Ik ben dus net 18, heb net m'n rijbewijs B, en begin nu interesse te krijgen in een quad. Ik ben altijd al gek geweest van alles met een motor, maar heb van m'n ouders nooit een crossbrommertje of een quadje ofzo mogen kopen wegens geen plaats om er mee te rijden. Op m'n 16de heb ik dan een Jincheng Dx (Honda Dax replica) gekocht, en daar heb ik altijd wat aan gesleuteld en veel plezier van gehad enzo. Ondertussen heb ik een auto gekocht van m'n spaarcentjes, en sinds een maandje is m'n brommert ook verkocht. Na twee weken begon ik het echter al te missen om op een dag met mooi weer een ritje me de brommer gaan te maken. Je zou kunnen zeggen, waarom koop je geen motor? Wel, om eerlijk te zijn: uit schrik! Met m'n brommer ben ik al een keer van de baan gemaaid terwijl ik volledig reglementair reed, en twee weken geleden is er nog een kennis overleden in een motorongeval. Daarom dacht ik nu aan een quad als oplossing. De voordelen die ik er in zie zijn de volgende: Ik moet geen rijbewijs A halen, je hebt het "open" gevoel van een motorfiets, maar bent toch al beter zichtbaar, en iets minder kwetsbaar, en je hebt (hopelijk) de sensatie van het snelle optrekken dat je ook bij een motorfiets hebt.
Denken jullie dat een quad iets voor mij zou zijn, of toch niet als je weet dat ik met schrik op een moto of snelle brommer zit? Het soort quad waar ik interesse in heb is een 2x4 quad met sportief uiterlijk en liefst handgeschakeld, waarmee ik hoofdzakelijk op de openbare weg zou rijden op dagen met mooi weer.
Als jullie denken dat het nog iets voor mij zou zijn, wat kunnen jullie dan aanraden (2dehands)?
Vereisten:
Budget: +/- 2500€ voor de quad alleen.
Aandrijving: 2x4
Motortype: 4-takt
Sportief uiterlijk, liefst handgeschakeld, hij zou toch vlot 80-90km/u moeten halen, en liefst geen chinees exemplaar (ik ken de chinese productiemethoden al van m'n brommer
En dan nog een laatste vraagje: Is een quad eigenlijk moeilijk in onderhoud? Want ik zou zoveel mogelijk zelf willen doen. Als het niet extreem moeilijk is moet het wel lukken aangezien we hier thuis genoeg materiaal hebben, en ik volgend jaar aan m'n studies autotechnologie begin.
Dank bij voorbaat,
Ken