ltz met itp en maxxis spearz onstabiel

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
4fun
Toeschouwer
Toeschouwer

ltz met itp en maxxis spearz onstabiel

Bericht door 4fun »

Beste forum leden,

Ik ben mijn ltz 400 wat aan het opknappen maar loop tegen een probleem.
ik heb van het weekend een nieuw set velgen met maxxis spearz banden gekocht, maar nu heeft de quad veel last van de spoorvorming in de weg, en bolling van de weg. Rijd echt niet lekker, op vlakke weg gaat het beter.
met mijn oude velgen en banden had ik er bijna geen last van.

Oude set Kenda roadgo voor 175-75-10 achter 255-55-9 op oginele velgen.
Afbeelding

Nieuwe set itp ss112 met Maxxis spearz voor 165-70-10 achter 255-40-10.
Afbeelding

Ik heb geen verlagings blokjes voor, en heb hem voor de zekerheid opnieuw uitgelijnd.
hij staat met dit set nog iets meer achterover als voor heen, gezien de achterbanden kleiner zijn dan de voorbanden, bij mijn oude set waren die praktisch even groot.
is dit een bekend probleem met die spearz banden, weet iemand andere baanbanden die dit niet hebben.
Of kan het nog iets anders zijn.

Gr peter
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Re: ltz met itp en maxxis spearz onstabiel

Bericht door Jason McCoy »

Is normaal.

Liggen je banden niet achterstevoren? Lijkt zo op de foto

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
WJB#222
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door WJB#222 »

idd met de spearz banden heb je meer last van spoorvorming
komt omdat ze dus veel contact met de weg hebben(breed zijn)
2017 raptor 700 SE
4fun
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door 4fun »

Ze leggen niet achterstevoren, dat lijkt wel wat maar dat komt omdat bij spearz de kam op het einde van de band de andere kant op gaat. is er een ander type voorband straat model waar je dit niet hebt, ik denk dat een spearz van achter en een kenda roadgo van voor niet echt gaat staan.
ik rij namelijk veel op polderwegen die zijn alles behalve mooi vlak, dus is echt niet lekker rijden zo :(
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Is geen oplossing voor. Dit vind ik het grote nadeel van sportquads op straatbandjes. Mij Raptor reed ook lekkerder op zn crosbanden dan op straatbandjes. Ik heb daar toen vanalles aan geprobeerd maar het zoeken blijft altijd "een beetje" aanwezig
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
slowco
Quadrider
Quadrider

Bericht door slowco »

4fun schreef:Beste forum leden,

Ik heb geen verlagings blokjes voor, en heb hem voor de zekerheid opnieuw uitgelijnd.

Gr peter
Hoe heb je ze uitgelijnd? Toe-in of Toe-out? Wellicht eens de andere kant op uitlijnen. En met welke bandenspanning rijd je? Ook daar is misschien nog wat winst te halen door te experimenteren.
4fun
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door 4fun »

uitlijnen doe ik zelf het liefst op deze manier viewtopic.php?f=78&t=46498#p584149 omdat je hem dan heel zuiver kan zetten.
ik heb het deze x met touwtjes gedaan, hij stond recht, heb hem nu 5 mm toespoor gegeven met iemand er op, maar het maakt niet veel/niks uit.
bandenspanning heb ik van 0.5 bar naar 0.3 bar gezet ook dit maakt niks uit :?
ben beetje bang dat het is zoals Jason zegt, geen oplossing.
of misschien een straatband waarvan het loopvlak net als een crosband bol is.
slowco
Quadrider
Quadrider

Bericht door slowco »

Ik zelf had Duro Scorcher straatbanden op mijn Raptor. Die zijn inderdaad wat boller. Qua bandenspanning vond ik het juist fijner rijden met hogere druk erin. Meestal zat ik rond de 0.8 tot 1 bar. Probeer maar eens met meteen 1 bar erin dan is het verschil het duidelijkst te merken.
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Ik had ook spanning 0.8. Je moet je spoor juist op buitenspoor zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
4fun
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door 4fun »

