Toelichting verbodsbord quads

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Tommyboy
Toeschouwer
Toeschouwer

Toelichting verbodsbord quads

Bericht door Tommyboy »

Tijdje geleden heb ik staatssecretaris van mobiliteit (Schouppe) gemaild (samenvattend):

Wat is nu eigenlijk het beleid? Zijn quads nu toegelaten of verboden? Worden de 'brave' burgers gestraft omdat er enkele 'cowboy's bij zitten die het niet kunnen laten om roekeloos te rijden? Een algemeen quadverbod invoeren omwille van een paar enkelingen is kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing...

Kreeg dit als antwoord:

Geachte ,

De staatssecretaris voor mobiliteit, dhr. E. Schouppe, heeft mij gevraagd uw mail te behandelen.

Ik neem aan dat uw vraag zich stelt naar aanleiding van het voorstel om een verkeersbord in te voeren dat quads verbiedt.
Dergelijk verkeersbord is het gevolg van een vraag van de steden en gemeentes om quads te kunnen weren op de plaatsen die zij willen. Wijzelf hebben enkel de bevoegdheid om het bord te ontwikkelen maar hebben geen enkele zeggenschap over het plaatsen van borden en de verdere modaliteiten.
De steden en gemeenten die wensen een quadbeleid te voeren kunnen hiervoor het bord gebruiken i.p.v. te werken via een gemeentelijke overlastreglementering zoals Antwerpen.
Dergelijke borden bestaan immers voor elke voertuigcategorie en zijn dus niet uitzonderlijk. Voorbeeld het bord verboden toegang voor bestuurders van motorfietsen wil niet zeggen dat men beslist heeft om motorfietsen te verbieden.

Ik benadruk nogmaals dat het bord een instrument is voor de steden en gemeentes die daar (mag ik hopen) op een verstandige manier gebruik van zullen maken om op welbepaalde plaatsen quads te verbieden ipv een algemeen verbod in te stellen.

Met de meeste hoogachting

Ik schreef terug:

Geachte,
Wil dit zeggen dat ik (moest ik een quad aanschaffen) altijd in de onzekerheid ga leven dat mijn gemeente van de ene dag op de andere op elke weg dergelijk bord gaat plaatsen? Zodat ik met mijn quad niet meer mijn oprit af kan? De situatie dat een gemeente het bord plaatst op elke weg/kruispunt/invalsweg etc is dus reeel? Alzo ontstaat er wel degelijk een totaal verbod!

Ik kreeg terug:

Geachte,

Het is inderdaad mogelijk dat een gemeente zeer creatief wordt en overal een (zonaal) bord plaatst. Dat is natuurlijk puur theorie want het is net door het bord dat algemene verboden via gemeentelijk reglementen niet meer zouden mogen bestaan. Het is de bedoeling dat een gemeente bepaalde locaties vrijwaart voor quads, bijvoorbeeld rond een natuurpunt.
Het feit dat u voor uw quad verkeersbelasting betaalt zal geen reden zijn om iets terug te vorderen.
De gemeente neemt immers maatregelen in het openbaar belang.
Als burger sta je hiertegen een stuk machteloos.
Ik deel uw mening.

Met de meeste hoogachting

Kortom een totaal verbod is dus nog steeds mogelijk!
fretje-pitbull
Quadrider
Quadrider

Re: Toelichting verbodsbord quads

Bericht door fretje-pitbull »

ha de pipo's :x
kawasaki mojave 50pk
cagiva mito 350
bakker kawasaki
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bakker kawasaki »

was te verwachten e :x
binnenkort staat er gvd op elke hoek vant straat zo een bord :verymad:
kawasaki brute force 750
stephkewillems1
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door stephkewillems1 »

woon op den buiten,kan maar hopen dat ze hier ook zo geen plakaat planten.
kan begrijpen dat ze ons wat aan banden leggen (dankzei de onozelaars die het voor ons verkl.... ) maar we verdienen wel onze plaats op de weg en ernaast.is met de quad rijden niet beter voor de planeet dan een wagen?
als we allemaal een beetje ons best doen moeten we toch kunnen samen leven. ben voor duidelijke richtlijnen,maar tegen discriminatie

grts :bier:
Tommyboy
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Tommyboy »

Idd, daarom ga ik maar schoon wachten vooraleer een quad te kopen. Als ik 7500+ euro moet uitgegeven aan iets dat je niet mag gebruiken of waarvan de kans NU wel heeeeeeeeeel bestaande is dat het niet meer mag, is mijn keuze snel gemaakt ... koop ik me liever een vespa/scooter/oldtimer als tweede 'plezier' voertuig...

Dat er altijd van die onnozelaars moeten zijn die de show willen stelen en die het dan verkl.... voor de andere, typisch...
stephkewillems1
Easy Quadrider
Easy Quadrider

ze kunnen niet zomaar quads verbieden,is niet legaal.dan moeten ze eerst verkoop aan banden leggen.en al die mensen die er een hebben,dat gaat zomaar niet gebeuren.het heeft gewoon wat tijd nodig om zich te settellen.hebben in het verleden al dikwijls hetzelfde gezien,zoals bij skaten,snowboarden,... .werd eerst verstoten en verboden,maar uiteindelijk is het wel goedgekomen.doorzetten moeten we doen,en hoe meer we zijn des te moeilijk het word om ons te negeren.dus moest ik van u zijn zou ik nie twijfelen .wees moedig en bepaal zelf wat je doet.

grts
Lazii
Quadrider
Quadrider

Bericht door Lazii »

En bedenk eens hoelang het duurt in belgie vooraleer hun woorden ook echt daden worden...
stephkewillems1
Easy Quadrider
Easy Quadrider

inderdaad :buig:
Tommyboy
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Tommyboy »

Het zal niet snel duren hoor voordat deze woorden in daden worden opgezet... Zeker als het de verkeersveiligheid betreft ;)

Hoeveel steden wilden quads al verbieden VOOR het verbodsbord? Antwerpen, Hasselt, Diepenbeek, Zonhoven,... ik citeer : ''Nog dit najaar willen we de quads definitief naar privé-terreinen verbannen.”

