Suzuki lt 80 start niet
Suzuki lt 80 start niet
Hallo, ik heb een Suzuki lt80 die niet wil starten. Het relais hoor ik wel klinken, maar daar houdt het ook wel mee op. Is de startmotor kapot of kan het ook nog aan iets anders liggen?
Re: Suzuki lt 80 start niet
Hallo mijnheer ik zie niets meer ben ik nu dood of kan het aan iets anders liggen?
Zeker, er zijn legio mogelijkheden zoals bv en leeg accu, defecte startrelais, warmloper, vastloper, kromme klep, schakelaar noem maar op.Iets meer info is wel nodig de meeste hier hebben geen glazen bol.
Zeker, er zijn legio mogelijkheden zoals bv en leeg accu, defecte startrelais, warmloper, vastloper, kromme klep, schakelaar noem maar op.Iets meer info is wel nodig de meeste hier hebben geen glazen bol.
groetjes Bobo
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
Re: Suzuki lt 80 start niet
Meest voorkomende oorzaak is een kapotte accu. Dit kun je vrij gemakkelijk testen door met een multimeter de spanning op de accupolen te meten, die zou voor een gezonde accu ergens boven de 13 volt moeten zijn.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Suzuki lt 80 start niet
Met en voltmeter meet je alleen de momentane spanning van en accu. Dit zou bij en volgeladen 12V accu direct na het afzetten van de motor/ acculader idd ca 13V kunnen zijn. Naarmate hoelang de accu niet meer is bijgeladen of van de dynamo of acculader zou de spanning zakken tot 12V of nog lager. Ver beneden de 11.4 V spreek je van en lege accu of ook van en diepontladen accu.
Dus je meeting met en voltmeter zegt bijna NIETS over de kwaliteit van en accu. Vaak kun je zelfs en diepontladen accu met prof acculaders weer leven inblazen. Maar de kosten voor dit soort acculaders zijn voor Jan Modal en zonder kennis van accu's niet rendabel.
Je zou met de spanning te meten wel en indicatie kunnen krijgen of je quad niet start als je, zoals ik reeds zij, met en leeg accu staat, of dat er iets anders aan de hand is.
Dus je meeting met en voltmeter zegt bijna NIETS over de kwaliteit van en accu. Vaak kun je zelfs en diepontladen accu met prof acculaders weer leven inblazen. Maar de kosten voor dit soort acculaders zijn voor Jan Modal en zonder kennis van accu's niet rendabel.
Je zou met de spanning te meten wel en indicatie kunnen krijgen of je quad niet start als je, zoals ik reeds zij, met en leeg accu staat, of dat er iets anders aan de hand is.
groetjes Bobo
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Suzuki lt 80 start niet
Goed verhaal maar helaas niet waar. Een lege accu meet 12V. Een volle accu 13.6V. Onder de 12V is eigenlijk meestal kapot. Als je je accu oplaad, opnieuw aansluit en dan op de startknop drukt terwijl je voltmeter is aangesloten kun je zo zien wat er gebeurt. Valt je spanning naar beneden dan is je accu stuk
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Suzuki lt 80 start niet
Er zit een goede accu in. Op het moment dat ik de rem beveiliging erop zet en de sleutel om draai. En vervolgens op start druk hoor ik alleen het relais klinken. Verder hoor ik helemaal niks. Dus ook Geen startmotor die rond gaat o.i.d. Is er een manier om de relais te by passen zodat ik kan uitsluiten dat het echt de startmotor is die kapot is?
Re: Suzuki lt 80 start niet
Oh sorry daar ben ik dan veel te oud voor om te weten dat en 12V accu bij 12V leeg is en volgeladen inmiddels 13,6V heeft. Ja ja de wet van de elektrik veranderd ook met de dag.Jason McCoy schreef:Goed verhaal maar helaas niet waar. Een lege accu meet 12V. Een volle accu 13.6V. Onder de 12V is eigenlijk meestal kapot.
Ik zie het al de vakkennis hier is stukken beter als dat waar ik dagelijks mee te maken heb, dus hou ik me er buiten
groetjes Bobo
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Suzuki lt 80 start niet
Klopt idd ja. Tegenwoordig is ook bijna alles gel accu he.
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Suzuki lt 80 start niet
Graag ontopic
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Suzuki lt 80 start niet
Wat ik zei is ontopic. Je moet je accu spanning meten op de manier zoals ik het uitlegde en daarna verder kijken.
Op je startmotor relais zitten 2 grote aansluitingen en 1 kleine. Die kleine stuurt je relais aan als je op de startknop drukt. Als je de 2 grote aan elkaar verbind heb je een geslote circuit en dan zou je startmotor dus moeten draaien. Maar als je t zo probeert alleen even aantikken hoor. Als je startmotor vastzit of iets in je blok dan sloop je de boel als je er te lang spanning op zet
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Op je startmotor relais zitten 2 grote aansluitingen en 1 kleine. Die kleine stuurt je relais aan als je op de startknop drukt. Als je de 2 grote aan elkaar verbind heb je een geslote circuit en dan zou je startmotor dus moeten draaien. Maar als je t zo probeert alleen even aantikken hoor. Als je startmotor vastzit of iets in je blok dan sloop je de boel als je er te lang spanning op zet
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Suzuki lt 80 start niet
Het is gelukt! Heb snel even een start relais uit een scooter gesloopt en toen deed hij het meteen. Bedankt voor jullie hulp en suggesties!
Re: Suzuki lt 80 start niet
Ah, mooi opgelost zo! Wel jammer voor de eigenaar van die scooter.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Suzuki lt 80 start niet
mooi opgelost
wel ff niet helemaal topic
Ik adviseer deze link tenminste en keer te lezen omdat je anders gauw onnodig kosten maakt en een nieuwe accu gaat kopen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu
Wij hebben het hier over startaccu's, die kortstondig het ± 6-8 voudige van hun capaciteit aan stroom kunnen leveren. De aanbeveling is wel deze niet meer dan 20% te ontladen, om de levensduur niet overmatig te verkorten. Is en accu door omstandigheden wel dieper dan 20% ontladen is ie nog lang niet leeg, maar heeft niet meer zijn vol vermogen. Toch is ie vaak nog wel in staat om de startmotor aan te drijven. Naarmate de ontlading verder gaat is op gegeven moment wel de punt bereikt waar de startmotor niet meer draait, deze punt is niet afhankelijk van en vaste spanning maar van o.a. de omgevingstemperatuur, leeftijd van de accu, enz. en vooral van de stroomopname van de startmotor, en deze is weer sterk afhankelijk van de mechanische weerstand van het draaiend gedeelte van de motor.
Pas als en accu en langere tijd (bv. in de winter bij niet gebruik, dus niet bijladen) of vaak, diep ontladen is zal ie defect raken.
Nog iets, wat heeft en gel accu met de spanning te maken? Helemaal niets, en gel accu heeft zelf minder vermogen, vergeleken met en lood/ zuur accu, maar degelijk wel dezelfde spanning. Het voordeel is dat ie "onderhoudsvrij" is en niet aan en bepaalde inbouw positie is gebonden.
Wat er vaak gebeurt is dat veel mensen stroom (A) en spanning (V) als hetzelfde beschouwen en daarmee de fout ingaan. Dat de spanning bij moderne voertuigen steeds hoger wordt heeft alleen met kostenbesparing te maken. Dit heeft met de wet van Ohm te maken. Om hetzelfde vermogen af te kunnen nemen, is hoe hoger de spanning, hoe minder de inwendige weerstand, hoe kleiner de draad diameter, hoe minder koper, hoe meer geld te besparen.
wel ff niet helemaal topic
Wat je hebt uitgelegd, klopt maar voor de helft. Je zou bv. ook en kortsluiting in de kabelboom, startmotor , mechanische blokkade in de motor of versnellingsbak kunnen hebben. Het meetresultaat zou identiek zijn.Jason McCoy schreef:Wat ik zei is ontopic. Je moet je accu spanning meten op de manier zoals ik het uitlegde ...
...op de startknop drukt terwijl je voltmeter is aangesloten kun je zo zien wat er gebeurt. Valt je spanning naar beneden dan is je accu stuk
Ik adviseer deze link tenminste en keer te lezen omdat je anders gauw onnodig kosten maakt en een nieuwe accu gaat kopen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu
Wij hebben het hier over startaccu's, die kortstondig het ± 6-8 voudige van hun capaciteit aan stroom kunnen leveren. De aanbeveling is wel deze niet meer dan 20% te ontladen, om de levensduur niet overmatig te verkorten. Is en accu door omstandigheden wel dieper dan 20% ontladen is ie nog lang niet leeg, maar heeft niet meer zijn vol vermogen. Toch is ie vaak nog wel in staat om de startmotor aan te drijven. Naarmate de ontlading verder gaat is op gegeven moment wel de punt bereikt waar de startmotor niet meer draait, deze punt is niet afhankelijk van en vaste spanning maar van o.a. de omgevingstemperatuur, leeftijd van de accu, enz. en vooral van de stroomopname van de startmotor, en deze is weer sterk afhankelijk van de mechanische weerstand van het draaiend gedeelte van de motor.
Pas als en accu en langere tijd (bv. in de winter bij niet gebruik, dus niet bijladen) of vaak, diep ontladen is zal ie defect raken.
Nog iets, wat heeft en gel accu met de spanning te maken? Helemaal niets, en gel accu heeft zelf minder vermogen, vergeleken met en lood/ zuur accu, maar degelijk wel dezelfde spanning. Het voordeel is dat ie "onderhoudsvrij" is en niet aan en bepaalde inbouw positie is gebonden.
Wat er vaak gebeurt is dat veel mensen stroom (A) en spanning (V) als hetzelfde beschouwen en daarmee de fout ingaan. Dat de spanning bij moderne voertuigen steeds hoger wordt heeft alleen met kostenbesparing te maken. Dit heeft met de wet van Ohm te maken. Om hetzelfde vermogen af te kunnen nemen, is hoe hoger de spanning, hoe minder de inwendige weerstand, hoe kleiner de draad diameter, hoe minder koper, hoe meer geld te besparen.
groetjes Bobo
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Suzuki lt 80 start niet
Ik weet echt wel hoe een accu werkt hoor, wees maar niet bang. Je kunt niet alles tot in de puntjes gaan voorkauwen. Meestal gaat het de topicstarter om het snel oplossen van hun probleem
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Suzuki lt 80 start niet
Blijkbaar niet, anders zou je niet beweren dat en accu met en spanning van 12V stuk is. Dat de topicstarter en probleem wil oplossen is duidelijk maar met dit soort verkeerd info wordt ie wel de verkeerde kant opgestuurd en op onnodige kosten gejaagd.Jason McCoy schreef:Ik weet echt wel hoe een accu werkt hoor, Meestal gaat het de topicstarter om het snel oplossen van hun probleem
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
groetjes Bobo
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.
__________________________________________________________________________
Als je niet drinkt, niet rookt en geen auto hebt, dan ben je een belastingontduiker.