Quad tunen!

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Arno
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 03:26
Locatie: Apeldoorn

Quad tunen!

Bericht door Arno »

Hallo,
Ik ben bezig om mijn Eton 70cc te tunen.(polini gietijzer,type Ghisa ofzo).
Maar als zo vaak gaat ook dit niet vanzelf. :x
Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
Zeg dat de cilinder het best tot zijn recht komt(meeste vermogen) bij 8000 toeren,nu heb ik het gewicht van de rollen zón beetje goed(4,2 gram).
Ik wil dus hebben dat de quad in het zand gewoon weg spint(zand om je oren),dat doet hij dus niet.Wanneer ik het gewicht van de rollen omhoog gooi,bijvoorbeeld 6 gram,dan spint hij wel even een meter ofzo,maar komt verder niet op toeren in het zand.Op de weg gaat hij wel door maar dat duurt dan plm 600 meter.
De drukveer is een maloosi rood en de trekveren malossi wit(blauw ook erin gehad)verder een torqdriver van malossi en een dellorto 21mm carburateur.
Wat kan ik doen?Drukveer te sterk?
Misschien andere drukveer(geel of wit),of gaat het toerental dan weer naar beneden.De werking van de drukveer is mij niet helemaal duidelijk. :?
Het is dus de bedoeling dat de quad bij de start in het zand weg spint en daarna gewoon goed doorgaat en op toeren blijft.


Arno.
RP
Quadrider
Quadrider
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 09 jun, 2006 12:14
Locatie: Zeeland

Bericht door RP »

Hier voor kan je beter bij www.scooter-freaks.nl je verhaal vertellen. :wink:

Kijk, je hebt wel een quad... maar daar ligt een scooterblok onder,
op www.scooter-freaks.nl kunnen veel meer mensen je helpen! :)


edit:

Wat voor een uitlaat heb je?
Bij 2-takt motoren is de uitlaat 1 van de belangrijkste onderdelen.
Met een standaard uitlaat vind ik het niet gek dat hij
niet vooruit komt... :)



De drukveer is eigenlijk 1 van de simpelste onderdelen in je overbrening.
Deze duwt als het ware je poulies naar elkaar toe, zodat deze
langer dicht blijven en je V-snaar dus langer "boven" blijft.

Snap je het vario/koppeling systeem nog niet zo goed?
Lees dan even deze site door,
neem even de tijd ervoor en lees alles! :)

http://www.revolution70.nl/ , ga dan naar Vario FAQ.


Suc6!
Bedankt voor jullie reacties! :)
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3419
Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
Locatie: tienen, belgie

Bericht door zilladude »

1:gieitijzere cilinders zijn laag toerige cilinder dus ook lage prestaties,wil je betere prestaties kan je beter aluminium nemen
2:hoe zwaarder de rolletjes(gewichtjes) hoe trager hij trekt en sneller hij rijd
3: de drukveer dient voor het doortrekken
4: er moet idd een andere uitlaat op wil je deftige prestaties

maar op die site's (forum's) dat rp gezet heeft hierboven zal je alle nodige info wel vinden hoor

veel succes nog verder
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
RP
Quadrider
Quadrider
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 09 jun, 2006 12:14
Locatie: Zeeland

Bericht door RP »

zilladude schreef:1:gieitijzere cilinders zijn laag toerige cilinder dus ook lage prestaties,wil je betere prestaties kan je beter aluminium nemen
2:hoe zwaarder de rolletjes(gewichtjes) hoe trager hij trekt en sneller hij rijd
3: de drukveer dient voor het doortrekken
4: er moet idd een andere uitlaat op wil je deftige prestaties

maar op die site's (forum's) dat rp gezet heeft hierboven zal je alle nodige info wel vinden hoor

veel succes nog verder
Nu de goed versie:

1: Gietijzere cilinders zijn zeer geschikt voor straat gebruik, en je hebt er ook
hoogtoerige van (Top performances Duel plus). De reden dat de snelste cilinder
van Alu zyn gemaakt is doordat een Alu cilinder sneller uit zet dan gietijzer.
Dus als je zuigertje snel uitzet doet de Alu cilinder lekker mee, de
gietijzeren zet langzamer uit dus meer kans op een vastloper.


