Masai A300 houdt in bij volgas
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Tank eerst eens (een aantal keren) de juiste benzine, want net het "inhouden" bij vollast is een symptoom van verkeerde benzine. Als het probleem zich na een aantal tankbeurten nog stelt, kan je alsnog verder zoeken. Maar alles begint bij de juiste benzine, dat spreekt voor zich.
Nog geen eigenaar van een quad.
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Oke, duidelijk. Ga ik doen.
Bedankt voor de reacties!
Bedankt voor de reacties!
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Hier wat leesvoer: http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... otoren.pdf
Nog geen eigenaar van een quad.
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Kan de link niet openen?
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Kopieer de tekst tussen en plak deze in de adresbalk van een leeg tabblad in je browser.
Waarom deze site de URL niet correct toont, weet ik ook niet.
Waarom deze site de URL niet correct toont, weet ik ook niet.
Nog geen eigenaar van een quad.
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Heb vandaag de dealer gebeld en die zegt dat ze er altijd gewoon 95 in doen zonder problemen, dus ik denk dat een andere brandstof proberen geen zin heeft in dit geval.
Iemand nog ideeen?
Groet
Wesza
Iemand nog ideeen?
Groet
Wesza
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Omdat een url met http:// of https:// begint. Heb het even aangepast in het berichtje hierboven.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt. Als je met benzine rijdt met een te laag octaangetal kan er alleen maar pingelen of kloppen optreden. Het gevolg is meestal een gat in je zuiger en geen schade aan de zuigerveren of iets dergelijks. Maar het is al helemaal geen schade die vanzelf over gaat als je een tijdje andere benzine tankt.vfroemer schreef:Tank eerst eens (een aantal keren) de juiste benzine, want net het "inhouden" bij vollast is een symptoom van verkeerde benzine. Als het probleem zich na een aantal tankbeurten nog stelt, kan je alsnog verder zoeken. Maar alles begint bij de juiste benzine, dat spreekt voor zich.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
En u doet niet eens de moeite om het te proberen?Wesza schreef:Heb vandaag de dealer gebeld en die zegt dat ze er altijd gewoon 95 in doen zonder problemen, dus ik denk dat een andere brandstof proberen geen zin heeft in dit geval.
Pingelsensor kan uiteraard ook stuk zijn.
Laatst gewijzigd door vfroemer op ma 05 sep, 2016 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog geen eigenaar van een quad.
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Bedankt om het aan te passen. Ik had gewoon de link uit de adresbalk van mijn browser geplukt, daarin stond geen http:// of https://, ook niet op gelet trouwens, mijn excuses.
Nog geen eigenaar van een quad.
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Hebt u het artikel in de link gelezen?Jazzy schreef:Als je met benzine rijdt met een te laag octaangetal kan er alleen maar pingelen of kloppen optreden. Het gevolg is meestal een gat in je zuiger en geen schade aan de zuigerveren of iets dergelijks.
http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... otoren.pdf
De reeds gemaakte schade zal uiteraard niet verdwijnen, maar verdere schade wordt wel voorkomen door vanaf nu de juiste benzine te tanken.Jazzy schreef:Maar het is al helemaal geen schade die vanzelf over gaat als je een tijdje andere benzine tankt.
Nog geen eigenaar van een quad.
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Ik HAD het artikel niet gelezen omdat ik weet wat pingelen is, maar nu je er voor de tweede keer naar verwijst toch nog even doorgenomen. Niets bijzonders gelezen verder, denk je dat ik iets gemist heb? Ik zie niet in waarom het niet zou kloppen wat ik net zei.vfroemer schreef:Hebt u het artikel in de link gelezen?Jazzy schreef:Als je met benzine rijdt met een te laag octaangetal kan er alleen maar pingelen of kloppen optreden. Het gevolg is meestal een gat in je zuiger en geen schade aan de zuigerveren of iets dergelijks.
http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... otoren.pdf
Maar om de bal even terug te kaatsen, er staat ook in het artikel wat je moet doen bij een vermoeden van pingelen. En dat is zeker niet nog een paar tankjes leegrijden om te zien wat er gebeurt. In tegendeel, gelijk stoppen en de oorzaak onderzoeken.
Tenslotte heeft deze quad geen pingelsensor. En als hij een pingelsensor had dan was er helemaal een gevaar voor pingelen omdat dit vroegtijdig 'gehoord' wordt door de sensor waarna het motormanagement het onststekingstijdstip iets verlaat wordt. Voor zover ik weet hebben quads nooit een pingelsensor en motorfietsen maar zelden.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
In het bewuste artikel staat:Jazzy schreef:Ik HAD het artikel niet gelezen omdat ik weet wat pingelen is, maar nu je er voor de tweede keer naar verwijst toch nog even doorgenomen. Niets bijzonders gelezen verder, denk je dat ik iets gemist heb? Ik zie niet in waarom het niet zou kloppen wat ik net zei.vfroemer schreef:Hebt u het artikel in de link gelezen?Jazzy schreef:Als je met benzine rijdt met een te laag octaangetal kan er alleen maar pingelen of kloppen optreden. Het gevolg is meestal een gat in je zuiger en geen schade aan de zuigerveren of iets dergelijks.
http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... otoren.pdf
"De gevolgen van detonatie zijn niet mis. ... de koppakking vliegt eruit, de bovenste zuigerveer breekt, de dam tussen de 1e en 2e veer breekt of de zuigerbodem wordt stukgehamerd boven de bovenste zuigerveer, de zuigerbodem wordt een kraterlandschap."
en nog:
"Detonatie (pingelen of kloppen) veroorzaakt gebroken bovenste zuigerveren, gebroken zuigerveerdammen, scheuren in zuigers."
Jazzy schreef:Maar om de bal even terug te kaatsen, er staat ook in het artikel wat je moet doen bij een vermoeden van pingelen.
Ik heb geschreven dat je zo snel mogelijk moet omschakelen naar de juiste benzine, en deze ook moet blijven gebruiken, en dan opvolgen of het probleem aanhoud. In de handleiding van de motor van TS staat dat de juiste benzine RON98 is, wat wil zeggen dat alles met een lager octaangetal niet geschikt is. Ikzelf rijd met een Honda CBF1000 en de handleiding vermeld een minimum octaangetal van 91. Ik mag dus benzine met een hoger octaangetal tanken, en met behulp van de pingelsensor wordt dan de voorontsteking geregeld in functie van het octaangetal.Jazzy schreef:En dat is zeker niet nog een paar tankjes leegrijden om te zien wat er gebeurt.
Dat staat er dus niet in maar wel "gas verminderen om de temperatuur te laten dalen".Jazzy schreef:In tegendeel, gelijk stoppen
uiteraardJazzy schreef:en de oorzaak onderzoeken.
Heeft niet elk moderne benzinemotor een pingelsensor? Zonder pingelsensor zou je enkel benzine met slechts één bepaald octaangetal mogen tanken, en voor de meeste motoren wordt een minimum octaangetal voorgeschreven.Jazzy schreef:Tenslotte heeft deze quad geen pingelsensor.
Zo'n sensor kan ook stukgaan. En er is nog steeds die ondergrens.Jazzy schreef:En als hij een pingelsensor had dan was er helemaal een gevaar voor pingelen omdat dit vroegtijdig 'gehoord' wordt door de sensor waarna het motormanagement het onststekingstijdstip iets verlaat wordt.
Jazzy schreef:Voor zover ik weet hebben quads nooit een pingelsensor en motorfietsen maar zelden.
Nog geen eigenaar van een quad.