Ik ga idd de banden is op 1 bar zetten om te testen.
Die Duro Scorcher zijn idd goed bol, alleen op het forum las ik dat die ook veel zoeken, hoe was dat bij jou slowco.
jason weet je dat zeker buitenspoor, ik dacht altijd toe of max gewoon recht, staat ook in de handleiding.
slowco
Quadrider
Quadrider

Bericht door slowco »

Ook mijn Raptor was licht zoekerig met name bij wat hogere snelheden en/of op slechtere wegen. Maar je went er inderdaad wel aan. Overigens had ik ook zo'n 5 tot 7 mm toespoor maar uitspoor kan wellicht op een LTZ met jouw banden misschien wel verbetering brengen. Gewoon proberen zou ik zeggen. Laat ons weten wat je bevindingen zijn. Succes.
:crosser:
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider

Bericht door bonzaiking »

de wielen moeten recht staan geen toespoor of uitspoor dat is je uitgangspunt banden op 1 bar max de manier van uitlijnen
volgens dat topic vind ik waardeloos, ik heb al heel veel quads uitgelijnd maar ik doe het alleen met de persoon waarvan de quad is moet op de quad zitten!!! ik heb er wel eens een uitgelijnd die gene woog 100kg ik ben zelf 70kg bij mij reed de quad perfect bij hem zoekt die als een gek. daarom op de quad zitten dan een rechte balk of rij langs de wielen leggen
geen toespoor voor op de weg dit is alleen voor cross quads!!
4fun
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door 4fun »

Ben het eens dat er iemand op de quad moet zitten en wel de eigenaar of iemand met gelijk gewicht.
maar dat die manier uit het topic waardeloos is niet, door de afstand tussen het scharnierpunt (wielas) te vergroten krijg je een zuiverdere meting, door die blokken onder je armen veert hij gewoon alsof hij op banden staat.
maar idd met een lat gaat ook prima en met touwtjes gaat ook.
ik ga zaterdag aan de slag met testen en laat jullie de resultaten weten.
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Recht is idd het uitgangspunt. Iets buitenspoor rijd beter. Dit ivm remmen. Op het moment dat je remt krijg de quad automatisch toespoor. Bij vol uitaccelereren krijg hij buitenspoor. Hier moet je een balans in vinden.

Als je binnenspoor hebt dan onstaat er het volgende: De quad rijd recht. stuur je naar links dan krijg je rechterwiel meer druk. Dat rechterwiel heeft al binnenspoor en wil dus van nature linksaf. Als de druk hierop toeneemt neemt ook de neiging om linksaf te gaan toe. Om dit te compenseren stuur je iets naar rechts. Als je naar rechts stuurt begint dit hele verhaal opnieuw maar dan op je linkerwiel. En tralala het zoeken is begonnen.
Op bolle wegen neemt dit effect gigantisch toe. Rij je voornamelijk op vlakke wegen zoals wij hier op de Veluwe dan kun je uit de voeten met een recht spoor. Kom je op de mooiere landwegen welke vaak bol zijn dan ben je beter af met buitenspoor. Hierin moet je voor jezelf dus een balans vinden.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
4fun
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door 4fun »

Oke hier de bevindingen na een dagje sleutelen en testen.
ik heb vandaag eerst een nieuwe achteras hubs en lagers geplaatst, heeft natuurlijk niks te maken met het slingeren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens zoals slowco zegt banden op 1 bar gezet, een groot verschil veel beter zoekt nog steeds op de test weg (die test weg loopt ook wel erg bol hoor), maar te doen nu, zou er alleen geen 100 km op rijde.
het spoor stond dus nog op 4mm toe.
ik ben hem vervolges opnieuw gaan uitlijnen en zoals jason zei maar eens op 3mm buitenspoor gezet, recht hoef ik niet te probeeren daar heeft hij al opgestaan.
Dit is zeker beter zoeken op de test weg blijft hij zoeken, maar hij stuurt beter nu niet zo agressief, en op de normale polderwegen of grote weg rijd hij prima nu.
Had ik niet verwacht met buiten spoor, maar als je jason zijn verhaal leest is het best logisch, vanaar ik het geprobeerd heb.

Thnx
:crosser:
Laatst gewijzigd door 4fun op zo 20 mar, 2016 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie