ventilator constant aan

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
raptor660jwd
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 mei, 2015 00:06
Locatie: enschede

ventilator constant aan

Bericht door raptor660jwd »

Beste,

Vandaag de temperatuurmeter ingezet voor de vapor teller.
Het is een liquid gekoelde quad. Na 10 minuutjes matig gereden te hebben geeft deze +- 41- 46 graden aan. Klopt dit een beetje ?
Ik lees dat de temperatuur rond de 80 graden dient te zijn, maar dit is wsslk na een langer stuk en harder gereden te hebben ?


Ook lees ik dat de koeling (ventilator) pas aangaat rond de 80 graden, nu hoor ik bij het omdraaien van de sleutel (nog niet starten enkel op contact zetten) dat de quad blaast/ventileert ? hoort dit zo ?

Ook na een rit van 30 min blijft de temperatuur rond 45 hangen. Als de quad word uitgezet wordt dit meer. (wsslk omdat de ventilator dan uitstaat.....

Enig idee wat er mis is ? en wat ik moet doen of waar ik het eerst moet kijken ? (ik weet niet hoe de thermostaat eruit ziet of waar deze zich bevindt (buiten het feit dat deze ergens bij de radiator zit)
GMember
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 apr, 2015 20:52

Re: ventilator constant aan

Bericht door GMember »

Bij mijn quad (TGB Target) word de ventilator geregeld door een temp. sensor in het koelwatercircuit.
Dit is de meest gangbare manier, wat ik wel eens zie is dat deze word doorgelust waarbij de fan altijd draait.
Normaliter loopt je temperatuur op naar +/- 80 graden, op deze temperatuur word de thermostaat open gestuurd. Deze wil nog wel eens verkalken waardoor deze open blijft staan en en het blok direct gekoeld word en dus lang nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen.

p.s. thermostaat zit meestal bij het blok/waterpomp niet bij de radiator zelf.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: ventilator constant aan

Bericht door Jason McCoy »

Op een Raptor 660? Zit hij vaak doorgelust idd. Is niks geks. Vapor lijkt me wat weinig aan te geven ook.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
raptor660jwd
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 mei, 2015 00:06
Locatie: enschede

Re: ventilator constant aan

Bericht door raptor660jwd »

tnx!

Ja na en langer stuk gereden te hebben komt de quad wel op temperatuur (koeltemperatuur) +- 70-80 graden. Daarna zet ik de quad stil omdat ik bang ben voor oververhitting want het blok kan niet extra koelen als de ventilator al constant aan staat ?

De hoge temperatuur bereikt de quad enkel na een lang stuk gereden te hebben en daarna weer in de binnenstad, wachtend voor een stoplicht etc...

Of zal de quad automatisch meer koelen als de 80 graden gepasseerd wordt ?
Gebruikersavatar
mafdaf
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 24 dec, 2014 21:35
Locatie: Emmen

Re: ventilator constant aan

Bericht door mafdaf »

Er even vanuit gaande dat het ongeveer hetzelfde is als bij een auto is een bedrijfstemperatuur van 89/90 graden normaal. Dat zou je in principe na minder dan een kwartier rijden toch wel moeten halen. Ik denk dat je sensor niet lekker werkt als je onder de 50 blijft. Als de thermostaat open blijft staan dan koelt hij inderdaad constant door omdat er dan over de radiateur gecirculeerd wordt. Als daarbij ook voortdurend je fan draait zal het niet snel warm genoeg worden. Ik zou eens beginnen met de thermostaat eruit halen en kijken of die dicht staat en open gaat als je hem in kokend water dompelt. Bij twijfel gewoon vervangen.
Barossa Cheetah 250cc
raptor660jwd
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 mei, 2015 00:06
Locatie: enschede

Re: ventilator constant aan

Bericht door raptor660jwd »

Heeft iemand misschien een foto/handleiding.beschrijving waar deze thermostaat zit of hoe deze eruit ziet ?
Ik weet niet waar ik moet beginnen :?
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: ventilator constant aan

Bericht door yamahakoppel »

het kan zijn dat de vorige eigenaar de ventilator zo aan gesloten heeft dat deze constant draait niks verkeerd mee
kan ook zijn dat de thermostaat verwijderd is dat zijn allemaal dingen die soms wel eens gedaan worden
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3495
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
Locatie: ridderkerk

Re: ventilator constant aan

Bericht door bonzaiking »

volgens mij zit die bij een 660 onder je tank aan de voorkant
raptor660jwd
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 mei, 2015 00:06
Locatie: enschede

Re: ventilator constant aan

Bericht door raptor660jwd »

Ik wil graag de standaard ventilatie zoals het hoort af fabriek. Niet een te koud draaiende motor)

Even enkele fotos gemaakt ter verduidelijking. Kan iemand mij aanwijzing welke wijzigingen ik den te maken om terug te gaan naar de oorspronkelijke staat van de ventilator?

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Mijn dank is groot! :wink:
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: ventilator constant aan

Bericht door Jason McCoy »

Ventilator zo late is beter. Bij 660 gaat de thermostaat vaker stuk. Het is dus veel verstandiger om dit zo te laten
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
raptor660jwd
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 mei, 2015 00:06
Locatie: enschede

Re: ventilator constant aan

Bericht door raptor660jwd »

Is dit niet schadelijk?
Wellicht een schakekaar ertussen?

Jason McCoy schreef:Ventilator zo late is beter. Bij 660 gaat de thermostaat vaker stuk. Het is dus veel verstandiger om dit zo te laten
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: ventilator constant aan

Bericht door Jason McCoy »

Nee is niet schadelijk. Word heel veel op deze manier gedaan
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: ventilator constant aan

Bericht door Minyi »

De ventilator regelt de koeling niet, dat doet de thermostaat door minder koelwater door de radiateur te laten lopen.

De ventilator zorgt alleen voor een iets koelere radiator. Dat is voornamelijk nodig als je niet veel rijwind hebt of de hele tijd optrekt en remt.
079Raptor700r
Quadrider
Quadrider
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 15 okt, 2010 10:14
Locatie: Zuid Holland

Re: ventilator constant aan

Bericht door 079Raptor700r »

Zonder fan geen koeling heel makkelijk..

Zou hem zo laten staan zoals Jason al aangaf.

Rij al jaren zo doorgelust, geen probleem!
Honda TRX450r MX #11

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Product


www.donutracing.webs.com
Plaats reactie