Tweetakt inschrijven

...en andere vragen over wet- en regelgeving
Plaats reactie
nickon
Quadrider
Quadrider
Berichten: 326
Lid geworden op: ma 15 okt, 2007 12:34

Tweetakt inschrijven

Bericht door nickon » za 21 jan, 2017 23:47

Beste forumleden,

Ik weet dat ondanks het niet aanwezig zijn van inschrijvingsbewijs (en eventueel zelfs gelijkvormigheidsattest) het nog mogelijk is duplicaten van deze papieren aan te vragen bij de daarvoor verantwoordelijke instanties. Maar krijg ik met deze papieren een (in Belgie) nog nooit ingeschreven tweetakt quad ingeschreven voor op de weg (ook in Belgie)??

Alvast bedankt

Yamaha YFZ350 BansheeStock

banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Tweetakt inschrijven

Bericht door banshee03 » zo 22 jan, 2017 03:51

nee zover ik weet niet,die tijd is voorbij bij ons in nederland zowiezo.
wel is het zo dat als de 2tact quad al een eu kenteken had (alle eu landen enkel)
dan krijg je ook gewoon een kenteken hier, stond de quad nooit op kenteken dan kun je het vergeten.
zelfs als je de papieren hebt,maar nooit eerder op kenteken stond, is het onmogelijk om een 2tact quad op kenteken te krijgen.

en dit mag ik eigenlijk niet zeggen,maar je ziet veel blasters en alles anno nu die feitelijk op de plaat het helemaal niet zijn.
maar dat is de enige manier hoe ze legaal kunnen rijden (totdat er wat gebeurd) en ze erachter komen dan betaal je hele leven bont en blauw dat moet je niet willen zo.

om welke 2tact quad gaat het?
wellicht een sloper/frame met kenteken erbij nemen en alles van jouw quad omzetten daarop.
problem solved

Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7640
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Tweetakt inschrijven

Bericht door Jazzy » zo 22 jan, 2017 09:40

banshee03 schreef:nee zover ik weet niet,die tijd is voorbij bij ons in nederland zowiezo.
wel is het zo dat als de 2tact quad al een eu kenteken had (alle eu landen enkel)
dan krijg je ook gewoon een kenteken hier, stond de quad nooit op kenteken dan kun je het vergeten.
zelfs als je de papieren hebt,maar nooit eerder op kenteken stond, is het onmogelijk om een 2tact quad op kenteken te krijgen.
Dit zijn altijd ingewikkelde dingen en ik denk dat je er eigenlijk geen uitspraak over zou moeten doen tenzij je het kunt onderbouwen met een verwijzing naar de wetsartikelen. Met name als iemand echt zekerheid zoekt over een hele specifieke situatie.

Verder bestaat een EU kenteken niet, denk dat je een Europese goedkeuring bedoelt met een GVA/CoC. Of bedoel je dat de quad al op kenteken heeft gestaan in een andere Europees land?
en dit mag ik eigenlijk niet zeggen,maar je ziet veel blasters en alles anno nu die feitelijk op de plaat het helemaal niet zijn.
maar dat is de enige manier hoe ze legaal kunnen rijden (totdat er wat gebeurd) en ze erachter komen dan betaal je hele leven bont en blauw dat moet je niet willen zo.
Je mag het best zeggen, als je er maar bij zegt dat omkatten illegaal is en je het niets als advies voorstelt. :)
'De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP - 2016 Yamaha YFZ-450r
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p

Mellema ICT

nickon
Quadrider
Quadrider
Berichten: 326
Lid geworden op: ma 15 okt, 2007 12:34

Re: Tweetakt inschrijven

Bericht door nickon » zo 22 jan, 2017 10:08

Bedankt alvast, iemand met ervaring mag deze hier altijd delen. Het gaat om een yamaha banshee. Ik ga intussen ook eens mijn licht opsteken bij de DIV en lokale politie :)

Yamaha YFZ350 BansheeStock

frack
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 jan, 2017 17:03

Re: Tweetakt inschrijven

Bericht door frack » zo 22 jan, 2017 17:22

Een kennis is daar al maanden mee bezig en het schiet niet echt op. Eerst vooraf goed informeren inderdaad!
Plasti Dip België
http://www.plastidip.be

banshee03
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 212
Lid geworden op: za 27 jul, 2013 21:30

Re: Tweetakt inschrijven

Bericht door banshee03 » ma 30 jan, 2017 01:23

jazzy,een 2tact quad kun je niet meer op kenteken zetten in nederland,het type goedkeuring heeft er geen meerwaarde meer in.

de quad kan alleen nog een nederlands kenteken krijgen,als hij al eerder op kenteken heeft gestaan in een ander eu land ja.
dat is nog de enige mogelijkheid!

zelfs als jij nu een banshee/blaster etc koopt,die de juiste papieren heeft & type goedkeuring,maar niet eerder een plaat heeft gehad,is het niet meer mogelijk om het nederlandse kenteken erop te kunnen krijgen.

feitelijk zijn ze verbannen, dit komt door de niewe richtlijnen & normen omtrent de mileu eisen.

en daar zit het hele probleem, nu is de euro 4 norm in werking getreden ook daar zijn bij de 2wielers de 1e slachtoffers al gevallen weer.
En dat zijn de 125cc 2 tacts machines en de 200cc 2tacts (ktm) de STRAATLEGALE exc versie's van beiden zijn er niet meer.
alsmede voor de andere merken.

de 2tacts scooters worden ook binnen een paar jaar verbannen van het verkeer,was laats zelfs nog op het nieuws.

in 2020 word het helemaal een ramp dan treedt euro norm 5 in werking.

ik hoop je zo wat op de hoogte te hebben gesteld.

mvgr

Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7640
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Tweetakt inschrijven

Bericht door Jazzy » ma 30 jan, 2017 06:59

banshee03 schreef:feitelijk zijn ze verbannen, dit komt door de niewe richtlijnen & normen omtrent de mileu eisen.
Dank je. Kun je misschien ook verwijzen naar welke richtlijnen en normen precies?
'De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP - 2016 Yamaha YFZ-450r
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p

Mellema ICT

nickon
Quadrider
Quadrider
Berichten: 326
Lid geworden op: ma 15 okt, 2007 12:34

Re: Tweetakt inschrijven

Bericht door nickon » ma 30 jan, 2017 08:52

@banshee03 Heb even gegoogled omdat ik niet bekend was met de termen die je gebruikte, maar typegoedkeuring = gelijkvormigheidsattest neem ik aan? Wanneer er ook een inschrijvingsbewijs bij zit betekent dit per definitie dat hij ooit reeds ingeschreven is geweest en krijg je hem dus ook opnieuw ingeschreven. Dus wanneer deze twee papieren erbij zitten zit je veilig voor hem op de baan te krijgen lijkt me, ook al is het een tweetakt?

Yamaha YFZ350 BansheeStock

Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7640
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Tweetakt inschrijven

Bericht door Jazzy » ma 30 jan, 2017 10:21

Een typegoedkeuring houdt in dat de fabrikant één exemplaar helemaal volgens de regels heeft gemaakt en heeft laten goedkeuren om in de EU op kenteken te mogen, die goedkeuring geldt dan voor alle exemplaren van dat type. Je GVA verklaart dat jouw quad helemaal gelijk is aan dat eerste exemplaar dat toen gekeurd is.
'De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP - 2016 Yamaha YFZ-450r
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p

Mellema ICT

Plaats reactie