Programma voor adressen
Programma voor adressen
Heeft er iemand een heel simpel programma om adressen in te voeren en die er ook onmiddellijk de dubbele uit smijt. Het is voor een adressenlijst te maken van de rijders op ons quadweekend zodat we hen volgend jaar weer een uitnodiging kunnen sturen.
Het zou ook handig zijn moest ik ze allemaal rechtstreeks uit dat programma op omslagen kunnen drukken.
De voorbije jaren heeft Kim ze allemaal met de hand geschreven maar het worden er steeds meer, dus dat wil ik haar niet meer aandoen
alvast bedankt
Het zou ook handig zijn moest ik ze allemaal rechtstreeks uit dat programma op omslagen kunnen drukken.
De voorbije jaren heeft Kim ze allemaal met de hand geschreven maar het worden er steeds meer, dus dat wil ik haar niet meer aandoen
alvast bedankt
DQT_Erasmus, Making Friends Gives Winning Teams
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
www.DQT.be - www.jumpingjet.be - www.powerhost.be
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
www.DQT.be - www.jumpingjet.be - www.powerhost.be
Ik zou gewoon excel gebruiken.
Ofwel schrijf je een excel functie, voor de dubbele eruit te gooien.
Of gebruik je Visual Basic om een progammatje te maken voor excel.
Ik denk wel dat een van deze twee moet lukken.
Als ik tijd had, schreef ik t wel voor u, maar zit met examens over 2weken dus heb echt geen tijd.
mvg,
vdm88
Ofwel schrijf je een excel functie, voor de dubbele eruit te gooien.
Of gebruik je Visual Basic om een progammatje te maken voor excel.
Ik denk wel dat een van deze twee moet lukken.
Als ik tijd had, schreef ik t wel voor u, maar zit met examens over 2weken dus heb echt geen tijd.
mvg,
vdm88
-
- Quadfanaat
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 15:01
- Locatie: aan de schelde OVL
- Contacteer:
Zeker niet starten in word. Word dient voor tekstopmaak, en vervult geen enkele databasefunctie.
Start in access of excel en dan kan je steeds een mailmerge doen naar etiketten op de gewenste velden.
Ook ontdubbelen (door middel van een functie of filter) zal sneller lukken in Excel of Access dan word!
Succes!
Start in access of excel en dan kan je steeds een mailmerge doen naar etiketten op de gewenste velden.
Ook ontdubbelen (door middel van een functie of filter) zal sneller lukken in Excel of Access dan word!
Succes!
-
- Quadfanaat
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 15:01
- Locatie: aan de schelde OVL
- Contacteer:
Hallo Mathieu. Word als eindresultaat? Ja, maar niet als start om uw gegevens in te zetten. (ontdubbelen etc)
Kijk, rechtstreeks uit de help van Excel:
Stel in Microsoft Excel de gegevens in voor de samenvoegbewerking.
Werkwijze
Zorg dat de gegevens in een lijst (lijst: een reeks rijen die bij elkaar behorende gegevens bevatten of een reeks rijen waaraan u de functionaliteit van een gegevensblad toekent met de opdracht Lijst maken.) staan, waarbij elke kolom een label heeft in de eerste rij en vergelijkbare feiten bevat. Verder mag de lijst geen lege rijen of kolommen bevatten. De kolomlabels gebruikt u om aan te geven waar gegevens moeten worden gebruikt in de samenvoegbewerking.
Zorg dat de kolomlabels een duidelijke omschrijving geven van het type gegevens in de kolom. Het selecteren van de juiste gegevens tijdens de samenvoegbewerking wordt hierdoor eenvoudiger. Labels zoals Voornaam, Achternaam, Adres en Plaats zijn bijvoorbeeld geschikter dan Kolom 1, Kolom 2, Kolom 3 en Kolom 4.
Zorg dat u een afzonderlijke kolom hebt voor elk element dat u wilt gebruiken in de samenvoegbewerking. Als u bijvoorbeeld standaardbrieven maakt en u de voornaam van elke ontvanger wilt gebruiken in de hoofdtekst van de brief, zorgt u dat u een kolom hebt met alleen voornamen en niet met voor- en achternamen. Als u voor elke ontvanger een aanspreektitel en achternaam wilt gebruiken, zoals Dhr. Smits, kunt u één kolom gebruiken met daarin zowel aanspreektitels als achternamen. U kunt ook één kolom gebruiken voor de aanspreektitels en één voor de achternamen.
Geef de lijst een naam (naam: een woord of tekenreeks waarmee een cel, bereik, formule of constante waarde wordt aangeduid. Gebruik betekenisvolle namen, zoals Producten, als u verwijst naar doorzichtige bereiken, zoals Omzet!C20:C30.). U weet dan zeker dat u de lijst snel kunt selecteren tijdens de samenvoegbewerking.
Werkwijze
Selecteer de gehele lijst.
Wijs de opdracht Naam in het menu Invoegen aan en klik op Definiëren.
Typ een naam voor de lijst.
Klik op Toevoegen en vervolgens op Sluiten.
