Sport vering
-
- Toeschouwer
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 29 mar, 2016 10:45
Sport vering
Wie kan mij vertellen welke vering in mort aanschaffen. Ik wil namelijk meer offroad gaan rijden en wil me quad erop aan gaan passen. Het is een raptor 350.
Er zitten nu namelijk standaard veringen op.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Er zitten nu namelijk standaard veringen op.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Re: Sport vering
Dat hangt er van af wat je graag zou willen kunnen aanpassen. Wil je alleen de voorspanning in kunnen stellen of ook de rebound demping? Ook de ingaande slag of zelf low en high speed apart in kunnen stellen? Qua merk maakt het niet zo heel veel uit, het verschil zit hem vooral in de instelmogelijkheden.
Houd er wel rekening mee dat een goede set al snel meer kost dan de nieuwprijs van je Raptor 350. Als je al een set kunt vinden die op de 350 past want de meesten worden gebruikt op de YFZ450 en Raptor 700.
Houd er wel rekening mee dat een goede set al snel meer kost dan de nieuwprijs van je Raptor 350. Als je al een set kunt vinden die op de 350 past want de meesten worden gebruikt op de YFZ450 en Raptor 700.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
- Toeschouwer
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 29 mar, 2016 10:45
Re: Sport vering
Dst maakt me niet zoveel uit. Het gaat me er meer om dat me veringen ge schikt zijn voor offroad! Denk aan jumps enzovoorts. Aan welke zat jij te denken?
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
-
- Toeschouwer
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 29 mar, 2016 10:45
Re: Sport vering
Hoeven niet de beste van het beste te zijn hoor
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Re: Sport vering
Waar loop je tegenaan met de vering die je nu hebt?
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
- Toeschouwer
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 29 mar, 2016 10:45
Re: Sport vering
Als ik jumps maak hele kleine maak ik een flinke klap. Denk dat ik te soepele vering heb
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Re: Sport vering
Als het goed is kun je de voorspanning met een stuk of vier, vijf klikken verstellen. Heb je daar naar gekeken?
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
- Toeschouwer
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 29 mar, 2016 10:45
Re: Sport vering
Ik heb gewoon standaard vering kan dat daarbij ook?
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Sport vering
Ja dat kan ook.
Bovenaan zit een draaibaar deel wat trapsgewijs oploopt. Onderstaand is de basis van veren afstellen.
Allereerst ga je de preload volledig op minimum zetten, dus uitgedraaid zodat de veer de maximale lengte kan aannemen.
Hef de quad met zijn wielen van de grond (zet er bvb een bak bier onder, kan altijd van pas komen) en meet de afstand van het midden van de achteras tot een vast punt recht erboven op het kader en noteer deze maat.
Zet vervolgens de quad terug met zijn wielen op de grond (en neem gerust een pintje uit de bak), en belaad de quad maximaal (leg er een aantal zakken zand op, ga er met vier man op zitten,…) zodat de quad volledig door zijn veer gaat. Meet terug en schrijf ook deze maat op. Het verschil tussen deze maat en de eerst gemeten maat is de maximale veerweg.
Nu haal je alle belasting van de quad en ga je er zelf op zitten in je normale uitrusting en normale zitpositie. Nu laat je terug meten door iemand en reken je het verschil uit. Bij een ideale afstelling zou je een doorzakking van 30 % van je totale veerweg moeten hebben. Bvb. Als je maximale veerweg 25 cm is, dan moet je een doorzakking hebben van 7,5 cm (dus gemeten afstand van 17,5 cm). Normaal zou dat veel moeten zijn bij de eerste meting van je veer staat op zijn slapst (of je zou een pluimgewicht moeten zijn). Dus moet je je preload ring bijdraaien zodat er meer spanning op de veer komt. Nu blijven bijdraaien en meten tot je aan de 30 % uitkomt. Als je dit bereikt hebt en je stapt van je quad en de veer gaat tot boven (botst als het ware, als je de quad nog wat optilt komen de wielen direct mee van de grond) betekent dit dat je veren te slap zijn en dat je zwaardere veren nodig hebt. Dit omdat je te veel voorspanning moet steken om je slappe veer te compenseren. Vooraan wordt identiek hetzelfde principe gevolgd, maar wordt maar 20 % van de veerweg genomen voor de afstelling. Het meten kan iets moeilijker zijn. Een tip : monteer ergens aan je kader horizontaal een houten lat die de breedte is van je quad zodat je kan meten recht boven het wiel tot aan die lat.
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Bovenaan zit een draaibaar deel wat trapsgewijs oploopt. Onderstaand is de basis van veren afstellen.
Allereerst ga je de preload volledig op minimum zetten, dus uitgedraaid zodat de veer de maximale lengte kan aannemen.
Hef de quad met zijn wielen van de grond (zet er bvb een bak bier onder, kan altijd van pas komen) en meet de afstand van het midden van de achteras tot een vast punt recht erboven op het kader en noteer deze maat.
Zet vervolgens de quad terug met zijn wielen op de grond (en neem gerust een pintje uit de bak), en belaad de quad maximaal (leg er een aantal zakken zand op, ga er met vier man op zitten,…) zodat de quad volledig door zijn veer gaat. Meet terug en schrijf ook deze maat op. Het verschil tussen deze maat en de eerst gemeten maat is de maximale veerweg.
Nu haal je alle belasting van de quad en ga je er zelf op zitten in je normale uitrusting en normale zitpositie. Nu laat je terug meten door iemand en reken je het verschil uit. Bij een ideale afstelling zou je een doorzakking van 30 % van je totale veerweg moeten hebben. Bvb. Als je maximale veerweg 25 cm is, dan moet je een doorzakking hebben van 7,5 cm (dus gemeten afstand van 17,5 cm). Normaal zou dat veel moeten zijn bij de eerste meting van je veer staat op zijn slapst (of je zou een pluimgewicht moeten zijn). Dus moet je je preload ring bijdraaien zodat er meer spanning op de veer komt. Nu blijven bijdraaien en meten tot je aan de 30 % uitkomt. Als je dit bereikt hebt en je stapt van je quad en de veer gaat tot boven (botst als het ware, als je de quad nog wat optilt komen de wielen direct mee van de grond) betekent dit dat je veren te slap zijn en dat je zwaardere veren nodig hebt. Dit omdat je te veel voorspanning moet steken om je slappe veer te compenseren. Vooraan wordt identiek hetzelfde principe gevolgd, maar wordt maar 20 % van de veerweg genomen voor de afstelling. Het meten kan iets moeilijker zijn. Een tip : monteer ergens aan je kader horizontaal een houten lat die de breedte is van je quad zodat je kan meten recht boven het wiel tot aan die lat.
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Toeschouwer
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di 29 mar, 2016 10:45
Re: Sport vering
Wow bedankt. Ben benieuwd of het me lukt [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk