Powervalve op 4-takt motoren ?

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Powervalve op 4-takt motoren ?

Bericht door SlOoT »

Ik kwam op wikipedia een stuk tegen over een powervalve systeem voor 4-takt motoren. Er stond alleen dat het ging om een variabele uitlaat ofzo en dat het 15-20% meer vermogen zou leveren bij lage en midden toeren.

Iemand meer info over deze zogenaamde 4-takt power valve :?:
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Variabele uitlaat poort bij een 4-takt? Bedoelen ze dan niet gewoon een verschuifbare nokkenas zoals bij de Toyota motoren (VVT-I)?
Laatst gewijzigd door Ralph op za 16 sep, 2006 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
wally
Quadracer
Quadracer

Bericht door wally »

of de v-tec van honda?
hmmmmmm. eat me..
Tony
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Bericht door Tony »

exup van yamaha. Dit is wel degelijk een powervalve.
To finish first, you first have to finish
VLS KTM 560
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

In de pijp, hmm daar had ik nog niet aan gedacht. Wat de klep in het midden toerengebied doet staat er niet bij...
Zoek met google naar 'exup yamaha valve' dan vindt je genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

It changes exhaust tuning as rpm increases. Many highly tuned 4-stroke engines with four-into-one exhaust systems have a flat spot in the mid-range, precisely where the sporting rider needs instantaneous throttle response. This flat spot is caused by positive resonance pressure waves forcing the spent exhaust gases back into the combustion chamber during the valve "overlap" period (when both intake and exhaust valves are open). These exhaust gases dilute the incoming intake mixture, decreasing performance significantly… causing a flat spot or bog. This generally occurs only in the mid-rpm range. At other engine speeds, the positive pressure wave arrives when the exhaust valve is closed and therefore cannot dilute the intake mixture. The EXUP system features a computer-controlled butterfly valve located in the exhaust system to regulate the exhaust pressure waves. The EXUP system regulates the flow of positive and negative pressure waves in the system to improve cylinder scavenging at all engine speeds.

The wedge-shaped valve is located at the downstream end of the 4 header pipes where they enter the exhaust collector. The valve is operated by a servomotor and is regulated by the ignition computer. Sensitive to engine speed, the EXUP valve is almost entirely closed at low rpm and gradually opens to permit unrestricted gas flow at high rpm. Improvements include smoother and quieter idle, more power at all rpms, significant low-range and mid-range torque increases, and higher gas mileage. By gradually opening the valve as revs increase, the positive wave in the mid-range is eliminated, yet the exhaust system can "breathe" fully at high revs for maximum power.

mikebike
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door mikebike »

Alle grote jongens in motorwereld hebben zo`n klep in de uitlaat(zelf harley :shock: ) kun je makkelijker aan de geluidsnorm komen,en je krijgt er op de koop toe,meer vermogen in het middengebied :duimhoog:
(werkt alleen bij hoge cilinderinhoud,450cc rijd je toch al hoger in de toeren,boven het werkgebied van zo`n klep)
Een Suzuki lt 50 voor mijn zoon..en ik een Tricker :-)
Kortvrint
Quadrider
Quadrider

Bericht door Kortvrint »

Om even off toppic te gaan:

Hoe werkt die verschuivbare nokkenas van toyota juist? kheb er nog nooit van gehoord.

grtz
-HONDA TRX250r
Een vette 2-takt met veel te veel mods!
SlOoT
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door SlOoT »

Zou dit wat zijn voor een KTM 640 ? :mrgreen:
Cannondales cannot just be bought ..They must be earned.
wally
Quadracer
Quadracer

Bericht door wally »

in mijn race tijd met de gsxr1000 zat er ook een klep in. Klep ging er zo snel mogelijk tussenuit want het geeft alleen meer koppel onderin, en daar rijd je toch nooit, plus dat hij niet zo snel in toeren klop naar max. pk's. Daarom zat er een acra systeem evo-line (volledig titanium) onder.Daarom als koppelcurve te versterken onderin ging je met onstekingscurves werken. dat ging een stuk beter. alleen op een 2 takt werkt een powervalve perfect. issie niet zo dood onderin.
hmmmmmm. eat me..
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door epix no-fear »

wally schreef:in mijn race tijd met de gsxr1000 zat er ook een klep in. Klep ging er zo snel mogelijk tussenuit want het geeft alleen meer koppel onderin, en daar rijd je toch nooit, plus dat hij niet zo snel in toeren klop naar max. pk's. Daarom zat er een acra systeem evo-line (volledig titanium) onder.Daarom als koppelcurve te versterken onderin ging je met onstekingscurves werken. dat ging een stuk beter. alleen op een 2 takt werkt een powervalve perfect. issie niet zo dood onderin.

idd klopt helemaal ik heb verschillende 2takt machines gereden zowel met als zonder powervalve.
je merkt het verschil echt heel goed onderin ik heb nu op mijn 500 ook een powervalve dat ding rijd echt als een 4takt onderin
CustomCoatingsHelvoirt
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

http://en.wikipedia.org/wiki/VVT-i

Ik las dat ze bezig zijn met elektronische kleppen, dat zou helemaal mooi zijn...
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert

Ralph schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/VVT-i

Ik las dat ze bezig zijn met elektronische kleppen, dat zou helemaal mooi zijn...

op de CR modellen van honda zitten de afgelopen jaren ook elektronische powervalve deze werken dmv een servo die word aan gestuurt van uit de CDI unit uitgaande van het toerental
CustomCoatingsHelvoirt
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Dat is wel vet, dan kunnen ze veel makkelijker aangepast worden.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

yamaha tri-z schreef:
Ralph schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/VVT-i

op de CR modellen van honda zitten de afgelopen jaren ook elektronische powervalve deze werken dmv een servo die word aan gestuurt van uit de CDI unit uitgaande van het toerental
yamaha had die elektronische al 10jaar geleden en zijn overgestapt naar mechanische... zal wel een reden hebben...
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert

Ralph schreef:Dat is wel vet, dan kunnen ze veel makkelijker aangepast worden.

idd maar het aanpassen van powervalve timing is een riskante operatie.
ik heb het 1 keer geprobeert maar toen liep mijn motor echt voor geen meter meer :p
daarna maar weer netjes terug gezet volgens de service manual :D
CustomCoatingsHelvoirt
Plaats reactie