2: Dat is dus een fabeltje! hoe zwaarder de rollen hoe hoger de topsnelheid.
Elke cilinder heeft een toerental waarop deze maximaal kan presteren,
dat toeren tal zal je moeten vinden.
Begin rond de 4 gram... :)

3: gekopieerd van revolution70.nl anders ben weer een uur aan het typen. :)

De drukveer is een van de minst ingewikkelde delen van de vario.
Een drukveer is gewoon een veer. Toch snapt bijna niemand waar hij voor dient en wat je ermee kan, en neemt men aan dat 'sterker altijd beter' is en dat je een dip wegkrijgt als je drukveer maar sterk genoeg is. Helaas: De druk van de drukveer wordt voornamelijk gebruikt om slip in de vario tegen te gaan. Bij sterke cylinders heb je dus een zwaardere drukveer nodig, maar bij een gewone 50cc is het waanzin om met een 'rode malossi drukveer' te gaan rijden.

Een veer is een heel simpel ding, hij duwt terug als je hem indrukt. Duw jij hem harder in, duwt de veer harder terug. Er zijn diverse veren te koop, maar ze verschillen alleen in kracht. De een is iets sterker dan de ander. Drukveren zijn "lineair". Dat betekent dat de tegendruk gelijkmatig toeneemt. Het enige effect van een zwaardere drukveer is dus dat je iets zwaardere rollen moet gebruiken om de snaar 'even snel' naar binnen te trekken, maar verder blijf de hele werking van de vario en poelies hetzelfde. Dit betekent dus ook dat de totale weerstand in de vario hoger wordt, en er meer vermogen verloren gaat door wrijving. Monteer liever iets lichtere rollen dan een sterkere drukveer!
Bedankt voor jullie reacties! :)
tim1988
Quadrider
Quadrider
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 25 jul, 2007 09:14
Locatie: Werchter
Contacteer:

Bericht door tim1988 »

zitten er op de koppeling achteraan geen trekveren? Bij de meeste brommerkes is da met trekveertjes. Als je andere trekveren steekt vertrekt uw quad op hoger toeren en zal hij misschien het gewenste effect krijgen.
Maar een uitlaat zal wel nodig zijn om een beetje vooruit te gaan.
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Bericht door Haagje »

RP schreef:
zilladude schreef:1:gieitijzere cilinders zijn laag toerige cilinder dus ook lage prestaties,wil je betere prestaties kan je beter aluminium nemen
2:hoe zwaarder de rolletjes(gewichtjes) hoe trager hij trekt en sneller hij rijd
3: de drukveer dient voor het doortrekken
4: er moet idd een andere uitlaat op wil je deftige prestaties

maar op die site's (forum's) dat rp gezet heeft hierboven zal je alle nodige info wel vinden hoor

veel succes nog verder
Nu de goed versie:

1: Gietijzere cilinders zijn zeer geschikt voor straat gebruik, en je hebt er ook
hoogtoerige van (Top performances Duel plus). De reden dat de snelste cilinder
van Alu zyn gemaakt is doordat een Alu cilinder sneller uit zet dan gietijzer.
Dus als je zuigertje snel uitzet doet de Alu cilinder lekker mee, de
gietijzeren zet langzamer uit dus meer kans op een vastloper.


2: Dat is dus een fabeltje! hoe zwaarder de rollen hoe hoger de topsnelheid.
Elke cilinder heeft een toerental waarop deze maximaal kan presteren,
dat toeren tal zal je moeten vinden.
Begin rond de 4 gram... :)

3: gekopieerd van revolution70.nl anders ben weer een uur aan het typen. :)

De drukveer is een van de minst ingewikkelde delen van de vario.
Een drukveer is gewoon een veer. Toch snapt bijna niemand waar hij voor dient en wat je ermee kan, en neemt men aan dat 'sterker altijd beter' is en dat je een dip wegkrijgt als je drukveer maar sterk genoeg is. Helaas: De druk van de drukveer wordt voornamelijk gebruikt om slip in de vario tegen te gaan. Bij sterke cylinders heb je dus een zwaardere drukveer nodig, maar bij een gewone 50cc is het waanzin om met een 'rode malossi drukveer' te gaan rijden.

