Afstellen carburator

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Afstellen carburator

Bericht door Bartie »

Carburator afstellen


Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef. Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje. De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de grootste schroef op de carburateur. Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden. Deze zit meestal in de vlotterbak-, of als je geluk hebt, in een externe sproeier houder gemonteerd (vb. mikunie 20mm 2-bout). Al vorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens twee slagen uit. Vervolgens draai je de stationair stel schroef zover in dat de moter rustig loopt. Van uit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur.

Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdafstelling, de fijne afstelling en de stationair afstelling.

Met de hoofd afstelling word de maat van de hoofd sproeier bedoelt.
Met de fijneafstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef. Als laatste stel je de stationair af. De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier.

We beginnen met de hoofd afstelling, dit omdat het veranderen van de hoofd sproeier invloed op alle ander afstellingen heeft. Deze moet dus als eerst word gekozen. De hoofd sproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas. Bij kwart- en halfgas zij de luchtschroef en de gasnaald belangrijker. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden(2-3 km) en terwijl je volgas rijds zet je hem uit . Een maal tot stilstand kun je ter pleke de bougie uit de cilinderkop draaien.
Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroette zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengesel. Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de moter weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens doe je dit net zo lang totdat hij de goede kleur heeft. Let op, de meeste vastlopers worden veroorzaakt door een te kleine sproeier! Met een te arm mengsel wordt de moter heel snel te warmt!

Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de fijn afstelling. We zullen als eerste beginnen met de gas naald. Als je de gas schuif uit je carburateur. haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Maar oké, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten. Als je de gas naald uit de gas schuif haalt zie je dat er een 3,4 of 5 tal groeven in zitten. Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in de venture buis. Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de zelfde stand van de gas handel. Je kunt dus met de gas naald beperkt de verhouding tussen de hoeveelheid lucht en benzine afstellen.Je kan het beste beginnen in de middelste stand (dat is meestal std).
Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keer open doet, en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait. Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de brommer doet al je met het gas speelt. Vervolgens zet je de gas naald in de aller onderste stand (clipje in de hoogste groef), ga weer rijden. Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas, vooral als je veel toeren maakt in de een. Verstel nu de gas naald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand). Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas. Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die het beste zal zijn. Als het goed is moet de motor nu perfect lopen. Het moet in ieder geval niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een stukje terug draait. Hij mag helemaal bovenin(als hij overtoeren draaid best heel iets stotteren(4-takten).
De gas-naald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond. Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied. Dan kan het zijn dat je een dunnere gas-naald nodig hebt.

Als laatste gaan we de luchtstel schroef afstellen,die zit lang niet op alle brommers op(helaas)!!!!. Deze zorgt voor een goede gas-reactie en dat de moter in een keer start. Voor de lucht stel schroef is ook een standaard afstelling, helemaal dicht en dan 2 slagen uit (bij de meeste schakelbrommers). Als het goed is start de motor nu perfect. Laat de motor nu weer even warm worden. Als de motor warm is kunnen we de gas reactie testen. Draai het gas in een keer snel open ( in de vrij of met het achterwiel omhoog ) en let op het geluid van je motor. Als het goed is schiet het toerental direct omhoog als je de handel open draait(hoe snellere cilinder je heb hoe beter hij dat zal doen luister maar eens naar dat filmpje van mijn crosser).
Vaak is dit niet het geval, en houd de moter eerst in en schiet dan pas omhoog. Draai het schroefje nu een kwart slag in en test de gas reactie. Is de gas reactie nog niet goed ga dan nog een halve slag verder en test weer de gas reactie. Als die nu nog niet beter is moet je gasnaald bij stellen. Zet de moter uit en laat hem even afkoelen ( +-10min), probeer nu de moter weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk of niet start. Draai de stationair stel schroef een slag in. En probeer het weer. Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan voorzichtig de luchtstel schroef weer een beetje uit. Ga zo door tot hij weer in een keer start.
Als de brommer weer start kun je de stationair weer een beetje uit draaien en de luchtstel schroef een beetje in. Laat de moter nu even warm worden. Draai de stationair schroef weer uit tot dat de moter rustig, maar wel constant loopt. Stel hem niet te laag af, want dan slaat ie af als hij echt warm word!. Zet de motor weer uit en laat hem weer afkoelen, als het goed is start hij nu in een keer. Zo niet, blijf dan een beetje vogelen met de twee schroefjes. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn. Voor het afstellen van de carburateur moet je langzamerhand gewoon een beetje gevoel krijgen. Heb je een maal meerdere brommers afgesteld dan kun je door in de 'vrij' even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald en de luchtstel schroef goed staan. Door een stukje te rijden kan je voelen of er een grotere of kleinere sproeier in moet. Ook als is de bougie koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een iets kleinere of groter sproeier in moet. Dit is gewoon een kwestie van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden. Kijk ook even naar het onderste figuur, dit geeft een goed beeld van de verschillende afstel gebieden. Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter kan verschillen en dat naar mate er meer slijtage optreed er een groter sproeier nodig is. Ook door een hele vette smering gaat je brommer armer lopen.

