Quad voor allerdaags gebruik
Quad voor allerdaags gebruik
Beste quadliefhebbers,
ben hier nieuw op het forum en wil graag zoveel mogelijk advies willen hebben van jullie.
Ik woon in Gelderland(NL) en heb al jaren een groot zwak voor quads. Daarom zit ik er steeds meer aan te denken om er een aan te schaffen (bij voorkeur nieuw).
Ik ben op zoek naar een fijne/praktische quad die ik gebruik voor woon-werk verkeer (15km per dag) en die ik mee kan nemen in de natuur om te gaan vissen.
Een Yahama Grizzly 350/500 valt erg in mijn smaak en is erg praktisch qua bagage lijkt me. De Banshee is een andere die ik inmiddels ook in m'n hoofd heb zitten. wat minder bagagemogelijkheid maar oogt erg speels.
Nu kom ik ook de Polaris Sportsman tegen maar Polaris is voor mij helaas onbekend... hoe groot is die steen waar ik onderuit ben gekomen?;)
Een kenteken zal er ook op moeten, maar lees wel dat het voor een 2-takt veel lastiger (lees:onmogelijk) is om een kenteken te verkrijgen, in vergelijking met een 4-takt dan.
Dus concrete vragen:
- Welke rijdt het fijnste op de verharde weg en kan een leuk stukje door de modder?
- wat verbruikt een dergelijke quad nou bij normaal gebruik?
- Zit ik wel qua modellen in de goede hoek te kijken?
Ondertussen nog ff verder snuffelen op t forum;)
Ik hoor het heel graag van jullie!
mvg, Rikkert
ben hier nieuw op het forum en wil graag zoveel mogelijk advies willen hebben van jullie.
Ik woon in Gelderland(NL) en heb al jaren een groot zwak voor quads. Daarom zit ik er steeds meer aan te denken om er een aan te schaffen (bij voorkeur nieuw).
Ik ben op zoek naar een fijne/praktische quad die ik gebruik voor woon-werk verkeer (15km per dag) en die ik mee kan nemen in de natuur om te gaan vissen.
Een Yahama Grizzly 350/500 valt erg in mijn smaak en is erg praktisch qua bagage lijkt me. De Banshee is een andere die ik inmiddels ook in m'n hoofd heb zitten. wat minder bagagemogelijkheid maar oogt erg speels.
Nu kom ik ook de Polaris Sportsman tegen maar Polaris is voor mij helaas onbekend... hoe groot is die steen waar ik onderuit ben gekomen?;)
Een kenteken zal er ook op moeten, maar lees wel dat het voor een 2-takt veel lastiger (lees:onmogelijk) is om een kenteken te verkrijgen, in vergelijking met een 4-takt dan.
Dus concrete vragen:
- Welke rijdt het fijnste op de verharde weg en kan een leuk stukje door de modder?
- wat verbruikt een dergelijke quad nou bij normaal gebruik?
- Zit ik wel qua modellen in de goede hoek te kijken?
Ondertussen nog ff verder snuffelen op t forum;)
Ik hoor het heel graag van jullie!
mvg, Rikkert
Re: Quad voor allerdaags gebruik
Welkom op het forum.
Waar gaat Je voorkeur naar uit? Utility of sport?
Banshees zijn idd speels maar kunnen natuurlijk niet zo diep door de modder als een 4x4.
Deze vergen ook wat meer onderhoud.
Wat is je budget?
Kijk anders ook eens naar:
Arctic Cat
Suzuki King Quad
Can Am Outlander/Renegade
Kawasaki Brute Force
Waar gaat Je voorkeur naar uit? Utility of sport?
Banshees zijn idd speels maar kunnen natuurlijk niet zo diep door de modder als een 4x4.
Deze vergen ook wat meer onderhoud.
Wat is je budget?
Kijk anders ook eens naar:
Arctic Cat
Suzuki King Quad
Can Am Outlander/Renegade
Kawasaki Brute Force
_____________________________
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Quad voor allerdaags gebruik
Qua modellen in de goeie hoek kijken is wat lastig aangezien een Banshee niet vergelijkbaar is met een Grizzly. Ofwel dat zijn twee totaal verschillende machines
Beide quads kunnen prima op de weg en beiden prima in het zand. Qua verbruik is een banshee een stukje minder zuinig dan een Grizz. Ook moet je bij een Banshee zelf benzine en olie mengen. Minder praktisch.
Ik begrijp niet helemaal hoe je bij een Banshee terrecht komt voor dagelijks gebruik eigenlijk. Lijkt me daar geen erg praktische quad voor eerlijk gezegd.
Beide quads kunnen prima op de weg en beiden prima in het zand. Qua verbruik is een banshee een stukje minder zuinig dan een Grizz. Ook moet je bij een Banshee zelf benzine en olie mengen. Minder praktisch.
Ik begrijp niet helemaal hoe je bij een Banshee terrecht komt voor dagelijks gebruik eigenlijk. Lijkt me daar geen erg praktische quad voor eerlijk gezegd.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Quad voor allerdaags gebruik
Welkom op het forum! Hier een mede-Gelderlander.