Sla de werkmap met de gegevens op en sluit de map vervolgens.
Activeer Microsoft Word.
Wijs in het menu Extra de opdracht Brieven en verzendlijsten aan en klik vervolgens op Wizard Afdruk samenvoegen.
Selecteer in de eerste twee stappen van de wizard het documenttype en maak een begin met het document. Als u adresetiketten wilt maken, klikt u op Etiketten in stap 1 en klikt u in stap 2 op Opties om het formaat en het type etiketten te selecteren.
Raadpleeg de Help van Word voor meer informatie over deze stappen.
Klik in de derde stap onder Adressen selecteren op Een bestaande lijst gebruiken en klik vervolgens op Bladeren.
Klik in de lijst Zoeken in op de map waarin u de werkmap met de gegevens hebt opgeslagen, klik op de werkmap en klik op Openen.
Zoek en selecteer de lijst in het dialoogvenster Tabel selecteren. Zorg dat het selectievakje De eerste rij met gegevens bevat kolomkoppen is ingeschakeld en klik op OK.
Klik in het dialoogvenster Geadresseerden voor Afdruk samenvoegen op de kolomlabels in de gegevens die overeenkomen met de Word-elementen aan de linkerkant. Deze stap vereenvoudigt het invoegen van de gegevens in de formulierdocumenten. Raadpleeg de Help van Word voor meer informatie over bij elkaar horende velden.
Als u alleen bepaalde geadresseerden wilt gebruiken in de samenvoegbewerking, klikt u op Adressenlijst bewerken en selecteert u de gewenste geadresseerden.
Gebruik de overige stappen van de wizard voor het opstellen van de documenten, het toevoegen van gegevens van geadresseerden en het controleren, aanpassen, opslaan, afdrukken of e-mailen van de documenten. Raadpleeg de Help van Word voor meer informatie over deze stappen.
Opmerkingen
goodluck!
Kijk, rechtstreeks uit de help van Excel:
Stel in Microsoft Excel de gegevens in voor de samenvoegbewerking.
Werkwijze
Zorg dat de gegevens in een lijst (lijst: een reeks rijen die bij elkaar behorende gegevens bevatten of een reeks rijen waaraan u de functionaliteit van een gegevensblad toekent met de opdracht Lijst maken.) staan, waarbij elke kolom een label heeft in de eerste rij en vergelijkbare feiten bevat. Verder mag de lijst geen lege rijen of kolommen bevatten. De kolomlabels gebruikt u om aan te geven waar gegevens moeten worden gebruikt in de samenvoegbewerking.
Zorg dat de kolomlabels een duidelijke omschrijving geven van het type gegevens in de kolom. Het selecteren van de juiste gegevens tijdens de samenvoegbewerking wordt hierdoor eenvoudiger. Labels zoals Voornaam, Achternaam, Adres en Plaats zijn bijvoorbeeld geschikter dan Kolom 1, Kolom 2, Kolom 3 en Kolom 4.
Zorg dat u een afzonderlijke kolom hebt voor elk element dat u wilt gebruiken in de samenvoegbewerking. Als u bijvoorbeeld standaardbrieven maakt en u de voornaam van elke ontvanger wilt gebruiken in de hoofdtekst van de brief, zorgt u dat u een kolom hebt met alleen voornamen en niet met voor- en achternamen. Als u voor elke ontvanger een aanspreektitel en achternaam wilt gebruiken, zoals Dhr. Smits, kunt u één kolom gebruiken met daarin zowel aanspreektitels als achternamen. U kunt ook één kolom gebruiken voor de aanspreektitels en één voor de achternamen.
Geef de lijst een naam (naam: een woord of tekenreeks waarmee een cel, bereik, formule of constante waarde wordt aangeduid. Gebruik betekenisvolle namen, zoals Producten, als u verwijst naar doorzichtige bereiken, zoals Omzet!C20:C30.). U weet dan zeker dat u de lijst snel kunt selecteren tijdens de samenvoegbewerking.
Werkwijze
Selecteer de gehele lijst.
Wijs de opdracht Naam in het menu Invoegen aan en klik op Definiëren.
Typ een naam voor de lijst.
Klik op Toevoegen en vervolgens op Sluiten.
Sla de werkmap met de gegevens op en sluit de map vervolgens.
Activeer Microsoft Word.
Wijs in het menu Extra de opdracht Brieven en verzendlijsten aan en klik vervolgens op Wizard Afdruk samenvoegen.
Selecteer in de eerste twee stappen van de wizard het documenttype en maak een begin met het document. Als u adresetiketten wilt maken, klikt u op Etiketten in stap 1 en klikt u in stap 2 op Opties om het formaat en het type etiketten te selecteren.
Raadpleeg de Help van Word voor meer informatie over deze stappen.
Klik in de derde stap onder Adressen selecteren op Een bestaande lijst gebruiken en klik vervolgens op Bladeren.
Klik in de lijst Zoeken in op de map waarin u de werkmap met de gegevens hebt opgeslagen, klik op de werkmap en klik op Openen.
