Reglementering en Homologering Quads in Belgïe

...en andere vragen over wet- en regelgeving
Plaats reactie
Teyman10
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 jun, 2012 17:09

Reglementering en Homologering Quads in Belgïe

Bericht door Teyman10 »

Hey allemaal, Ik heb ff een vraagje en dit leek me de meest logische plaats om het te vragen.

Ik ben nu 19 en wil over een paar jaar een quad kopen,met name een Raptor of een Suzuki LTZ. aantal CC's zullen we dan nog wel zien. Nu is mijn vraag wat je allemaal moet hebben om je quad op de weg te krijgen. ik weet dat je zowieso een nummerplaat moet hebben,maar kan je een Quad van bijv 700cc (de raptor dan) inschrijven als auto met een B rijbewijs?
ik heb reeds ervaring met rijden op baanquads,maar ik rij altijd voorzichtig. een quad van 300cc of zo is ook leuk.
Welke verlichting/papieren moet je zoal hebben voor een quad ingeschreven kan worden als baanquad?

sorry als dit verwarrend of als spam overkomt,ben er helemaal gek op geworden.
Scrambler500
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 162
Lid geworden op: di 10 jan, 2012 08:40
Locatie: Bij mijn quad :-)

Re: Reglementering en Homologering Quads in Belgïe

Bericht door Scrambler500 »

Hoi, om een quad de baan op te krijgen moet je er eerst en vooral voor zorgen dat je er één koopt die gehomologeerd is voor de baan. D.w.z dat hij moet beschikken over een gelijkvormigheidsattest. Voor de inschrijving als moto en het verkrijgen van de nummerplaat, moet je langs gaan bij een verzekeringsagent.

Wat betreft het rijbewijs volstaat momenteel nog altijd een rijbewijs B voor de quad.
Qua verlichting moet je beschikken over knipperlichten, een achterlicht en stoplicht en natuurlijk vooraan ook koplamp(en). Lijkt me logisch niet? Daarenboven, als je een gehomologeerde quad koopt is die sowieso volledig uitgerust. Waar lig je dan wakker van?

Uw vragen lijken me een beetje bizar. Voor elk gemotoriseerd voertuig dat op de openbare weg komt gelden dezelfde regels.
Hopelijk ben je toch een beetje wijzer geworden met mijn uitleg.
Quadrijden geeft mij een gevoel van vrijheid en genieten...
Jack
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 87
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 21:05

Re: Reglementering en Homologering Quads in Belgïe

Bericht door Jack »

Ik heb volledig in orde 2 jaar rond gereden met een raptor zonder pinkers. Denk dus niet dat dit echt verplicht is. Al is het sowieso wel aan te raden.
Teyman10
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 22 jun, 2012 17:09

Re: Reglementering en Homologering Quads in Belgïe

Bericht door Teyman10 »

ik ben er toch al iets wijzer uit geworden. k dacht dat onder de 400 kilo een motor rijbewijs nodig was.

maar eens kijken welke quads gehomologeerd zijn hier in belgïe. bedankt!
Wesleydidden
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 11 jul, 2012 08:50
Locatie: Lommel

Re: Reglementering en Homologering Quads in Belgïe

Bericht door Wesleydidden »

Hey, ik ben 18 en rijdt sinds de dag dat ik mijn rijbewijs heb, rond met de quad. Heb een raptor 700 en heb alleen pinkers en linker spiegel moetten plaatsen, die spiegel heb ik nog niet maar ben er anders ook nog nooit voor tegengehouden :)
burn your rubber not your soul
yamaha R700 special edition (onroad)
Yamaha R350 (offroad)
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Reglementering en Homologering Quads in Belgïe

Bericht door Jeroen1991 »

spiegels is wel een must vind ik in het verkeer... (al is het maar om te weten wanneer de politie achter je rijdt)
Zeker bij georganiseerde ritten met meer quad enzo wordt nog al eens door en langs mekaar gereden, dan heb je best een spiegel voor te zien wanneer iemand langs je komt.. :wink:
Yamaha Raptor 660R!
Plaats reactie