Een Grizzly is een mooie allround quad, maar de 350 houdt niet over qua vermogen. Als je dus ook makkelijk mee wilt komen op 80 km/h wegen dan zou ik eerst eens een goede proefrit maken als ik jou was. Ga anders eens langs bij Quadwinkel.nl in Barneveld, die hebben tientallen quads staan en dan kun je de verschillende types in ieder geval eens in het echt zien.
Wat verbruik betreft zeg ik wel eens dat je niet aan quadrijden moet beginnen als je dat moet vragen. Maar serieus, het verbruik kan enorm verschillen en hangt af van het type quad en het verbruik. Zelf heb ik een wat zwaardere machine en reken ik met ongeveer 1:10, ik haal iets lager bij rustig terreinrijden en iets hoger bij off-the-road ritten op volle snelheid.
Een Grizzly is een mooie allround quad, maar de 350 houdt niet over qua vermogen. Als je dus ook makkelijk mee wilt komen op 80 km/h wegen dan zou ik eerst eens een goede proefrit maken als ik jou was. Ga anders eens langs bij Quadwinkel.nl in Barneveld, die hebben tientallen quads staan en dan kun je de verschillende types in ieder geval eens in het echt zien.
Wat verbruik betreft zeg ik wel eens dat je niet aan quadrijden moet beginnen als je dat moet vragen. Maar serieus, het verbruik kan enorm verschillen en hangt af van het type quad en het verbruik. Zelf heb ik een wat zwaardere machine en reken ik met ongeveer 1:10, ik haal iets lager bij rustig terreinrijden en iets hoger bij off-the-road ritten op volle snelheid.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Quad voor allerdaags gebruik
Bedankt al voor de snelle en goede reacties!
Ik ben van plan a.s. zaterdag naar Barneveld te gaan inderdaad.
De keuze van de Banshee is puur op uiterlijk maar denk wel dat ik voor een utility quad wil gaan.
meekomen op 80-wegen is ook wel belangrijk. Ik begrijp dat een 350 dan niet genoeg is toch?
Een 700 lijkt me overdreven dus een 500 zou beter zijn of is dat nog behelpen?
bij een gemiddelde van 50km/u zal het verbuik toch niet op 1:10 liggen?
Yamaha komt overal naar voren als meest onderhoudsvriendelijk. Hoe zit dat met de TGB, Polaris, Suzuki, etc. utility quads?
Ik ben van plan a.s. zaterdag naar Barneveld te gaan inderdaad.
De keuze van de Banshee is puur op uiterlijk maar denk wel dat ik voor een utility quad wil gaan.
meekomen op 80-wegen is ook wel belangrijk. Ik begrijp dat een 350 dan niet genoeg is toch?
Een 700 lijkt me overdreven dus een 500 zou beter zijn of is dat nog behelpen?
bij een gemiddelde van 50km/u zal het verbuik toch niet op 1:10 liggen?
Yamaha komt overal naar voren als meest onderhoudsvriendelijk. Hoe zit dat met de TGB, Polaris, Suzuki, etc. utility quads?
Re: Quad voor allerdaags gebruik
TGB is een B merk, niet slecht maar niet zo goed als Yamaha, Suzuki etc.
Van Polaris weet ik niet zo heel veel, ik weet eigenlijk niet eens of hier op het forum
een Sportdman heeft. Er stond er wel eentje in Barneveld iig.
Suzuki is net zo goed als Yamaha, sommige vinden dat Suzuki beter is.
Ik ben fan van Suzuki dus neig meer naar een King Quad hahah.
Met de KQ zit ik wel rond de 1/10 maar dat is met twee man erop en redelijk snel optrekken etc.
Van Polaris weet ik niet zo heel veel, ik weet eigenlijk niet eens of hier op het forum
een Sportdman heeft. Er stond er wel eentje in Barneveld iig.
Suzuki is net zo goed als Yamaha, sommige vinden dat Suzuki beter is.
Ik ben fan van Suzuki dus neig meer naar een King Quad hahah.
Met de KQ zit ik wel rond de 1/10 maar dat is met twee man erop en redelijk snel optrekken etc.
_____________________________
Re: Quad voor allerdaags gebruik
Voor de snelheid zou ik echt adviseren om een paar proefritten te maken. Want voor de een is het makkelijk te doen terwijl de ander er bloednerveus van word omdat het blok naar zijn / haar zin wat hoog in toeren loopt.
En nog een ander wil de variomaat de sloot in gooien omdat ie zweert bij een schakelbak.
Yamaha grizzly, Suzuki king quad, Can Am outlander, Kawasaki, Honda en Artic Cat zijn allemaal erg betrouwbare quads zonder veel onderhoud ( wel wat natuurlijk ).
Polaris wordt op de meeste plaatsten gezien als A merk ( is ook het meest verkochte merk in de wereld ) maar er schijnt hier in Nederland nogal een slechte service te zijn.
De Tgb is een goed merk dat soms iets meer onderhoud vraagt maar als je erg gewoon goed mee omgaat heb je niet meer onkosten.
