Meer dan 15kw, probleem voor verzekering?

...en andere vragen over wet- en regelgeving
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door slowco »

Jason McCoy schreef:Idd. Mijn quads zijn verzekerd als motorfiets. Maar wel met max 15kw. Feit is. Als jij je quad verzekerd en je geeft netjes je meldcode en kenteken door dat de verzekeringmaatschappij de rest doet. Een quad word ingevoerd en krijgt een kenteken. Zolang je quad voldoet aan de eisen tijdens het invoeren kun je nooit fout zijn en moet je verzekering bij ongevallen altijd uitkeren. Het word anders als je je aantal cilinders aanpast. De cilinderinhoud mag je aanpassen volgens een x percentage. Dit ivm afwijkingen die er altijd wel zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Als een auto of motor meer dan 20% meer vermogen krijgt dan op kenteken staat moet hij al herkeurd worden. Zoals gezegd, heb ik er geen goed gevoel over als ik verzekerd ben tot 15 kW maar met 2 tot 4x dat vermogen rondrijd.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door Jazzy »

Je hoeft helemaal geen vermogen op te geven voor je verzekering. Het kenteken is genoeg, de rest halen ze uit het kentekenregister.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door Jason McCoy »

Je geeft geen kw op bij de verzekering. Je geeft je kenteken en je meldcode. Op papier is een quad 15kw. Ik ga er van uit dat hun dat aanhouden want andere cijfers zijn er niet bekend.

Ik snap je vragen echt totaal niet. Er rijden in nl honderen quads allemaal op deze manier verzekerd en altijd word er uitbetaald bij ongevallen. Wat is nou t probleem?

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door Jazzy »

Je bent verwend Frank, er zijn ook nog quads met minder dan 15 kW. :p
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door Jason McCoy »

Ja mn barossa geeft ook minder aan. Grappig detail is wel dat je tegenwoordig nergens meer ziet dat t max 15kw is. Staat namelijk niet op je kentekencard

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door slowco »

Yair schreef:Je zegt het zelf al: opvoeren. Dat is een totaal andere situatie dan waar we het hier over hebben. Het voertuig komt dan niet meer overeen met de afgegeven type goedkeuring en dus ook niet meer met de opgegeven gegevens bij de verzekeringsmaatschappij die daar op gebaseerd zijn en dan ben je dus onverzekerd.
Voordat je een quad met meer dan 15 kW op kenteken kunt krijgen, wordt hij voor de keuring afgeknepen d.m.v. restricties om hem aan die <15 kW te laten voldoen. Zodra je die restricties er weer afhaalt/verwijdert heb je hem dus "opgevoerd". Net zoals je de restricties uit een scooter kunt verwijderen (pijpje in of aan de uitlaat, varioring etc.) waardoor hij een hoger vermogen krijgt en dus opgevoerd is.
banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door banshee03 »

slowco schreef:
Yair schreef:Je zegt het zelf al: opvoeren. Dat is een totaal andere situatie dan waar we het hier over hebben. Het voertuig komt dan niet meer overeen met de afgegeven type goedkeuring en dus ook niet meer met de opgegeven gegevens bij de verzekeringsmaatschappij die daar op gebaseerd zijn en dan ben je dus onverzekerd.
Voordat je een quad met meer dan 15 kW op kenteken kunt krijgen, wordt hij voor de keuring afgeknepen d.m.v. restricties om hem aan die <15 kW te laten voldoen. Zodra je die restricties er weer afhaalt/verwijdert heb je hem dus "opgevoerd". Net zoals je de restricties uit een scooter kunt verwijderen (pijpje in of aan de uitlaat, varioring etc.) waardoor hij een hoger vermogen krijgt en dus opgevoerd is.

dit klopt niet helemaal,scooters lopen origeneel helemaal geen 45km maar 85km zo komen ze ook uit de fabriek,echter is dit weer een eigen gemaakt krom regeltje dat ze niet harder mogen dan 45, nu willen ze in de loop der jaren alle bromfietsers van het fietspad af, en de openbare weg op, dit gaat zowiezo fout.

quads worden ontmoedigd inderdaad,helaas maar waar LET OP WAT IK NU ZEG...

