Dit is in principe alleen bij een dieselmotor(opwarmen onder belasting). En ook vooral 's winters. Dit is eigenlijk omdat een dieslemotor een hoger rendement heeft als een benzinemotor. Als je hem 's winters gewoon stationair laat draaien, gaat er door het hoge rendement weinig warmte vrijkomen, en toch ontrekt de omgeving warmte aan de motor. Dus je gaat een motor krijgen die niet tot zeer traag opwarmt.
Daarom moet je een dieselmotor 's winters belastend verwarmen...
chock yamaha 700R
Heb gemerkt dat dit erg lastig is wanneer de ruiten dichtgevroren zijn en je wacht tot de voorruitontdooiing zijn werk gedaan heeft!Topsport schreef:Dit is in principe alleen bij een dieselmotor(opwarmen onder belasting). En ook vooral 's winters. Dit is eigenlijk omdat een dieslemotor een hoger rendement heeft als een benzinemotor. Als je hem 's winters gewoon stationair laat draaien, gaat er door het hoge rendement weinig warmte vrijkomen, en toch ontrekt de omgeving warmte aan de motor. Dus je gaat een motor krijgen die niet tot zeer traag opwarmt.
Daarom moet je een dieselmotor 's winters belastend verwarmen...
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 142
- Lid geworden op: di 13 sep, 2005 20:05
- Locatie: W-Vlaanderen & Bayern
Dat een dieselmotor anders opwarmt of beter onder last opgewarmd wordt en dat niet voor een benzinemotor geldt, daar heb ik mijn eigen gedacht over
Mijn kennis is volgende: het is voor elke motor beter om al rijdend onder lichte last op te warmen doordat daarmee de opwarming langzamer, geleidelijker en egaler verloopt. Een motor in ralentis laten draaien om op te warmen geeft een snellere en sterkere opwarming. Het ene is beter dan het andere maar beide zijn stukken beter dan met een koude motor met piepende banden te vertrekken!
Algemeen is echter ook geweten dat crossmotoren altijd iets meer tijd nodig hebben om op temperatuur te komen en zuiver de gas aannemen, de juiste verklaring daarvoor weet ik niet precies (Nokkenassen zo afgesteld op koppel en vermogen dat de motor koud in ralentis niet te goed met de overlapping uitkomt of is de watermantel van de motor zo geconstueerd dat ie zoveel mogelijk warmte af kan staan bij warme motor, dat ie in't opwarmen iets langer nodig heeft).
Bij mijn 700 heb ik dat fenomeen echter ook vastgesteld. Starten, 1 à 2 minuten in ralentis laten draaien dat de eerste warmte in de motor zit. Daarna voel je zo aan de gas hoe die aanneemt om te vertrekken. Dan kan de motor eens door zijn ralentis stuiken, maar vangt zich onmiddellijk weer en gaat niet uit. Van zodra de motor warm is is er geen vuiltje aan de lucht. Dit zie ik ook steeds als waarschuwing dat mijn motorke op't gemak moet warmgereden worden en maak er me verder geen zorgen over. Het enige wat ik kan zeggen: hopelijk voor Yamaha verbeteren ze in de volgende modeljaren nog hun automatische schock om deze schoonheidsfout niet meer te hebben. De mensen met een powercommander kunnen dit probleem niet hebben waarschijnlijk doordat die standaard met een rijker mengsel onderweg zijn.
Nog een vraagje aan SlOot: hoe bepaal je zo nauwkeurig je olietemperatuur? Heb je een thermometer zitten? Zo ja, waar?
Mijn kennis is volgende: het is voor elke motor beter om al rijdend onder lichte last op te warmen doordat daarmee de opwarming langzamer, geleidelijker en egaler verloopt. Een motor in ralentis laten draaien om op te warmen geeft een snellere en sterkere opwarming. Het ene is beter dan het andere maar beide zijn stukken beter dan met een koude motor met piepende banden te vertrekken!
Algemeen is echter ook geweten dat crossmotoren altijd iets meer tijd nodig hebben om op temperatuur te komen en zuiver de gas aannemen, de juiste verklaring daarvoor weet ik niet precies (Nokkenassen zo afgesteld op koppel en vermogen dat de motor koud in ralentis niet te goed met de overlapping uitkomt of is de watermantel van de motor zo geconstueerd dat ie zoveel mogelijk warmte af kan staan bij warme motor, dat ie in't opwarmen iets langer nodig heeft).
Bij mijn 700 heb ik dat fenomeen echter ook vastgesteld. Starten, 1 à 2 minuten in ralentis laten draaien dat de eerste warmte in de motor zit. Daarna voel je zo aan de gas hoe die aanneemt om te vertrekken. Dan kan de motor eens door zijn ralentis stuiken, maar vangt zich onmiddellijk weer en gaat niet uit. Van zodra de motor warm is is er geen vuiltje aan de lucht. Dit zie ik ook steeds als waarschuwing dat mijn motorke op't gemak moet warmgereden worden en maak er me verder geen zorgen over. Het enige wat ik kan zeggen: hopelijk voor Yamaha verbeteren ze in de volgende modeljaren nog hun automatische schock om deze schoonheidsfout niet meer te hebben. De mensen met een powercommander kunnen dit probleem niet hebben waarschijnlijk doordat die standaard met een rijker mengsel onderweg zijn.
Nog een vraagje aan SlOot: hoe bepaal je zo nauwkeurig je olietemperatuur? Heb je een thermometer zitten? Zo ja, waar?
-----------------
RAPTOR RULES
-----------------
RAPTOR RULES
-----------------