Hoi,
Op mijn 4x4 sportquad heb ik op dit moment nog de originele banden gemonteerd zitten.
Dit zijn de maten 23x7x10 (voor) en 22x11x10 (achter).
De totale diameter (bovenkant band, gemeten naar grond) zit er 10mm verschil tussen
voor en achter (voorkant is lager).
Standaard rijd ik in de 2x4, en 4x4 gebruik ik nooit op het verhard. Hoe erg is dit verschil?
En hoe erg is dit als ik een set straatbanden koop in dezelfde maat? Zoals gezegd staat de
4x4 niet aan op het verhard, maar alles draait natuurlijk wel mee tijdens het rijden.
Iemand enig idee? Alvast bedankt!
Bandenmaten op 4x4
-
- Toeschouwer
-
- Quadrider
Re: Bandenmaten op 4x4
Waar het om gaat is de afgelegde weg per wiel omwenteling.
Zet bv het ventiel boven, of een streepje op je band. Op het zelfde punt een streepje op de weg.
Quad naar voren duwen tot het ventiel of streepje weer in de zelfde stand staat.
Daar ook weer een streepje op de weg.
Nu kan je de afstand meten. Kan ook over twee of drie omwentelingen.
Doe dat met een voor en achterband.
Je weet nu of er verschil in afgelegde weg per wiel omwenteling zit.
Als dit de originele banden zijn neem ik aan dat de fabrikant, het verschil berekend heeft en daar met de vertanding van het voor diff en de eind aandrijving achter rekening mee gehouden.
Het mee draaien op de weg maakt niets uit. Als het al "slecht" zou zijn dan zou dat alleen zijn als alle wielen aangedreven worden.
Zet bv het ventiel boven, of een streepje op je band. Op het zelfde punt een streepje op de weg.
Quad naar voren duwen tot het ventiel of streepje weer in de zelfde stand staat.
Daar ook weer een streepje op de weg.
Nu kan je de afstand meten. Kan ook over twee of drie omwentelingen.
Doe dat met een voor en achterband.
Je weet nu of er verschil in afgelegde weg per wiel omwenteling zit.
Als dit de originele banden zijn neem ik aan dat de fabrikant, het verschil berekend heeft en daar met de vertanding van het voor diff en de eind aandrijving achter rekening mee gehouden.
Het mee draaien op de weg maakt niets uit. Als het al "slecht" zou zijn dan zou dat alleen zijn als alle wielen aangedreven worden.
Alles wat met 4x4 quads/auto's te maken heeft. Vooral Yamaha. Ruime ervaring in 4x4 rallyauto's, auto/quad banden
-
- Toeschouwer
Bedankt voor de tip! Ik ga maar eens even een meetlint erbij pakken
Je kan ook even op google "miata tyre size calculator" zoeken. Werkt super en kan je meteen alle verschillen zien.