Net 18 en quad kopen? En zo ja, welke?

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
FORZA M
Toeschouwer
Toeschouwer

Net 18 en quad kopen? En zo ja, welke?

Bericht door FORZA M »

Hey, ik ben dus nieuw hier op het forum, maar ik zou graag wat informatie inwinnen.

Ik ben dus net 18, heb net m'n rijbewijs B, en begin nu interesse te krijgen in een quad. Ik ben altijd al gek geweest van alles met een motor, maar heb van m'n ouders nooit een crossbrommertje of een quadje ofzo mogen kopen wegens geen plaats om er mee te rijden. Op m'n 16de heb ik dan een Jincheng Dx (Honda Dax replica) gekocht, en daar heb ik altijd wat aan gesleuteld en veel plezier van gehad enzo. Ondertussen heb ik een auto gekocht van m'n spaarcentjes, en sinds een maandje is m'n brommert ook verkocht. Na twee weken begon ik het echter al te missen om op een dag met mooi weer een ritje me de brommer gaan te maken. Je zou kunnen zeggen, waarom koop je geen motor? Wel, om eerlijk te zijn: uit schrik! Met m'n brommer ben ik al een keer van de baan gemaaid terwijl ik volledig reglementair reed, en twee weken geleden is er nog een kennis overleden in een motorongeval. Daarom dacht ik nu aan een quad als oplossing. De voordelen die ik er in zie zijn de volgende: Ik moet geen rijbewijs A halen, je hebt het "open" gevoel van een motorfiets, maar bent toch al beter zichtbaar, en iets minder kwetsbaar, en je hebt (hopelijk) de sensatie van het snelle optrekken dat je ook bij een motorfiets hebt.

Denken jullie dat een quad iets voor mij zou zijn, of toch niet als je weet dat ik met schrik op een moto of snelle brommer zit? Het soort quad waar ik interesse in heb is een 2x4 quad met sportief uiterlijk en liefst handgeschakeld, waarmee ik hoofdzakelijk op de openbare weg zou rijden op dagen met mooi weer.

Als jullie denken dat het nog iets voor mij zou zijn, wat kunnen jullie dan aanraden (2dehands)?

Vereisten:
Budget: +/- 2500€ voor de quad alleen.
Aandrijving: 2x4
Motortype: 4-takt
Sportief uiterlijk, liefst handgeschakeld, hij zou toch vlot 80-90km/u moeten halen, en liefst geen chinees exemplaar (ik ken de chinese productiemethoden al van m'n brommer :)).

En dan nog een laatste vraagje: Is een quad eigenlijk moeilijk in onderhoud? Want ik zou zoveel mogelijk zelf willen doen. Als het niet extreem moeilijk is moet het wel lukken aangezien we hier thuis genoeg materiaal hebben, en ik volgend jaar aan m'n studies autotechnologie begin.

Dank bij voorbaat,

Ken
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Voor 2500 ga je niks anders vinden dan Chinese productie, dan zal je budget omhoog moeten.
FORZA M
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door FORZA M »

Ralph schreef:Voor 2500 ga je niks anders vinden dan Chinese productie, dan zal je budget omhoog moeten.

Ook niet 2dehands? Of anders eventueel een blaster? Is wel tweetakt, maar is dat eigenlijk een groot nadeel? Heb nooit geen 2taky brommer gewild, maar een 200+ cc motor zal zo wel niet snerpen als zo'n 50cc "superjohnytjoen"-scootertje zeker?
karl
Quadrider
Quadrider

Re: Net 18 en quad kopen? En zo ja, welke?

Bericht door karl »

Hoi,
Als je al schrik hebt op een snelle brommer, :crossercool:
dan zou ik zeggen blijf mooi met je auto rijden.
Een quad is mss beter te zien op de weg,maar denk niet dat alle automobilisten er rekening mee houden. :x
Minder kwetsbaar ben je op een quad ook niet.
Het is gewoon altijd opletten geblazen,maar als ik schrik zou hebben en eraan denken zou wat allemaal zou gebeuren kunnen zou ik niet op moto of quad rijden.
grt. Karl
FORZA M
Toeschouwer
Toeschouwer

Re: Net 18 en quad kopen? En zo ja, welke?

Bericht door FORZA M »

karl schreef:Hoi,
Als je al schrik hebt op een snelle brommer, :crossercool:
dan zou ik zeggen blijf mooi met je auto rijden.
Een quad is mss beter te zien op de weg,maar denk niet dat alle automobilisten er rekening mee houden. :x
Minder kwetsbaar ben je op een quad ook niet.
Het is gewoon altijd opletten geblazen,maar als ik schrik zou hebben en eraan denken zou wat allemaal zou gebeuren kunnen zou ik niet op moto of quad rijden.
grt. Karl
Hetgene ik bedoel met schrik op een brommer was vooral op van die getunede wallaroo's die dan wel 90km/u gaan, maar geen remmen hebben, en waarbij elk moment de motor een vastloper kon krijgen enzo. Op m'n eigen brommer, waarvan ik wist wat hij kon, en hoe hij onderhouden was had ik geen schrik.
stompie
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door stompie »

euhm je spreekt daar over een blaster:

Dit is een supergoede beginnersquad, die 2-takt is echt niet zo erg op een blaster hoor, het is niet zoals die ellendige jankende geluiden van die brommerkes. En voor 2500 € vind je wel een mooie en degelijke tweedehands blaster hoor!