er was afgelopen zomer een artikel op het nieuws ivm veilig verkeer nederland,met verbied quads van de openbare weg en bla bla bla......

nu worden de verzekeringen belachelijk duur,dus worden mensen ontmoedigd waardoor er zeker mensen zijn die de quad opgeven,vervolgens als ze geen verschil merken zullen ze wel weer een eigen wetje binnen een paar jaar maken, en worden quads verbannen uit de stad etc zoals in belgie die weg gaan we op,,

want denk erom mensen uiteindelijk mogen we torenhoge belastingen betalen maar een beetje plezier en vrijheid word ons niet meer gegund,en het zal nog veel erger worden met alles uitendelijk
banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door banshee03 »

er is wel 1 ding nog wat een factor speelt,wat veel mensen over het hoofd zien en niet weten is,dat beginnende bestuurders vaak thuis wonen nog,geen polissen hebben lopen omdat die op de ouders lopen, en dus geregeld geweigerd worden!!
en mocht 1 verzekeraar ze willen accepteren betalen ze ook erna, mijn vriendin wouden ze eerst weigeren hierom!!
maar door mijn eigen verzekering die daar loopt is ze er wel tussen geraakt.

unigarant is een van de beste verzekeringen waar je met een quad terecht kan overigens,
ik had die destijds ook mijn crossmotors verzekerd, ja mensen een Crossmotor Zonder KENTEKEN!!
elooijenga
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 143
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 10:15
Locatie: Friesland

Re: RE: Re: Unigarant slaat door!

Bericht door elooijenga »

Jason McCoy schreef:Je geeft geen kw op bij de verzekering. Je geeft je kenteken en je meldcode. Op papier is een quad 15kw. Ik ga er van uit dat hun dat aanhouden want andere cijfers zijn er niet bekend.

Ik snap je vragen echt totaal niet. Er rijden in nl honderen quads allemaal op deze manier verzekerd en altijd word er uitbetaald bij ongevallen. Wat is nou t probleem?

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Dat klopt niet. Ik heb vorig jaar een nieuwe quad verzekerd bij Unigarant waarbij expliciet gevraagd werd naar het aantal kw's. Los daarvan staat het aantal kw wat de quad zou moeten hebben op mn kentekenbewijs. Ga er maar vanuit dat als je een ongeval veroorzaakt met een 15kw quad, die na onderzoek meer kw blijkt te hebben, je een flinke uitdaging hebt. Er zijn immers ook al zat dealers die bij aflevering op de aankoopnota melden dat de begrenzing op vermogen weggehaald is op verzoek van de klant.
Arctic Cat XR 700 Limited
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: RE: Re: Unigarant slaat door!

Bericht door Jazzy »

elooijenga schreef:Dat klopt niet. Ik heb vorig jaar een nieuwe quad verzekerd bij Unigarant waarbij expliciet gevraagd werd naar het aantal kw's. Los daarvan staat het aantal kw wat de quad zou moeten hebben op mn kentekenbewijs.
Dat is dan nieuw, ik heb dat nog nooit meegemaakt. Misschien heeft dat te maken met dat ze quads verzekeren als motorfiets en je daar te maken hebt met kW restricties die een bepaald rijbewijs of leeftijd vereisen.
Ga er maar vanuit dat als je een ongeval veroorzaakt met een 15kw quad, die na onderzoek meer kw blijkt te hebben, je een flinke uitdaging hebt.
Kun je dat onderbouwen? Ik heb in de jaren dat ik in het quadwereldje zit van alles van ongelukken gehoord maar nog nooit dat iemand in de problemen is gekomen door het vermogen.

Ik heb toch een beetje het idee dat we elkaar hier bang zitten te maken met denkbeeldige situaties die nog nooit voorgekomen zijn en ook nooit voor gaan komen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door banshee03 »

Is ind bangmakerij.

Een crf 450 heeft ook op papier zo weinig kw's dat men al met een a2 zoon ding kan berijden,alsmede de andere merken van de enduro en crossers.

Quads zijn niet meer dan een copy van zoon machine op 4wielen.

