Mijn blok is na 2,5 jaar geïnspecteerd (na een tandwiel dat ik met mijn stom hoofd verkloot heb, 3e versnelling) na middelmatig gebruik. De krukaslagers en de segmenten zijn preventief vervangen, de rest gecontroleerd en goed bevonden.
Midden dit jaar, na 4 jaar gemengd gebruik (offroad, soms wat baan, regelmatig parcours), ondergaat die van mij hetzelfde lot als die van sg6 (volledige vernieuwing van alle slijtgevoelige en belangrijke onderdelen).
Geschat zal die dan een kleine 300 uur achter zijn kiezen hebben, zonder grote revisie.
Persoonlijk zou ik elke 200 uur een hele dikke revisie doen, om zeker te zijn.
Ik weet niet wat de historie van Alfa/Hanzie zijn motorblok is, maar ik herinner me vaag iets van barsten in het carter (kant ketting), water in de motor, counterbalancer die aan de voorkant erdoor vliegt,... we moeten voorzichtig zijn, maar in mijn oren klinkt dat eerder als "rijden tot er niets meer uitkomt", versleten main bearings/versleten balancer bearings... Volgens mij was die al een dikke schep over de 200h heen, zonder complete revisie. En anders gewoon een pechquad, of een pechrijder
Kben eigenlijk wel eens curieus naar het volledige verhaal van die motor.