Hey gaste,
Heb ondertussen weer 1000km overschreden met de LTZ, zou dus een olie wissel willen doen samen met de olie filter.
Ik lees overal op het forum gewoon 10W40 full synthetisch te nemen.
Nu had de garage mij volgende olie meegegeven voor bij te vullen mocht dit nodig zijn: Motul 5100 10W40 technosynthese.
Maar is die technosynthese nu geen semi synthetisch?
Is het goed dat ik deze Motul dan aanschaf 3 liter voor de olie te vervangen? Of moet ik echt naar die vol synthetische gaan? Ik heb nu toch precies geen olie verbruik gehad, was er dus wel tevreden van.
Ik lees ook overal zeker geen viscositeit te mengen met elkaar, is dit dan ook op toepassing bij semi en full te mengen? Of enkel de waarden te mengen zoals 10w40 en bv 10w50?
En is deze olie filter van KN 139 in orde?
https://www.rad.eu/nl/c/p/40124-k-n-inw ... kn-139.htm
Alvast bedankt!
Welke olie en oliefilter Suzuki Ltz 400
Welke olie en oliefilter Suzuki Ltz 400
Suzuki LTZ400
Re: Welke olie en oliefilter Suzuki Ltz 400
http://www.quadfunshop.be/nl/1824-suzuki-ltz400-
hier kun je al je onderhoudsartikelen zo vinden.
ik heb zelf altijd Kroon Expulsa RR 5w-40 is vol-synthetisch, en wordt door Kroon geadviseerd voor een Ltz400
hier kun je al je onderhoudsartikelen zo vinden.
ik heb zelf altijd Kroon Expulsa RR 5w-40 is vol-synthetisch, en wordt door Kroon geadviseerd voor een Ltz400
Re: Welke olie en oliefilter Suzuki Ltz 400
Viscositeit mengen maakt niks uit. Door verschillende additieven word een olie namelijk "opgewardeerd" , dus 5w-50 i.p.v. 10w-40. Als je die twee mengt krijg je waarschijnlijk iets van 8w-45.
Even off-topic: Die additieven zorgen ervoor dat je geen zomer en winter olie hebt zoals vroeger, het eerste getal staat voor de koedetemp, tweede de warme temperatuur waarop de olie nog goed functioneert. Er zijn wel grafieken te vinden wat die temperaturen daadwerkelijk zijn
Wat je absoluut niet moet doen is een mineraal olie met een vol syntheet mengen. Dan smeert de olie niet meer. Een van de kenmerken hiervan is de schuim die dan op de olie komt te staan.
Een semi syntheet zou echter in beide moeten werken. Alleen ik dacht dat de motul ook gewoon een vol syntheet is. ( weet het niet helemaal zeker meer, dus vraag de verkoper. )
Ik zou trouwens adviseren om minstens het viscositeit bereik van de manual aan te houden. Ook zo zonde om voor die paar euro de boel in de soep te laten draaien.
Even off-topic: Die additieven zorgen ervoor dat je geen zomer en winter olie hebt zoals vroeger, het eerste getal staat voor de koedetemp, tweede de warme temperatuur waarop de olie nog goed functioneert. Er zijn wel grafieken te vinden wat die temperaturen daadwerkelijk zijn
Wat je absoluut niet moet doen is een mineraal olie met een vol syntheet mengen. Dan smeert de olie niet meer. Een van de kenmerken hiervan is de schuim die dan op de olie komt te staan.
Een semi syntheet zou echter in beide moeten werken. Alleen ik dacht dat de motul ook gewoon een vol syntheet is. ( weet het niet helemaal zeker meer, dus vraag de verkoper. )
Ik zou trouwens adviseren om minstens het viscositeit bereik van de manual aan te houden. Ook zo zonde om voor die paar euro de boel in de soep te laten draaien.