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Even los van dat hele gehakketak, als er sprake van pingelen is dan heb je binnen no-time ernstige motorschade. Dus niet doorrijden en kijken wat er gebeurt met andere benzine, maar de kop er af en op onderzoek naar de schade en de oorzaak. Maar het lijkt me sterk dat het hier gaat om pingelen, daar passen de symptomen helemaal niet bij.
Een klopsensor, wat eigenlijk een soort microfoontje is die het geluid van pingelen op kan vangen, is een handig hulpmiddel omdat je dan de compressie veilig hoger kunt maken of de ontsteking kunt vervroegen. Als de motor dan gaat pingelen dan kan het motormanagement de ontsteking weer wat later zetten (verlaatten? tegenovergestelde van vervroegen bedoel ik) waardoor de verbranding weer rustig en gecontroleerd gaat.
Eerlijk gezegd verbaast het me enorm dat er in de handleiding staat dat hij minimaal 98 nodig heeft, dat kun je in Nederland nog maar bij één merk kopen namelijk. Maar heb de specs even opgezocht, deze motor heeft een compressieverhouding van 12:1 wat eigenlijk best hoog is.
Voor elke motor geldt een minimum octaangetal. Hoe hoger de compressieverhouding van de motor, hoe klopvaster de benzine moet zijn om spontane en ongecontroleerde verbranding te voorkomen. Met een motor met een relatief lage compressieverhouding kun je gerust benzine met een octaangetal van 102 tanken, dat is alleen zonde van het geld omdat 95 ook al voldoende klopvast is.Heeft niet elk moderne benzinemotor een pingelsensor? Zonder pingelsensor zou je enkel benzine met slechts één bepaald octaangetal mogen tanken, en voor de meeste motoren wordt een minimum octaangetal voorgeschreven.
Een klopsensor, wat eigenlijk een soort microfoontje is die het geluid van pingelen op kan vangen, is een handig hulpmiddel omdat je dan de compressie veilig hoger kunt maken of de ontsteking kunt vervroegen. Als de motor dan gaat pingelen dan kan het motormanagement de ontsteking weer wat later zetten (verlaatten? tegenovergestelde van vervroegen bedoel ik) waardoor de verbranding weer rustig en gecontroleerd gaat.
Eerlijk gezegd verbaast het me enorm dat er in de handleiding staat dat hij minimaal 98 nodig heeft, dat kun je in Nederland nog maar bij één merk kopen namelijk. Maar heb de specs even opgezocht, deze motor heeft een compressieverhouding van 12:1 wat eigenlijk best hoog is.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Masai A300 houdt in bij volgas
Benzine met een hoger octaangetal gebruiken dan voorgeschreven en de voorontsteking niet aanpassen, zorgt voor een hogere temperatuur in de cylinders en kan ook schade veroorzaken. Daarom steeds klopsensor.Jazzy schreef:Met een motor met een relatief lage compressieverhouding kun je gerust benzine met een octaangetal van 102 tanken, dat is alleen zonde van het geld omdat 95 ook al voldoende klopvast is.
Als een fabrikant voorschrijft om minimaal 98RON te tanken, dan moet je dat respecteren, men schrijft dat niet voor niets voor. Als je lagere RON tankt, dan zorgt dat gegarandeerd voor problemen. TS spreekt van inhouden bij vollast wat een symptoom van verkeerde voorontsteking kàn zijn, en als je weet dat er te lage RON getankt wordt, dan begin je eerst met de juiste benzine te tanken, dat spreekt voor zich. Blijft het probleem bestaan, dan zoek je verder. Maar je gaat toch niet eerst verder zoeken terwijl je de verkeerde benzine blijft gebruiken.Jazzy schreef:Eerlijk gezegd verbaast het me enorm dat er in de handleiding staat dat hij minimaal 98 nodig heeft, dat kun je in Nederland nog maar bij één merk kopen namelijk. Maar heb de specs even opgezocht, deze motor heeft een compressieverhouding van 12:1 wat eigenlijk best hoog is.
Nog geen eigenaar van een quad.