Zoek en selecteer de lijst in het dialoogvenster Tabel selecteren. Zorg dat het selectievakje De eerste rij met gegevens bevat kolomkoppen is ingeschakeld en klik op OK.
Klik in het dialoogvenster Geadresseerden voor Afdruk samenvoegen op de kolomlabels in de gegevens die overeenkomen met de Word-elementen aan de linkerkant. Deze stap vereenvoudigt het invoegen van de gegevens in de formulierdocumenten. Raadpleeg de Help van Word voor meer informatie over bij elkaar horende velden.
Als u alleen bepaalde geadresseerden wilt gebruiken in de samenvoegbewerking, klikt u op Adressenlijst bewerken en selecteert u de gewenste geadresseerden.
Gebruik de overige stappen van de wizard voor het opstellen van de documenten, het toevoegen van gegevens van geadresseerden en het controleren, aanpassen, opslaan, afdrukken of e-mailen van de documenten. Raadpleeg de Help van Word voor meer informatie over deze stappen.
Opmerkingen
goodluck!
Excel is in principe meer dan genoeg voor het gene wat hij wil.
In principe moet het lukken met een excel functie in de vorm:
ALS(gegevensinhoud van cel = gegegevensinhoud van andere cel, dan niet tonen),
het probleem zit hem in de gegegevensinhoud van de cel.
Excel kan die tekens niet direct vergelijken, dus dat moet via omwegen berijkt worden.
2de probleem is dan de lege ruimtes ertussen.
Anderzijds is Acces inderdaad meer toepasselijk en waarschijnlijk ook gebruiksvriendelijk voor databases zoals deze adressenlijst. Mijn persoonlijke kennis van Acces is zeer beperkt.
Mogelijk voor het ontdubbelen is een "simpel" programma schrijven in Visual Basic, voor hiervan is dat dit zowel in Acces als in Excel zal werken, mits kleine aanpassingen.
Voordeel van dit programma is ook da aanpasbaarheid voor andere toepassingen.
Ik zou met alle plezier zo een programmatje schrijven, maar ik zit met tijdsgebrek. ( Examens, schoolwerk, voetbal, ...)
Ik kan u wel een oudere cursus van mij bezorgen omtrent Visual Basic (zeer simpel opgebouwd).
Zal ook eens met mijn prof van informatica overleggen, wat de beste manier is.
Het grootste problemen is gewoon de juiste opslag van de juiste gegevens, niet zozeer het juist uitprinten van de gegevens.
Dit is simpel aan te passen in tekstverwerkingsprogramma's.
mvg,
Bart Vandermot
In principe moet het lukken met een excel functie in de vorm:
ALS(gegevensinhoud van cel = gegegevensinhoud van andere cel, dan niet tonen),
het probleem zit hem in de gegegevensinhoud van de cel.
Excel kan die tekens niet direct vergelijken, dus dat moet via omwegen berijkt worden.
2de probleem is dan de lege ruimtes ertussen.
Anderzijds is Acces inderdaad meer toepasselijk en waarschijnlijk ook gebruiksvriendelijk voor databases zoals deze adressenlijst. Mijn persoonlijke kennis van Acces is zeer beperkt.
Mogelijk voor het ontdubbelen is een "simpel" programma schrijven in Visual Basic, voor hiervan is dat dit zowel in Acces als in Excel zal werken, mits kleine aanpassingen.
Voordeel van dit programma is ook da aanpasbaarheid voor andere toepassingen.
Ik zou met alle plezier zo een programmatje schrijven, maar ik zit met tijdsgebrek. ( Examens, schoolwerk, voetbal, ...)
Ik kan u wel een oudere cursus van mij bezorgen omtrent Visual Basic (zeer simpel opgebouwd).
Zal ook eens met mijn prof van informatica overleggen, wat de beste manier is.
Het grootste problemen is gewoon de juiste opslag van de juiste gegevens, niet zozeer het juist uitprinten van de gegevens.
Dit is simpel aan te passen in tekstverwerkingsprogramma's.
mvg,
Bart Vandermot
Ik heb gezien dat ik in acces gewoon een lege database kan starten en dan "tabel maken met wizard". Hier kan ik dan voor adressenlijst kiezen, en kan ik ook zeggen welke gegevens ik moet hebben (voornaam, naam, enz...) als ik ze allemaal getypt heb ik ik druk op de knop "alfabetisch rangschikken" zie ik de dubbele vanzelf wel staan denk ik.
Voor het afdrukken kan ik kiezen "samenvoegen met microsoft word" zoals matthieu me heeft uitgelegd in pb.
Dit is wat ik dus ongeveer zocht
Bedankt voor de hulp allemaal!
Voor het afdrukken kan ik kiezen "samenvoegen met microsoft word" zoals matthieu me heeft uitgelegd in pb.
Dit is wat ik dus ongeveer zocht
Bedankt voor de hulp allemaal!
DQT_Erasmus, Making Friends Gives Winning Teams
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
www.DQT.be - www.jumpingjet.be - www.powerhost.be
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
www.DQT.be - www.jumpingjet.be - www.powerhost.be