Een veer is een heel simpel ding, hij duwt terug als je hem indrukt. Duw jij hem harder in, duwt de veer harder terug. Er zijn diverse veren te koop, maar ze verschillen alleen in kracht. De een is iets sterker dan de ander. Drukveren zijn "lineair". Dat betekent dat de tegendruk gelijkmatig toeneemt. Het enige effect van een zwaardere drukveer is dus dat je iets zwaardere rollen moet gebruiken om de snaar 'even snel' naar binnen te trekken, maar verder blijf de hele werking van de vario en poelies hetzelfde. Dit betekent dus ook dat de totale weerstand in de vario hoger wordt, en er meer vermogen verloren gaat door wrijving. Monteer liever iets lichtere rollen dan een sterkere drukveer!

ja zo hoort et.
ik d8 al 2:hoe zwaarder de rolletjes(gewichtjes) hoe trager hij trekt en sneller hij rijd :?

weer een mooie uitleg rp :duimhoog:
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3419
Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
Locatie: tienen, belgie

Bericht door zilladude »

ja ik bedoelde het zo niet , twas gewoon de wijze van het uit te leggen ...
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
Arno
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 03:26
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Arno »

RP en andere bedankt voor jullie reactie.
Ik heb inderdaad nog wel de originele uitlaat erop,ik weet alleen niet welke uitlaat ik moet nemen voor de eton viper.Ik kan niks fatsoenlijks vinden.Het enige is de technigas quadder,maar geloof niet dat het iets is volgens sommigen.Misschien weet jij iets RP?
Verder las ik dat de fly clutch van malossi (die ik dus heb)te zwaar zou zijn,maar hebo of stage 6 kan ik niet vinden voor de eton(scootparts.nl).
Misschien heeft verder iemand nog suggesties om de viper als een idioot te laten blazen en te spinnen.Wil er best geld voor uitgeven,maar dan moet het wel iets doen.

ps.Moet wel met een luchtgekoelde en geen watergekoelde cilinder :!:
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3419
Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
Locatie: tienen, belgie

Bericht door zilladude »

de hebo koppeling heb ik ook gehad en die was heel goed , mss kan je de delta clutch van malossi nemen, is het niet dezelfde blok als een aerox of nitro ? maar dan een beetje aangepast zoals die van rp in zen acces streak
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
tim1988
Quadrider
Quadrider
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 25 jul, 2007 09:14
Locatie: Werchter
Contacteer:

Bericht door tim1988 »

sterkere trekveren op uw koppeling steken om op hogere toeren te vertrekken! en drukveer aanpassen en met gewichten spelen
Misschien een uitlaat op maat laten maken als ge toch geld wilt uitgeven (klinkt wel stom in mijn ogen vanwege het hoge prijskaartje) :D
stefanoaccessstreak
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 20:46
Locatie: waalwijk (brabant) en brouwershaven (zeeland
Contacteer:

Bericht door stefanoaccessstreak »

ik heb nog een speciale koso race uitlaat speciaal passen voor brommerquads te koop, niet al te duur en nog helemaal nieuw in zn folie.. datr gaat je zeker wel helpen om harder te rijden!
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3419
Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
Locatie: tienen, belgie

Bericht door zilladude »

ja dat gaat zeker helpen ! maar kheb nog nooit een koso uitlaat gezien of an gehoord ! is dat dezelffde koso als de kilometertellers enzo... ?
of is het nog een appart merk ?
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
stefanoaccessstreak
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 20:46
Locatie: waalwijk (brabant) en brouwershaven (zeeland
Contacteer:

Bericht door stefanoaccessstreak »

Afbeelding

dit gaat je zeker helpen, het is het nieuwste model van brommerquad uitlaten.
ja het is van het Koso merk dat ook tellers maakt, precies hetzelfde merk.

http://www.demodderberen.be/forum////// ... 208#273208
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3419
Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
Locatie: tienen, belgie

Bericht door zilladude »

azo dat wist ik niet , ziet er nice uit
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie