Rijbewijs buggy (België)

...en andere vragen over wet- en regelgeving
Plaats reactie
Sven112
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 feb, 2016 19:09

Rijbewijs buggy (België)

Bericht door Sven112 »

Hallo iedereen

Ik ben van plan om binnenkort een buggy te kopen. Waarschijnlijk een PGO BR250 of een 500. Helaas vind ik nergens op internet welk rijbewijs ik hiervoor nodig heb. Heb je voor een buggy hetzelfde rijbewijs nodig als voor een quad (rijbewijs a), of mag je dit besturen met een rijbewijs B?
Ik heb er namelijk al te koop zien staan waarbij in de advertentie stond dat je er mee mag rijden met een rijbewijs B, maar op andere websites staat dan weer een rijbewijs A. Ik kan er dus helemaal niet meer aan uit.. Iemand die hier een antwoord op heeft?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: Rijbewijs buggy (België)

Bericht door vdbeke »

ik :crosser: zelf met een GS moon 400cc met rijbewijs B!

edit:

ohja, pagina 5, is al wel wat oud maar nog van toepassing op een paar dingetjes na.
Sven112
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 feb, 2016 19:09

Re: Rijbewijs buggy (België)

Bericht door Sven112 »

En heb jij hier nooit problemen of onduidelijkheid over gehad met de politie?
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: Rijbewijs buggy (België)

Bericht door vdbeke »

wel al eens :x gehad, maar toen was hem nog niet ingeschreven...

in principe zijn alle wetgevingen die van toepassing zijn op quads ook van toepassing op een buggy. wat er in de pdf staat:
Definitie
Elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15kW. Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen.

Verkeersregels
Wat het verkeersreglement betreft: behoudens bijzondere bepalingen, moeten bestuurders van vierwielers met motor dezelfde regels naleven als de bestuurders van auto’s.

Inschrijving
Deze quads moeten worden ingeschreven als “vierwieler met motor” en voorzien zijn van een nummerplaat met zwarte tekens op gele achtergrond. De tekens bestaan uit drie letters met daarboven drie cijfers. De eerste letter is een ‘M’ of een ‘W’.

Gelijkvormigheidsattest
Het voertuig moet een gelijkvormigheidsattest hebben, maar dit moet niet in het voertuig aanwezig zijn.

Rijbewijs
De bestuurder moet drager zijn van een rijbewijs B.

Minimumleeftijd
De bestuurder moet minstens 18 jaar oud zijn. Hij moet minstens 17 jaar oud zijn om de praktische rijopleiding voor het behalen van een rijbewijs categorie B te mogen volgen of om met een voorlopig rijbewijs categorie B te mogen rijden. In beide gevallen moet hij vergezeld zijn van een begeleider, wat betekent dat er op de quad plaats voorzien moet zijn voor een passagier.

Verzekering
De vierwieler met motor is een motorrijtuig en moet dus een geldige verzekering hebben. De bestuurder moet ook een certificaat van dit verzekeringscontract kunnen voorleggen.
Valhelm, gordel en autozitjes
Zowel de bestuurder als de passagier van een vierwieler met motor moet een valhelm dragen, behalve als het voertuig voorzien is van een kooi
Sven112
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 feb, 2016 19:09

Re: Rijbewijs buggy (België)

Bericht door Sven112 »

Bedankt! Ik wist dus niet dat buggy's onder dezelfde regels vallen als de quads :)
Vossen
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 11 mei, 2016 12:58

Re: Rijbewijs buggy (België)

Bericht door Vossen »

Zou iemand mij kunnen zeggen waar je hier in België in hemelsnaam een pgo buggy 250cc kan laten verzekeren??
Sven112
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 feb, 2016 19:09

Re: Rijbewijs buggy (België)

Bericht door Sven112 »

Ik heb contact opgenomen met AG Insurance en daar kan het voor 376 euro / jaar. Als je dat in pakket met je wagen neemt gaat hier 60% korting af :) dit gaat wel over de 250cc. De 500cc kost 527 euro / jaar
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: Rijbewijs buggy (België)

Bericht door vdbeke »

De mijne is verzekerd bij DVV in Lummen, voor €202 per jaar, 400cc.

BM 0 en alle andere mogelijke verzekeringen hebben we ook bij hun.
Plaats reactie