Kortom laat je niet bang maken (y)
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door Jason McCoy »

Oke ik koop vandaag een nieuwe quad en wil er vanaf de dealer mee naar huis rijden. Ik moet hem verzekeren. Ik heb alleen een overschrijvingsbewijs en een meldcode. Meer staat daar niet op. HOE moet ik aan de verzekering het aantal kw's opgeven? Dat hoeft dus helemaal niet want dat kun je niet.

Een quad word niet teruggeschroefd om op kenteken gezet te worden.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door slowco »

Jason McCoy schreef:Oke ik koop vandaag een nieuwe quad en wil er vanaf de dealer mee naar huis rijden. Ik moet hem verzekeren. Ik heb alleen een overschrijvingsbewijs en een meldcode. Meer staat daar niet op. HOE moet ik aan de verzekering het aantal kw's opgeven? Dat hoeft dus helemaal niet want dat kun je niet.

Een quad word niet teruggeschroefd om op kenteken gezet te worden.
Zo'n nieuwe quad wordt op kenteken gezet op basis van het Certificaat van Overeenstemming (CVO). Daarmee wordt gesteld dat je nieuwe quad exact hetzelfde is als de quad die door de importeur of fabrikant ter keuring is aangeboden. En die quad zal afgeknepen zijn geweest om niet meer dan 15 kW te leveren. Anders kan hij niet als L7e voertuig goedgekeurd zijn geweest.

Als je bij je dealer een quad meeneemt die niet is voorzien van dezelfde restricties heeft die quad dus teveel kW en voldoet hij niet aan de CVO.
elooijenga
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 143
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 10:15
Locatie: Friesland

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door elooijenga »

Unigarant heeft gevraagd naar het aantal kw toen ik mijn verzekering afsloot. In mijn polis staat dat mijn l7e voertuig vermogen heeft van 15kw. Op mijn kentekenbewijs dat ik na de overschrijving thuis kreeg staat ook 15kw.

Afbeelding

Ik heb afgelopen zaterdag uitvoerig gediscussieerd met een bevriende schade expert. Mocht bij schade blijken, dat is lastig te bepalen uiteraard, dat het verzekerde object (brommer, quad...) afwijkt van hetgeen in de polis genoemd is heb je wel wat uit te leggen. Men zal er alles aan doen de schade op de verzekerde te verhalen. Dat heeft niks met bangmakerij te maken.
Arctic Cat XR 700 Limited
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: Unigarant slaat door!

Bericht door slowco »

elooijenga schreef:Unigarant heeft gevraagd naar het aantal kw toen ik mijn verzekering afsloot. In mijn polis staat dat mijn l7e voertuig vermogen heeft van 15kw. Op mijn kentekenbewijs dat ik na de overschrijving thuis kreeg staat ook 15kw.

Ik heb afgelopen zaterdag uitvoerig gediscussieerd met een bevriende schade expert. Mocht bij schade blijken, dat is lastig te bepalen uiteraard, dat het verzekerde object (brommer, quad...) afwijkt van hetgeen in de polis genoemd is heb je wel wat uit te leggen. Men zal er alles aan doen de schade op de verzekerde te verhalen. Dat heeft niks met bangmakerij te maken.
Dat is ook het hele punt. Veel mensen doen e.e.a. af met het idee "het zal wel los lopen", "het risico is zo klein", "volgens mij...", "ik heb nog nooit gehoord dat..." etc. Ook ik heb daar een handje van maar dan de andere kant op: "je zal net zien dat ik per ongeluk iemand aan rijd en de verzekeraar keert niet uit zodat ik mijn huis moet verkopen om de (letsel)schade te kunnen betalen... :shock: ".

Het is natuurlijk gelukkig ook een heel klein risico dat er zo'n serieus ongeluk gebeurt waarbij het uit te keren (letsel)schadebedrag dermate hoog is dat de staat en het vermogen van de quad gecontroleerd wordt. Maar als duidelijk is dat het ongeval aan de snelheid te wijten is en dat die (veel) hoger was dan op basis van 15 kW mogelijk is, zal een verzekeraar zich misschien toch eens gaan afvragen of de quad wel voldoet aan de eisen. En die eisen zijn gewoon in de Europese wet (L7e) vastgelegd en die maximaal 15 kW staan dus ook duidelijk op het kentekenbewijs.
Plaats reactie