Quad invoeren uit België

Veel gestelde vragen en hun antwoorden. Kijk hier eerst voordat je een nieuwe vraag stelt.
Forumregels
Alleen reageren als je een opmerking over de FAQ hebt. Voor het stellen van vragen liever een topic openen in het daarvoor bestemde forumdeel.
Plaats reactie
SVe
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 56
Lid geworden op: za 13 okt, 2012 09:03
Locatie: regio eindhoven

Quad invoeren uit België

Bericht door SVe »

ik zit al een tijdje mee te lezen op dit forum, veel (iets wat verspreidde) info gevonden over het invoeren van in quad (belgie --> Nederland). als dank daarvoor wil ik alle info voor jullie bij elkaar zetten met daarbij een uitleg over het proces.

in heb zelf een suzuki ltz uit 2007 gekocht in België omdat ik van mening ben dat dat financieel interessant was voor mij.

Afbeelding

Deze Ltz heb ik gekocht 8)

Ik heb de quad gekocht in stabroek ( bij antwerpen), woon zelf in veldhoven (naast eindhoven) dus met 140 km was ik op en neer. Nu had ik de quad, het bijhorende kentekenbewijs en de COC-verklaring van suzuki.

Afbeelding

het belgische "kentekenbewijs" (bovenstaande foto) is een a4 formaat roze papiertje met daarop gegevens van de quad.


vervolgens had ik ook de coc-verklaring in mijn bezit, dit is een verklaring van de fabrikant dat de quad aan alle Europese normen voldoet.

Afbeelding

dit is de coc-verklaring, gewoon een simpel a4tje met daarop zeer uitgebreid alle gegevens van de quad ( en dus ook dus uitstoot waar ik laten in mijn verhaal op terug kom).

zo zijn er nog een aantal verschillende verklaringen die het invoeren van een quad mogelijk goedkoper en makkelijker kunnen maken:

- CVO verklaring
- Gelijkvormigheidsattest
- etc. (na te zoeken op de site van CBR)

EEN HEEL BELANGRIJK PUNT OM TE WETEN IS DAT JE ALLEEN HET BELGISCHE KENTEKENBEWIJS NODIG HEBT VOOR HET INVOEREN VAN EEN QUAD UIT BELGIE. CBR IS VERPLICHT ELK VOERTUIG DAT OOIT BINNEN EUROPA OP KENTEKEN HEEFT GESTAAN, OOK EEN NEDERLANDS KENTEKEN TE GEVEN.

Daar zit helaas wel een addertje onder het gras, dat is namelijk de BPM.

De BPM is zoals de meeste van jullie wel weten de belasting die in Nederland over een voertuig betaald moet worden. deze is afhankelijk van de netto catalogus waarde, bouwjaar en CO² uitstoot.

het addertje zit 'm in die CO² uitstoot: als je alleen het belgisch "kentekenbewijs" in bezit hebt, moeten alle gegevens van de quad opgemeten/ uitgerekend worden (waaraan overigens geen extra keuringskosten zitten verbonden).

maar elke gram CO² uitstoot boven de 101 gram/km kost al snel 40 euro extra BPM. bij quad in mijn klasse, 400cc is dit niet zo snel het geval, maar bij zwaardere klasse is dit wel mogelijk. bel dus voor je een quad koopt altijd rdw op, om zo niet voor gekke verassingen te komen staat.

nou, alles leuk en aardig. alle papieren in orde, afspraak maken voor de keuring van de rdw. Je kan ook zonder afspraak langskomen maar de kans is groot dat het stikt van de autohandelaren en je dus lang moet wachten. De keuring zelf stelt niks voor, alle gegevens worden overgenomen van het COC of worden opgemeten. maak je geen zorgen als je geen knipperlichten of wat dan ook hebt, daar word absoluut niet naar gekeken (ik heb m'n quad tijdens de keuring niet eens gestart). Het enigste wat de keurmeester zei was 'oh, mooi ding'.

ohja: keuringskosten €100,25

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu heb je het eerste deel van het invoeren gehad, de keuring. Nu komt het papierwerk, het aanvragen van de BPM. Voor het aanvragen van de BPM heb je twee formulieren nodig:

1) het formulier: aangifte BPM voor niet-vergunninghouders : http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inghouders" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is het formulier wat ze bij de belastingdienst gebruiken en hier staan alle gegevens op.