Ik weet ook nog een goede kawasaki kef300 staan. Is een viertakt. Deze is semi-automatisch, dus dat wil zegge dat je moet schakelen maar dit zonder een koppeling te gebruiken. Dit is ook een supergoede quad en voor 3000€ heb je hem. Als je interesse hebt pm je me maar!

Groetjes Simon
--HoNdA 400--
Franky
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Franky »

ik heb er hier nog één staan, voor jou budget
er komt wel volgende week iemand naar zien...
maarja, ik ben niet zeker dat hij 'm gaat meepakken ntrlk :)

http://www.kapaza.be/detail/4829614/
Pure adrenaline attached with a license plate !
FORZA M
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door FORZA M »

Franky schreef:ik heb er hier nog één staan, voor jou budget

Bedankt voor de aanbiedingen, maar ik zal toch nog moeten wachten tot na juli, om m'n budget nog wat te spekken met het loon van m'n vakantiejob. Was anders wel makkelijk geweest, aangezien je maar 15km van mij af woont.

Edit: héhé, zie ik daar een sticker van de Knoet?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Kom je uit België of Nederland?
Franky
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Franky »

FORZA M schreef:
Franky schreef:ik heb er hier nog één staan, voor jou budget

Bedankt voor de aanbiedingen, maar ik zal toch nog moeten wachten tot na juli, om m'n budget nog wat te spekken met het loon van m'n vakantiejob. Was anders wel makkelijk geweest, aangezien je maar 15km van mij af woont.

Edit: héhé, zie ik daar een sticker van de Knoet?
idd, goed gezien eigenlijk plakte men Quad helemaal VOL met stickers van de knoet :p , maar ff heel dom gwst en met den hogedruk op men Quad zitten spuiten, en alle stickers vlogen int rond :) spijtig, maja
15km? vnwr bent ge dan ergens?
Pure adrenaline attached with a license plate !
FORZA M
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door FORZA M »

Om op de 2 vragen gelijk te antwoorden, ik ben van Hulshout, en dat ligt dus in België.
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Dat maakt het al een stuk beter, ik dacht dat je uit Nederland komt. In België is een quad met kenteken veel goedkoper en zal je voor die 2500 euro wel iets gaan vinden.
FORZA M
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door FORZA M »

Zo, hier ben ik dus weer. Na enige maanden heb ik dus nog steeds zin om een quad te kopen, dus dat is al een goed teken. Daarom ben ik de laatste tijd nog wat aan het rondneuzen geweest op 2dehandssites, en mijn plan blijft hetzelfde: Voor +/- 2000€ een tweedehandsquad aanschaffen die gehomologeerd is voor de weg.

Eerder was me hier dus al een Blaster aangeraden, en dat lijkt inderdaad de meest logische keuze, en hier is dan ook het grootste aanbod van te vinden. het probleem is dat ik nog altijd afgeschrikt wordt door het feit dat een Blaster 2takt is. Ik heb nu eenmaal niet zo'n vertrouwen in het hele tweetakt concept. Daarom ben ik eens verder beginnen kijken, en op het eerste gezicht leek ik voor die prijs alleen Chinese viertaktbrol te kunnen krijgen. Echter, nu zie ik dat er de laatste tijd steeds meer iets oudere Yamaha Warriors te koop staan voor +/- 2500€. (bv. Deze, die ziet me er toch nog interessant uit). Ok, het is alweer een pak geld meer, maar dit zou ik er misschien wel voor over hebben. Maar eerst heb ik toch nog enkele vraagjes:

- Ik heb een erg klein (studenten)budget, dus daarom zou ik zo weinig mogelijk kosten willen, en zo veel mogelijk zelf aan de quad doen. Wat is hiervoor het beste? Een 2takt blaster of een 4takt Warrior? Momenteel heb ik zeer weinig ervaring met zulke zaken (het enige waar ik al aan gesleuteld heb is m'n Honda Dax replica, en olie en filters vervangen bij m'n auto lukt ook nog net.) maar hier zal hopelijk verandering in komen aangezien ik in september aan een hogeschoolopleiding autotechnologie begin.

- Zijn de prestaties van de twee modellen wat te vergelijken?
- Zal er veel verschil zijn in de prijs van de verzekering voor beide modellen? (Als 18-jarige).
- Is er veel verschil in rijgedrag tussen de modellen? De quad zal voornamelijk op de baan gebruikt worden aangezien er hier in de buurt toch geen terreinen meer zijn.

Dank bij voorbaat,

Ken
ProBlaster
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door ProBlaster »

allvast welkom :p
2-takt zal altijd het beste blijven :)
mr. frauley
Quadrider
Quadrider

Bericht door mr. frauley »

Een blaster zou ik jou niet aanraden vanwege het baangebruik,blaster is meer de agressievere corssquad(moest je tog voor de blaster gaan...2takt is zeker te vertrouwen! ) en de warrior de sportieve allrounder.Tussen deze 2 quads word zeer vaak getwijfelt, gebruik zoekfunctie eens.

Beide quad hebben "weinig" onderhoud nodig kwa motor, gewoon onderhoud zou geen probleem moeten zijn(http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=10420 ,hier wa tips daarvoor moest het je helpen :wink: )

Miscchien nog wa doorsparen voor een degelijke 2de hands warrior? :)
Plaats reactie