei, dat de verlichting (vooraan) juist moet zijn afgesteld (achteraan zag hij op de foto dat ze al conform was) Ze moet natuurlijk ook werken. Verder zei hij is vooral controle zoals auto (voor zover dit kan); remmen, schokdempers (lekken), uiterlijke staat, nummerplaten (moeten degelijk vastgezet worden (geen spanbandjes), zwaailicht (geen afkeur zonder, maar opmerking); ook moet alles wat erop staat degelijk vastgezet staan (rekken, spatborden,...)
Nu stuurde iemand me inmiddels wel een PB dat hij vorige week zou afgekeurd zijn (In Oostmalle) omdat de kodiak's (2000-2003) geen handrem zouden hebben ...remhendel links moet vergrendeld kunnen worden (P-stand CVT is niet genoeg)
Weet iemand hier toevallig nog iets over?

Mvg. Wim
wimcha
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mar, 2015 21:02

Re: technische eisen voor herinschrijving (België)◄ landbouw

Bericht door wimcha »

Vanmorgen was het dan zover. Na gisteren de nummerplaat ontvangen te hebben, vandaag met een klein hartje naar de keuring.
Dit veel zeker mee. De keurmeesters waren erg vriendelijk en wisten blijkbaar wat ze moesten doen. De papieren werden nagekeken evenals chassisnummer en typeplaatje op de luchtfilter onder het zadel. Daarna mocht ik verder rijden tot aan de lichtencontrole. De koplampen hebben een ander lichtbeeld dan deze van een auto, dus enkel kijken of ze even hoog stonden afgesteld. Verder alles even proberen (pinkers, zwaailicht, achterlichten, nummerplaatverlichting en stoplichten. Even goed remmen om te zien of ze werken. Verder optische check van schokdempers, banden en eventuele lekken. Daarna wegen en betalen.
Een groen attest zonder opmerkingen. Ik ben gelukkig.

Mvg. Wim
Plaats reactie