1: persoonlijke gegevens
2: gegevens motorrijtuig
- CO² uitstoot staat op COC-verklaring
- kenteken --> N.V.T. (niet belgische plaat invullen)
- een quad is fiscaal gezien een motor!!!!
3: vaststellen belastingplicht
4: Te betalen BPM --> hiervoor is het tweede formulier nodig, kom ik zo op terug.
5: Vrijstelling --> ook dit is heeft met formulier 2 te maken, ik heb 'vermindering bpm op basis van afschrijvingstabel' gebruikt.
6: Constumentenprijs
7: ondertekening

2) het formulier: 'berekening bpm bij de aangifte en melding bpm'
http://download.belastingdienst.nl/bela ... b25fol.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is het formulier waarmee je de hoogte van de BPM en de afschrijving kan berekenen. het formulier ziet er als volgt uit:

1: persoonlijke gegevens
2: Berekening brute BPM. dit is dus te berekende BPM voor de nieuwwaarde van de quad. je berekend dit over de netto cataloguswaarde destijds, DUS NIET DE WINKELWAARDE. het is de winkelwaarde - btw etc. hiervoor kun je het beste even de officiële dealer bellen.
3: alleen van belang wanneer de quad van op of na 1 januari 2010 is.
4: bepalen verminderingsmethode BPM
- afschrijvingstabel (heb ik en waarschijnlijk ook de meeste van jullie gebruikt)
- taxatierapport
- koerslijst
5: afschijvingstabal -->> de uitkomst die hier uitkomt vul je in op formulier '1' bij '4: te betalen BPM'
6: koerslijst -->> de uitkomst die hier uitkomt vul je in op formulier '1' bij '4: te betalen BPM'
7: taxatierapport -->> de uitkomst die hier uitkomt vul je in op formulier '1' bij '4: te betalen BPM'

Voor elk formulier zit ook een formulier met een uitgebreide uitleg, dit is puur een samenvatting.

zo, dit is dus zo'n beetje alles wat je moet doen voor het invoeren van een quad, het enigste wat je nog moet doen is de factuur betalen die binnenkomt van de belastingdienst, met daarin je BPM (bij mij 193,-). daarna krijg je binnen 5 werkdagen je Nederlandse kentekenbewijs binnen gestuurd en kun je de plaat laten maken.

Ik hoop (en denk) dat jullie veel aan deze uitleg hebben. misschien is het een idee (voor de admin) om dit verhaaltje vast boven te zetten? denk dat het een duidelijke en redelijk beknopte uitleg is over het invoeren van een quad.

Op of aanmerkingen? ik hoor ze graag, dan kan ik het verbeteren.
Laatst gewijzigd door SVe op wo 14 nov, 2012 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
>>>>Suzuki LTZ400<<<<<
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Quad invoeren uit België

Bericht door Jazzy »

YFMartijnR schreef:wel wou ik graag nog de opmerking maken dat de COC verklaring niet verplicht is.
aangezien de BPM niet afhankelijk is van je uitstoot mag hier gewoon 'niet bekend' worden ingevuld.
Dit wil ik nog wel even onder de aandacht brengen. Voor de wet mbt. BPM valt een quad onder motorfietsen en voor motorfietsen wordt niet gerekend met de CO2 uitstoot. Zie ook: Toelichting aangifte, melding en berekening bpm:
Pagina 2, onder artikel 2:
Motoren zijn motorrijtuigen op twee wielen. Voor de Wet bpm worden motoren met een zijspan, trikes en quads als motoren aangemerkt
en op pagina 3:
Let op! De bpm voor kampeerauto’s en motoren wordt berekend over de nettocatalogusprijs
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie