myfm schreef:Mijn broertje heeft het ook en heeft ook gebeld oorzaak was dat ze een bij een quad nu ook naar de kw 's gaan kijken
Ben benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet. Officieel mag geen enkele quad / L7e voertuig meer dan 15kW hebben anders voldoet hij niet aan de wet als zijnde quad / L7e voertuig...
Dus geef je enkel je kentekengegevens door of het werkelijke aantal kW waar je mee rondrijdt? En als je het werkelijke aantal kW opgeeft is je kenteken wel geldig dan? Dit is nou precies het punt waarom ik nooit helemaal ontspannen rondgereden heb op mijn quad, en ondanks dat ik mijn verkochte quad mis, nog geen nieuwe heb gekocht. Ik vind weliswaar dat als motorfietsen geen maximum toegestaan aantal kW hebben er ook voor quads geen of een veel hogere (50kW?) restrictie zou moeten zijn. Maar zo is het nu eenmaal vastgelegd helaas.
myfm schreef:Mijn broertje heeft het ook en heeft ook gebeld oorzaak was dat ze een bij een quad nu ook naar de kw 's gaan kijken
Met wie heeft hij gebeld, een tussenpersoon of met Unigarant zelf? Want ik kan me dat moeilijk voorstellen met die maximaal 15 kW waarmee onze machines geregistreerd staan.
Dat kan idd niet. Geen enkele quad heeft meer dan 15 kw. Zou je quad in feite echt 15kw hebben dan ligt de topsnelheid ergens tegen de 80km/h. Ik denk dat ze quads als risico groep zien en daarom de premie opschroeven. Het schijnt wel erg te verschillen wat je leeftijd is
Nee. Ik bedoel. Geen enkele quad heeft meer dan 15 kw. Zou je meer hebben dan kun je er in nl geen kenteken op krijgen. Je quad is dus altijd gekeurd en toegelaten met een max van 15kw. Een verzekering kan dus met geen mogelijkheid zeggen dat je meer hebt. Een quad heeft gewoonweg nooit meer als 15kw.
Nee.
Er wordt gebruik gemaakt van een fictie. De fictie is dat geen enkele quad met l7e niet meer heeft dan 15 kw. Dit is gewoon een stukje hele slechte wetgeving.
Maak je geen zorgen.
Nee. Bijvoorbeeld een raptor 700 heeft 15kw. In de praktijk heeft hij meer maar voor de wet en dus voor de verzekering 15. Mijn renegade 800 heeft ook veel meer dan 15 in de praktijk. Maar dat is altijd 15 op papier. T zelfde is dat t volgens de wet een 3 wieligmotorvoertuig is. Je hebt toch ook 4 wielen. Zo is t altijd geweest en zi blijft t ook. Dus al heeft je quad in de praktijk 300pk op papier heb je altijd max 15
Jason McCoy schreef:T zelfde is dat t volgens de wet een 3 wieligmotorvoertuig is. Je hebt toch ook 4 wielen.
Hier ga je de mist in. Nergens staat dat een quad drie wielen heeft, alleen vallen quads in een voertuigcategorie die de naam 'Driewielig motorrijtuig' heet. Moest dit even zeggen, anders krijgen we straks weer mensen die denken dat je voor een quad een A of A1 rijbewijs nodig heeft.
Maar als je een bromfiets opvoert boven, ik meen, 4 kW dan ben je toch ook onverzekerd? althans een verzekeringsmaatschappij kan dan toch argumenteren dat het geen bromfiets meer is omdat hij teveel vermogen heeft en daarom niet als bromfiets verzekerd kan zijn? Tevens krijg je bij een controle een WOK aan je broek.
Ik heb wel eens gezien dat verzekeraars een quad onderbrengen bij een motorpolis. Dus als je netjes het werkelijke vermogen doorgeeft aan je verzekeringsmaatschappij en zij dat ook op de polis zetten, ben je dan ook goed verzekerd lijkt me. Maar voor de wet kan het dan toch geen L7e voertuig meer zijn?
Nou vind ik het vooral belangrijk om goed WA verzekerd te zijn dus als dat zo is ondanks het hogere daadwerkelijke vermogen, zou het voor mij best zijn.
Wat is het werkelijke vermogen dan, hoe moet ik dat weten? En hoe zit dat met mijn auto dan die na 20 jaar misschien nog maar 80% van zijn vermogen heeft?
slowco schreef:Maar als je een bromfiets opvoert boven, ik meen, 4 kW dan ben je toch ook onverzekerd? althans een verzekeringsmaatschappij kan dan toch argumenteren dat het geen bromfiets meer is omdat hij teveel vermogen heeft en daarom niet als bromfiets verzekerd kan zijn? Tevens krijg je bij een controle een WOK aan je broek.
Ik heb wel eens gezien dat verzekeraars een quad onderbrengen bij een motorpolis. Dus als je netjes het werkelijke vermogen doorgeeft aan je verzekeringsmaatschappij en zij dat ook op de polis zetten, ben je dan ook goed verzekerd lijkt me. Maar voor de wet kan het dan toch geen L7e voertuig meer zijn?
Nou vind ik het vooral belangrijk om goed WA verzekerd te zijn dus als dat zo is ondanks het hogere daadwerkelijke vermogen, zou het voor mij best zijn.
Je zegt het zelf al: opvoeren. Dat is een totaal andere situatie dan waar we het hier over hebben. Het voertuig komt dan niet meer overeen met de afgegeven type goedkeuring en dus ook niet meer met de opgegeven gegevens bij de verzekeringsmaatschappij die daar op gebaseerd zijn en dan ben je dus onverzekerd.
Idd. Mijn quads zijn verzekerd als motorfiets. Maar wel met max 15kw. Feit is. Als jij je quad verzekerd en je geeft netjes je meldcode en kenteken door dat de verzekeringmaatschappij de rest doet. Een quad word ingevoerd en krijgt een kenteken. Zolang je quad voldoet aan de eisen tijdens het invoeren kun je nooit fout zijn en moet je verzekering bij ongevallen altijd uitkeren. Het word anders als je je aantal cilinders aanpast. De cilinderinhoud mag je aanpassen volgens een x percentage. Dit ivm afwijkingen die er altijd wel zijn
Jazzy schreef:Wat is het werkelijke vermogen dan, hoe moet ik dat weten? En hoe zit dat met mijn auto dan die na 20 jaar misschien nog maar 80% van zijn vermogen heeft?
Volgens mij maak je je zorgen om niets.
Dus jij geeft 15kW op bij de verzekering en maakt je verder geen zorgen?
10 tot 20% verschil zal het probleem niet zijn maar 2 tot 4x meer vermogen geeft mij geen gerust gevoel...