En misschien ook wel leuk om naar een landfighter te kijken. Zijn ook betrouwbare machines.
Dit zijn trouwens wel allemaal utility's.
En nog een ander wil de variomaat de sloot in gooien omdat ie zweert bij een schakelbak.
Yamaha grizzly, Suzuki king quad, Can Am outlander, Kawasaki, Honda en Artic Cat zijn allemaal erg betrouwbare quads zonder veel onderhoud ( wel wat natuurlijk ).
Polaris wordt op de meeste plaatsten gezien als A merk ( is ook het meest verkochte merk in de wereld ) maar er schijnt hier in Nederland nogal een slechte service te zijn.
De Tgb is een goed merk dat soms iets meer onderhoud vraagt maar als je erg gewoon goed mee omgaat heb je niet meer onkosten.
En misschien ook wel leuk om naar een landfighter te kijken. Zijn ook betrouwbare machines.
Dit zijn trouwens wel allemaal utility's.
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: Quad voor allerdaags gebruik
Wat mag het kosten?
Banshee is prachtig, maar als 2takt niet echt heel erg geschikt voor dagelijks gebruik. Die zou ik in ieder geval afraden. De rest op het lijstje is allemaal mogelijk.
Polaris biedt slechte ondersteuning en service in Nederland. Zou ook niet mijn keus zijn.
Raptor 700 is prima geschikt. Bombardier DS ook. Suzuki LTZ 400, allemaal prima. Moet het een ATV zijn dan zijn alle gerenommeerde Japanse merken eigenlijk wel aan te bevelen. En natuurlijk Can-Am en Arctic Cat. De Amerikanen.
Een ATV heeft 1 groot nadeel ten opzichte van een sportquad. Een behoorlijk hoger verbruik. Meestal rond de 1 op10. Een sportquad verbruikt 1 op 15 a 1 op 20.
Banshee is prachtig, maar als 2takt niet echt heel erg geschikt voor dagelijks gebruik. Die zou ik in ieder geval afraden. De rest op het lijstje is allemaal mogelijk.
Polaris biedt slechte ondersteuning en service in Nederland. Zou ook niet mijn keus zijn.
Raptor 700 is prima geschikt. Bombardier DS ook. Suzuki LTZ 400, allemaal prima. Moet het een ATV zijn dan zijn alle gerenommeerde Japanse merken eigenlijk wel aan te bevelen. En natuurlijk Can-Am en Arctic Cat. De Amerikanen.
Een ATV heeft 1 groot nadeel ten opzichte van een sportquad. Een behoorlijk hoger verbruik. Meestal rond de 1 op10. Een sportquad verbruikt 1 op 15 a 1 op 20.
Re: Quad voor allerdaags gebruik
ik heb een tgb ik heb m nu 3 jaar,
en inderdaad als je er normaal mee omgaat geen
centje pijn,ik heb nog nul komma nul onkosten gehad,
alleen het gebruikelijke beurtje en bandjes.
en inderdaad als je er normaal mee omgaat geen
centje pijn,ik heb nog nul komma nul onkosten gehad,
alleen het gebruikelijke beurtje en bandjes.
zonder geluk komde nerges
tgb target dakar nr. 7
tgb target dakar nr. 7
Re: Quad voor allerdaags gebruik
1:10 is idd een redelijke inschatting,ik gebruik ook zoiets,zit er meestal iets onder dus meer km per liter maar dat is dan mats.
Als je met 1:10 rekening houd zit je redelijk goed,hangt natuurlijk ook af van je rijstijl en het gewicht van de quad.
een utility moet ook veel meer meesjouwen aan extra ivm de mogelijke 4x4 aandrijving,het moet allemaal mee en is ook zwaarder als de aandrijving van een sportquad.
Als je met 1:10 rekening houd zit je redelijk goed,hangt natuurlijk ook af van je rijstijl en het gewicht van de quad.
een utility moet ook veel meer meesjouwen aan extra ivm de mogelijke 4x4 aandrijving,het moet allemaal mee en is ook zwaarder als de aandrijving van een sportquad.
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: Quad voor allerdaags gebruik
In de klasse die jij waarschijnlijk zoekt kan ik je ook de Arctic Cat 400 aanbevelen.
Deze quad kost helemaal compleet ca 6000 Euro.
Persoonlijke ervaring met deze machine heb ik ook. Mijn vriendin heeft er ca 2 jaar op gereden. Zonder problemen. De top ligt op een dikke 90 km per uur. Met deze quad hebben wij ook lange reizen gemaakt naar bijvoorbeeld de Harz in Duitsland. Het verbruik is ca 1 op 12.
http://www.quadwise.nl/index.php?item=a ... 01&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze quad kost helemaal compleet ca 6000 Euro.
Persoonlijke ervaring met deze machine heb ik ook. Mijn vriendin heeft er ca 2 jaar op gereden. Zonder problemen. De top ligt op een dikke 90 km per uur. Met deze quad hebben wij ook lange reizen gemaakt naar bijvoorbeeld de Harz in Duitsland. Het verbruik is ca 1 op 12.
http://www.quadwise.nl/index.php?item=a ... 01&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;