Het zullen deze gemeenten wel zijn die een zonaal bord gaan invoeren, natuurlijk niet morgen maar het zal wsl gebeuren wanneer die federale verkiezingen achter de rug zijn. Als er in die tussentijd nog een aantal cowboys met hun lawaai door stadskernen scheuren zal het sneller komen dan gedacht ;)

En in principe is het niet zo gek moeilijk om een zonaal verbod te maken eh. Veel borden heb je daar niet voor nodig. Je plaatst zo een bord boven het bord van de stad/gemeente en viola het is gebeurd. Op gebied van verkeersveiligheid komen die dingen er WEL snel door
stephkewillems1
Easy Quadrider
Easy Quadrider

hoop doet leven, trouwens zouden ze dan voor de veilligheid ook nie beter al het verkeer van de baan halen,nu we toch bezig zijn.
we hebben toch een rijbewijs.en dan zie ik snotneuzen met nen traktor en kar door het dorp rijden,is da verantwoord?????????
die autotjes waar je zonder rijbewijs mag mee rijden,aan 40 per uur op banen waar iedereen 70 rijdt.waarom moeten wij dan eigenlijk verdwijnen.ik vind dat ze niet alleen ons moeten vizeren,ze kunnen ook gewoon bestraffen,boetes uitschrijven, weet ik veel.gewoon verkeersreglement toepassen,tis nie omdat ge nen porsche koopt dat ge wegpiraat zijt.ze zouden alle wagens dan trouwens ook beter begrenzen naar 120 km/h.enz.ik wordt er wa zot van,logica is volgens mij ver zoek,kan maar hopen dak nie den enigste ben die zo denkt,wanneer begint de quadrevolutie? :lol:
grtz
Tommyboy
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Tommyboy »

@stephkewillems1: idd je hebt 110% gelijk!!! Maar die 40km/u karretjes geraken (vaak) niet betrokken in ongelukken, daar hoor je niets van, zij komen NOOIT in een negatief daglicht in de media. Moesten ook zij nu beginnen met uitlaten en spoilers te plaatsen etc en gekke toeren uithalen (stel je voor) dan wordt dit 'fenomeen' ook aan banden gelegd... ik snap ergens de 'reactie' van hoger wel.

Dat ze toch gewoon doen zoals bij auto's, mensen die zich niet gedragen: op de bon! Zo niet rechtbank en in beslagname (voor zij die niet willen luisteren), invoeren van een technische keuring (ook al worden de stukken erna omgezet, wordt de persoon betrapt: herkeuren etc).

Ik kan wel indenken dat als er een yamaha raptor (verlaagd en verbreed) met zo een aftermarket exhaust door een woonkern raast (en die aftermarket shit maakt verdomd veel lawaai! Scherp en schel!) dan kan ik inkomen dat ze quads in het algemeen gaan verbieden. Een mentaliteitsverandering bij die cowboys gaat de 'brave' quadrijder nog redden. Zo niet, vrees ik ervoor en wordt de brave 'burger' gestraft. Precies dezelfde mentaliteit als in het leger : iemand doet iets, de hele groep wordt gestraft! En dit principe WERKT... jammer maar helaas pindakaas! Merci cowboys!
stephkewillems1
Easy Quadrider
Easy Quadrider

de brave quadrijder zal zichzelf redden,maar hij zal wel moeten opkomen voor zijn zaak en niet toegeven aan de onozeliteit van de prutsers.ik heb geleerd dat ge veel kunt,maar ge moet een beetje uw gezond verstand gebruiken.lead by example.dus ik probeer mij te gedragen,brave burger te zijn,moeten we met zoveel mogelijk proberen,en mischien als we echt ons best doen,krijgen we toch de rimte die we verdien om onze hobby te beoefenen in harmonie met alles en iedereen.het is misch naief zo te denken,maar er moet er toch 1 zijn die licht ziet aan het eind van de tunnel,denkt ge nie?
laten we samen werken aan een deftige quadcultuur

grtz :bier: :crosser:

wat die kleine wagens betreft,ik vind het onverantwoord evenals minderjarige traktorchaufeurs
Tommyboy
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Tommyboy »

Amen! Nee serieus, zeer mooi gezegd! :applaus: 8)
JBX
Quadrider
Quadrider

Bericht door JBX »

Als er één ding is dat ik geleerd heb het laatste jaar is dat je niet alles moet geloven wat in de krant staat. :?
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
Tommyboy
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Tommyboy »

@JBX : what the hell are you talking about? Het gaat niet over een krantenartikel, maar lees de eerste post eens opnieuw door! Het gaat over de mail die ik gekregen heb van Staatssecretaris van Mobiliteit omtrent het verbodsbord.
Plaats reactie