Moeren van de velgen lossen met een slagschroevendraaier?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Twan #33
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Moeren van de velgen lossen met een slagschroevendraaier?

Bericht door Twan #33 »

Ik heb mijzelf een elektrische (12v) slagschroevendraaier gekocht om de banden wat makkelijker te kunnen verwisselen. Nu heb ik eens 1 moer hiermee vastgezet maar deze krijg je nog bijna niet meer los met de ratel! Zijn en meer mensen die zoiets gebruiken en is het slecht voor de draad?
Check my project here HERE
And find all pictures HERE

www.quadclub.nl

SHE SUCKS GAS AND HOULS ASS
rappy 700 rijder
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door rappy 700 rijder »

ik doe het altijd met de luchtsleutel op de de compressor en ik heb er weinig problemen mee gaan ook weer makkelijk los met de luchtsleutel
alleen het draad kan wel eens uit je moeren lopen maar je moet gewoon even paar reserve kopen :knikduim:
kan dus volgens mij geen kwaad
als iemand iets van brommers/motoren/scooters zoekt pb maar!
Dozo
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Dozo »

met de lucht sleutel?
ooit wel eens naar de newton meters gekeken die de fabrikant voorschrijft ?
als je de boel maar vast genoeg zet trek je zelfs een bout uit elkaar he.
op mijn machine is dat soort spul verboden , ben zelf een "flinke"jongen en weet dat vast, vast is meer hebben ze echt niet nodig.
Sg6
Quad Master
Quad Master

Bericht door Sg6 »

mee eens dozo. Ik zou het zelf nooit doen daar je met een luchthamer sleutel meer schade kan doen dan anders ofwel moet je een duurdere luchthamer sleutel kopen waar je die kan instellen. Ingersollrand heeft die maar verschiet niet dat je 500 euro kwijt bent voor zo een toesteleke als het niet meer is...
+++White -Z- Power+++

T0 F@$t F0r Y0u
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

ik weet niet of je instel mogelijkheden hebt ivm de kracht maar zoals ik meestal doe met schroeven op mijn werk aan draaien op stand 3 en los op maximum en dan gaat alles toch terug los

en zoals er hier al gezegt hebben op mijn quads gebruik ik dat niet :wink:
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

Ik gebruik dat eerlijk gezegd alleen voor dingen los te doen die moeilijk los gaan of bv. moer van een vliegwiel of balljoint, zo'n dingen die makkelijk meedraaien.
Al de rest met momentsleutel, zelfs voor de stomste boutjes of moertjes kijk ik in de service manual om te zien op welk moment die moeten.
Haagje
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Haagje »

gewoon met doppe set vest draaien? :p
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Misschien ooit eens een luchtsleutel gebruikt om iets snel los te draaien, maar ik geloof niet dat het goed is voor je draad. Vast is vast, gewoon met een doppelset en ratel, dan blijft het ook goed zitten. Zeker niets iets gaan vastzetten met de luchtsleutel, dan draai je alles naar de klote.
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
gareth
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door gareth »

Luchttol slaat alles vast en draait niet echt, hierdoor gaat alles kapot als je niet goed oplet.
Barossa 250
Raptor 660 48rwhp
Gasgas 450
Gasgas met r1 blok 150pk
Husqvarna sm450r supermotard
Suzuki gsxr 750
Honda xr600r
Nu: Raptor GSXR met 150 pk / PGO Bugxter r1 150pk
rappy 700 rijder
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door rappy 700 rijder »

ik doe het nu al een hele tijd ook met de vorige raptor en geen problemen mee ik gebruik de luchtsleutel voor bijna alles en gaat weinig kapot
maar ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt en ik heb geen zin om een half uur bezig te zijn met velgen verwisselen :braak:
als iemand iets van brommers/motoren/scooters zoekt pb maar!
Twan #33
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door Twan #33 »

Hmm veel verdeelde meningen :wink: Bij mij gaat ook alles vast met de moment sleutel! Maar banden verwisselen kost toch 10 15 minuten! Met een tol mss 3 minuten..
Die tol elektrische tol is ook niet als een lucht tol die door blijft "tikken" hij moet eerst kracht opbouwen (slinger gewicht) en dan geeft hij 1 tik af.
Check my project here HERE
And find all pictures HERE

www.quadclub.nl

SHE SUCKS GAS AND HOULS ASS
Glennyfz450
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Glennyfz450 »

ik gebruik ook een slachschroevendraaier op lucht voor men velgen te verwisselen,en nog nooit last gehad van doorgedraaide moeren of bouten ofzo,aleen scheelt het veel in tijd.
grtjs
Ralph
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Ralph »

Er af doe ik wel met lucht, er op tot net niet vast en dan met de hand vastzetten.
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Ralph schreef:Er af doe ik wel met lucht, er op tot net niet vast en dan met de hand vastzetten.
Als het snel af moet wel.. Het mooiste is erop draaien met de tecker en dan met de hand vast :duimhoog:
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
Charger69
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Charger69 »

Dingen die goed vast zitten gebruik ik ook mijn instelbare slagmoer pistool voor. Ik heb wel ook een redelijk beest van een kompressor staan en dat is extra handig bij dingen die echt vast ziten.

Om vast te zetten heb ik nog een instelbare ratelsleutel op luchtdruk. Deze slaat ( klopt ) dus niet maar draait enkel, maar die gebruik ik zeer weinig. In bijna alle gevallen gebruik ik een momentsleutel die ik in 2 versies heb en daardoor kan ik altijd de bouten en schroeven op de juiste kracht (nm,kg, enz...) vast zetten.

Slagmoersleutel ( en zeker 1 die niet instelbaar is ) zou ik toch liever niet te dikwijls gebruiken hoor, want de wielbouten van een quad kunnen deze krachten niet zo geweldig goed aan.

Bij een uitgebreide service manual staan de aanhaalmomenten van de bouten in. Best eens nagaan of deze overeenstemmen met het pistool dat ge gebruikt want vroeg of laat gaat zo een bout toch over door de te dikwijls grote kracht :wink:
Plaats reactie