banshee tuning

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
mich_banshee
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 16 dec, 2007 18:59
Locatie: melle

banshee tuning

Bericht door mich_banshee »

beste tuners,
Ik heb een yamaha banshee '05 (zie supermotard quads foto's). Zoals men weet heeft de banshee weinig power onderin en begint hij pas te 'blazen' als hij in hoge toeren zit.
Ik zou graag mijn banshee nog wat meer competetiever maken door nog een aantal dingen te veranderen.
wat er nu al op zit(motorisch): Twin air luchtfilter met open bak, DG racing exhaust en dyno jet kit.
Ten eerste zou ik mijn tandwiel verhouding iets willen verkleinen zodat ik op circuit al mijn versnellingen kan gebruiken.
Ten tweede had ik eraan gedacht om hem te laten uitboren tot 420 cc maar zodanig dat de andere onderdelen het toch niet begeven(dus dat de krukassen, etc standaard kunnen blijven).
Graag had ik de meningen van enkele kenners gehad + eventueel richtprijzen.
Ik rij nu zelf al een jaar en 3 maand met dezelfde zuigers en van mijn vorige eigenaar weet ik niets. dus waarschijnlijk rijd ik al een 3 tal jaar met dezeflde zuigers( maar er is nog niets mis mee, ik wil enkel voorkomen).
alvast bedankt!
michel
Gebruikersavatar
raptor350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1455
Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 22:42
Locatie: herne , vlaams-brabant

Re: banshee tuning

Bericht door raptor350 »

Wat jij moet hebben zijn V-force 3 membranen :D 175 euro per stuk dus dan ben je 350 euro armer ;-)
Uitboren tot 420cc , kan dat met de ori cilinders ? Is de cilinderwand daarvoor wel dik genoeg ?
je kan ook je poorten etc laten tunen , kan je zeer veel vermogen mee winnen!!!
Na 3jaar zou ik de zuigers toch wel eens vervangen hoor :D en mss ook eens laten uitboren / honen ... ( eens naar de cilinderwand kijken ) Kan je ook al wat compressie mee winnen = meer vermogen :p in combo met 2 nieuwe vertex zuigetjes.
Als dat allemaal nog niet snel genoeg is , kan je grotere carbs monteren. bestaan 34mm kits van mikuni en keihin voor ;-)
Op ebay vind je die voor relatief weinig geld!


greetzzzz
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
airwolf
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6710
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 22:23
Locatie: landen

Re: banshee tuning

Bericht door airwolf »

de tips van raptor 350 zijn perfect!
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3419
Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
Locatie: tienen, belgie

Re: banshee tuning

Bericht door zilladude »

grotere carb's geeft ook al wat meer power
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
mich_banshee
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 16 dec, 2007 18:59
Locatie: melle

Re: banshee tuning

Bericht door mich_banshee »

die v-force membranen geven toch enkel snelle gasreactie?
Andere carbs is inderdaad een mogelijkheid.
maar mijn dealer zei me dat hij mijn blok kon uitboren + nieuwe zuigers, segmenten, etcc voor 300-350 euro. Kvind dat wel een goeie prijs.
er bestaan natuurlijk 1001 mogelijkheden. Maar kwil diegene met de beste prijs/kwailiteit verhouding.
Gebruikersavatar
raptor350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1455
Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 22:42
Locatie: herne , vlaams-brabant

Re: banshee tuning

Bericht door raptor350 »

mich_banshee schreef:die v-force membranen geven toch enkel snelle gasreactie?
Andere carbs is inderdaad een mogelijkheid.
maar mijn dealer zei me dat hij mijn blok kon uitboren + nieuwe zuigers, segmenten, etcc voor 300-350 euro. Kvind dat wel een goeie prijs.
er bestaan natuurlijk 1001 mogelijkheden. Maar kwil diegene met de beste prijs/kwailiteit verhouding.
heeft zeer veel voordelen het v-force 3 membraan t.o.v. het originele ;-)
En vooral ook meer power onderin ! Wat jij dus wilt ;-)
ff wat ze zelf zeggen over hun product:

Voordelen: het unieke ontwerp van de VForce3 membraam systeem heeft verschillende grote voordelen dan een standaard membraam ontwerp. Door twee keer zoveel de membraam-tip oppervlakte aan te bieden, hebben de membraamplaatjes maar de helft van de afstand nodig van de membraamplaat op een standaard membraam, om hetzelfde vermogen te krijgen. Het resultaat is groots verbeterd: de levensduur van de membraam is langer voor minder pedaal beweging en onmiddellijke versnelling reactie. In tegenstelling met andere membramen die de kenmerken veranderen van de POWERBAND met weinig of geen paardenkracht winst, de VForce3 verhoogt de paardenkracht door de complete POWERBAND, ook het piekvermogen verwijdend, maakt jouw motor makkelijker te rijden.
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: banshee tuning

Bericht door mx jake »

als je er grotere stationair sproeiers in zet gaat hij iets beter trekken van onderuit (standaard =22.5 ik heb 40 er in)
hooftsproeier is standaard 220 moet naar 400+
never drive faster then your angel can fly
Gebruikersavatar
raptor350
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1455
Lid geworden op: vr 16 nov, 2007 22:42
Locatie: herne , vlaams-brabant

Re: banshee tuning

Bericht door raptor350 »