Dus kort samengevat: ·
Sproeier kiezen naar aanleiding van de bougie (volgas).
Gasnaald afstellen voor half gas.
Luchtschroef afstellen voor gasreactie
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
verhagen

afstellen YFZ carberateur

Bericht door verhagen »

wie weet hoe je een yfz carberateur moet afstellen
heb reeds 168 en 45 erin gezet
en waar zit de luchtschroef

nu bij volle gas begint hij in te houden
Gebruikersavatar
Rocky
Quadrider
Quadrider
Berichten: 446
Lid geworden op: vr 24 okt, 2003 08:44
Locatie: Halle-Booienhoven (Zoutleeuw)
Contacteer:

Bericht door Rocky »

Misschien nog een aanvullende Tip:

Als je afstelschroef aan de kant van de luchtinlaat staat, dan is dit een "luchtschroef": indraaien is minder lucht (rijker), uitdraaien is meer lucht (armer).
Maar, wanneer die schroef aan de Cylinderkant staat, is dit een "mengsel schroef", en gelden de volgende regels: indraaien is minder mengsel (armer) en uitdraaien is meer mengsel (rijker)
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe

Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Sebastien
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1083
Lid geworden op: zo 07 nov, 2004 13:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Sebastien »

Heeft er mss iemand een schema foto van een carburator. hoe het vanbinnen uitziet??
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2465
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
Locatie: gezellig
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

van welke quad? De raptor350?
Sebastien
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1083
Lid geworden op: zo 07 nov, 2004 13:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Sebastien »

ja als er een bestaat of anders van een motor die er zeer goed op lijkt

Bedankt he
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2465
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
Locatie: gezellig
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

graag gedaan :wink:

Afbeelding
Sebastien
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1083
Lid geworden op: zo 07 nov, 2004 13:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Sebastien »

kan er mij iemand zeggen waar de sproeier zit en waar de schroef voor luchttoevoer en benzine toevoer is??
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Sebastien
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1083
Lid geworden op: zo 07 nov, 2004 13:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Sebastien »

niemand?? :?
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2465
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
Locatie: gezellig
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

1 CARBURETOR ASSY 1
2 ...NEEDLE SET
3 ...SPRING, DIAPHRAGM
4 ...DIAPHRAGM ASSY
5 ...VALVE, THROTTLE 1
6 ...RING
7 ...PILOT SCREW SET
8 ...WASHER
9 ...O-RING
10 ...JET, MAIN (#142.5)
11 ...RING
12 ...HOLDER
13 ...O-RING
14 ...SCREW, AIR ADJUSTING
15 ...WASHER
16 ...PIN, FLOAT
17 ...NEEDLE VALVE ASSY
18 ...O-RING
19 ...NOZZLE, MAIN
20 ...SCREW
21 ...JET, MAIN (#165)
22 ...PIPE
23 ...SCREW, PAN HEAD
24 ...STARTER SET
25 ...JET, PILOT AIR (#70)
26 ...PLUG, DRAIN
27 ...SCREW, PAN HEAD
28 ...O-RING
29 ...SCREW, PAN HEAD
30 ...NUT, CABLE ADJUSTING
31 ...SCREW, PAN HEAD
32 ...SCREW
33 ...FLOAT
34 ...PIPE
35 ...SCREW, PAN HEAD
36 ...WASHER, SPRING
37 ...WASHER
38 ...CLIP
39 ...JET, PILOT (# 22.5)
40 ...DIAPHRAGM SET 5
41 ...GUIDE, CABLE
42 ...CLIP, PIPE
43 ...PIPE
44 ...PIPE
45 ...PIPE, STARTER CONNECTING
46 ...SPRING, THROTTLE STOP
47 PIPE
48 TUBE, FLEXIBLE VINYL

Ik ken er niets van, dus de sproeier zal iemand je moeten zeggen.
Sebastien
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1083
Lid geworden op: zo 07 nov, 2004 13:50
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Sebastien »

ah maar toch bedankt he :wink: :D
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
Verlintje

Bericht door Verlintje »

10 = sproeier.

Ziet er op tekening héél wat complexer uit dan irl... :-).
Chuckie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 05 aug, 2005 15:19

Bericht door Chuckie »

Ik kan die files hierboven niet openen.
Mn blaster draait stationair te laag in toeren en valt stil. Waar kan ik de vijs vinden om hem wat meer toeren te doen draaien. Durf er niet teveel aan prutsen want als ik me niet vergis kan je de boel heel makkelijk verkl*ten. thx
Ivoman #7
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2465
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
Locatie: gezellig
Contacteer:

Bericht door Ivoman #7 »

klik op 'Parts' op deze site http://www.albaaction.com/
klik dan onder Blaster op 'OEM Replacement Parts'
dan nog boujaar aanduiden en je kan de hele manual online bekijken

maar ik merk dat het momenteel niet gaat

download gewoon de service manual in pdf formaat hier
download en openen met acrobat reader
Plaats reactie