Regelgeving Crossparcours

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
bartlibre
Toeschouwer
Toeschouwer

Regelgeving Crossparcours

Bericht door bartlibre »

Hallo allemaal,

Kan iemand mij verder helpen?
Zou willen weten of ik al dan niet een vergunning moet aanvragen om privé op mijn eigen grond te rijden.
En eventueel een soort van parcours aan te leggen. Kan je zomaar heuveltjes aanleggen of is dit vergunningsplichtig?

Bart
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Als het je eigen grond is mag je er toch mee doen wat je wilt lijkt mij?

Zou je naar de gemeente moeten gaan en navragen denk ik.
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
72_mrd
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door 72_mrd »

Voor op eigen grond te rijden heb je een milieu vergunning nodig.
Had tijdens het bouwverlof mijn vaders werf omgetoverd tot crossparadijs .
Er had iemand de politie gebeld waarom weet ik niet , en die vertelden me dat.
Gelukkig had men paps er een voor zijn zeefinstallatie ed en die voldeed dan ook.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Dit was wel in Mol kan zijn in dat het in jouw gemeente anders geregeld is.

Mvg Bart
Fox evol dsc kashima, HGS +powerbomb, GPR Stuurdemper,Fasstflexx stuur RMZ blok,....

LTR-450 Rider
bartlibre
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bartlibre »

Heb ondertussen een email gestuurd naar de gemeente.
Ben benieuwd maar vermoed dat ze niet zullen reageren tot er inderdaad klachten komen.
Dan heb ik toch mijn bewijs van email als de politie langskomt.
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

alles hangt af van welk soort grond het is, landbouwgrond, industriegrond, ...
Ik heb een paar weken terug ook info aangevraagd of het toegelaten is om op een eigen weiland (landbouwgrond) te crossen.

Dit is wat ik terug gekregen had als antwoord:
Geachte,

Het gebruiken van een weiland om te crossen met een motor is ingedeeld in rubriek 32.9.1° van de indelingslijst van titel I van het VLAREM (zie www.mina.be/vlarem-teksten.html), meer bepaald: "omlopen waarop met maximum één voertuig of boot gelijktijdig wordt gereden respectievelijk gevaren".

Deze activiteit is ingedeeld in klasse 3, wat betekent dat deze activiteit meldingsplichtig is. Hiervoor dient een melding te gebeuren bij de gemeente (via het formulier van bijlage 3 van titel I van het VLAREM, tevens te vinden op voormelde webstek)

De voorwaarden waaraan moet worden voldaan vindt u terug in afdeling 5.32.10 van titel II van het VLAREM.

Ik hoop u hiermee van antwoord te zijn.

Met vriendelijke groet,

Paul Bernaert
Afdelingshoofd
Afdeling Milieuvergunningen
bartlibre
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bartlibre »

Het is bouwgrond.
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Matthieu »

voor bouwgrond geldt hetzelfde normaal gezien
bij meldingsplicht kan de gemeente het niet weigeren, maar ze moeten op de hoogte zijn, anders kunnen ze je vervolgen.
het formulier dat ingevuld moet worden en bij (milieudienst van) de gemeente moet bezorgd worden kan je hier vinden
meer info over de milieuvergunning voor omlopen voor motorvoertuigen vind je hier
bartlibre
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bartlibre »

Bedankt aan allen die me verder geholpen hebben.
Gaan eens werk maken van dit laatste formulier ze.
Is in Oosterzele dus daar zullen ze da al kennen heb ik hier al gelezen.
Koen Berendsen
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Koen Berendsen »

Dit geld voor één voertuig?

Met meer dan één voertuig gelden dus weer andere regels?

Zal eens navragen of het heir ook zo is. Helaas hebben ze hier (landbouwgrond is verhuurcd) de maisakker omgebouwd tot weiland waardoor ik geen moment kan genieten van t grond alleen als t net gemaaid is en dan mag ik nog niet echt crossen want t grond mag niet kapot.

Maar zou het wel graag willen weten ken namelijk een akker waar momenteel niks ligt1 en wou er met wat vrienden (dus meer voertuigen) rond gaan rijden'.
YAMAHA BREEZE 125cc
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

ik dacht dat als je met meer voertuigen gaat rijden dat het hetzelfde als een wedstrijd wordt beschouwd, maar om zeker te zijn kan je het navragen.
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Matthieu »

met meerdere voertuigen zal het als wedstrijd beschouwd worden (32.9.2) of permanente omloop voor recreatie (32.9.3 a), dus klasse 2 vergunning.
dat is al heel wat meer werk om in orde te krijgen, dat doe je niet in 2 maanden tijd, er moet een openbaar onderzoek komen, adviezen van verschillende besturen en dan moet het door de gemeente goedgekeurd worden. Weinig kans dus dat dat gebeurt.
hier vind je het formulier voor klasse 2 (en 1)
die regels gelden voor gans Vlaanderen, het is Vlarem I wetgeving.
dieseltank
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door dieseltank »

geld dit voor BE of NL?
zo ja als het voor nl is... zou ik dan ook eigelijk moeten aanvragen bij de gemeente of ik op mijn eigen landbouwgrond mag crossen?

-------------------------------------------------
we like the X 8)
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

dat is voor belgië
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Boncari »

Wij crossen vaak met ten minste 3 quads op een maisland, soms is daar ook een crossauto bij (waar nu de uitlaat onderuit is). Dus als iemand de politie belt, dan hebben wij een probleem? :shock:

Het is in nederland...
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
detoren
Quadfanaat
Quadfanaat
Contacteer:

Bericht door detoren »

in nl ? wanneer is het crossen ? alleen grote gaten graven ik geloof dieper dan ? moet je aanvragen net als grote hopen maken maar zal wel geen 10 mtr hoog worden :) en in holland is het ook mogelijk je quad als landbouw voertuig te verzekeren dus je omheining inspecteren kan altyd of controleren of de mollen niet te hard graven ? of vogels verjagen ? mogelijkheden genoeg maar ik ben bang als je het woord crossbaan laat vallen dat je de hele politiek over je heen krijg (vooral die groenen ) op het platteland (ik woon in de betuwe ) komen namelijk steeds meer van die rijke hufters uit de stad wonen die al zeuren als je hond stinkt . dat is net als langs de dijken daar komen allemaal van die sjieke menen wonen die geld genoeg hebben en denken het hele land te regeren van mij mogen ze verbierden dat die k gasten in het dorp komen dus mogen ze met die dure ballen bakken niet van de dijk af . de oorspronkelijke bewoners waarderen wat ze hebben en zwaaien vriendelijk. en dat is met de meeste boeren ook en zeker de jeugd die vinden alles moooooi man .

zo dat lucht ff lekker op trouwens veel plezier in je eigen weiland en bij commentaar niet afstappen maar toeteren en doorrijden :).
Plaats reactie