Ik wil geen reclame maken maar bij quadfun heb je 2* v-force 3 membranen voor slechts 260 euro! :p
:wijzen: http://www.quadfun.be/shop/catalog/prod ... ts_id=5481" onclick="window.open(this.href);return false;

greetzzz
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
mich_banshee
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 16 dec, 2007 18:59
Locatie: melle

Re: banshee tuning

Bericht door mich_banshee »

volgens mijn dealer zijn de standaard reed valves van een banshee meer dan behoorlijk en hebben die "betere" niet zoveel effect meer, enkele betere gasreactie.
Heeft er ook iemand ervaring met een 420cc banshee?? Waar traden er ev problemen op? koeling? assen?...
grzz
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: banshee tuning

Bericht door mx jake »

dan zal je een andere krukas of andere cilinders moeten kopen
met de standaard slag en cilinders ga je nooit boven de 380cc komen

koeling is het grootste probleem

voor de membraam plaatjes zou ik boyesen pro reeds nemen
dat zijn dubbele, in de onderste zit een gat, wat de bovenste afdekt (low end power)
de standaard kleptongen vervallen, daardoor gaan de plaatjes veel verder open (top end power)
en ze kosten stukken minder dan V forse
never drive faster then your angel can fly
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3419
Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
Locatie: tienen, belgie

Re: banshee tuning

Bericht door zilladude »

mx jake schreef:dan zal je een andere krukas of andere cilinders moeten kopen
met de standaard slag en cilinders ga je nooit boven de 380cc komen

koeling is het grootste probleem

voor de membraam plaatjes zou ik boyesen pro reeds nemen
dat zijn dubbele, in de onderste zit een gat, wat de bovenste afdekt (low end power)
de standaard kleptongen vervallen, daardoor gaan de plaatjes veel verder open (top end power)
en ze kosten stukken minder dan V forse

weet jij een goeie online shop waar ik ze kan kopen ? heb al een beetje zitten zoeken maar niet meteen iets gevonden
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
mich_banshee
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 16 dec, 2007 18:59
Locatie: melle

Re: banshee tuning

Bericht door mich_banshee »

mx jake schreef:dan zal je een andere krukas of andere cilinders moeten kopen
met de standaard slag en cilinders ga je nooit boven de 380cc komen

koeling is het grootste probleem

voor de membraam plaatjes zou ik boyesen pro reeds nemen
dat zijn dubbele, in de onderste zit een gat, wat de bovenste afdekt (low end power)
de standaard kleptongen vervallen, daardoor gaan de plaatjes veel verder open (top end power)
en ze kosten stukken minder dan V forse
Spreek je echt uit ervaring of niet? uitboren van de standaard cilinders gaat niet?
koeling eventueel vergroten door een andere koeler?
zilladude
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3419
Lid geworden op: zo 22 jul, 2007 23:04
Locatie: tienen, belgie

Re: banshee tuning

Bericht door zilladude »

mich_banshee schreef:
mx jake schreef:dan zal je een andere krukas of andere cilinders moeten kopen
met de standaard slag en cilinders ga je nooit boven de 380cc komen

koeling is het grootste probleem

voor de membraam plaatjes zou ik boyesen pro reeds nemen
dat zijn dubbele, in de onderste zit een gat, wat de bovenste afdekt (low end power)
de standaard kleptongen vervallen, daardoor gaan de plaatjes veel verder open (top end power)
en ze kosten stukken minder dan V forse
Spreek je echt uit ervaring of niet? uitboren van de standaard cilinders gaat niet?
koeling eventueel vergroten door een andere koeler?

uitboren gaat wel maar niet zo groot, een grotere of betere radiator kost ook al snel 400€ ofzo ... je kan altijd zo van die koelingsbuises kopen voor tussen de radiator slangen te zetten, koelt zo'n 2-5 graden per buisje ...
banshee power !

http://www.demodderberen.be/forum/viewtopic.php?t=19710" onclick="window.open(this.href);return false;
mich_banshee
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 16 dec, 2007 18:59
Locatie: melle

Re: banshee tuning

Bericht door mich_banshee »

drijfstang veranderen van 54mm naar 58 mm, en een 68 mm piston, is dat ook een optie.
Als ik aan de motor iets wil veranderen is het wel voor opmerkelijk betere prestaties. Maar eigenlijk is het beter om hem niet uit te boren?
groteren koeler, grotere carbs, reed valves, geven allemaal betere prestaties zogezegd, maar voor een klein beetje meer geef ik geen 1000 euro uit.
vdm88
Quadrider
Quadrider
Berichten: 399
Lid geworden op: di 27 mar, 2007 21:02
Locatie: Hasselt

Re: banshee tuning

Bericht door vdm88 »

De mijne heeft de meeste van die modificaties.
Die grotere carbs houde ook wel een nadeel in, de gas wordt zwaarder.
Eventueel ook een optie is 1carb nemen en zo een 2 in 1 systeem, maar da vereist ook wel modificaties van de motor.
Wat de koeling betreft, je moet het juiste koelmiddel gebruiken.
Ik kom nu niet direct op de naam, maar het is felgroen van kleur.
Die koelt veel beter, dan de gewone koelvloeistof die meestal wordt gebuikt.
Met de tanwielverhouding zou k ook oplette,nie te klein gaan, want anders zijt ge op den duur nx anders meer aant doen dan schakelen.

Snowseals had nog een blok te koop : http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... 25&t=26497

K zal kijke of k de banshee de 18e mee kan pakke nr clastres of bilstain.
Dus kunt ge t verschil ns teste.
Afbeelding
Plaats reactie