can am trekt niet goed
can am trekt niet goed
Hallo allemaal
Vandaag mijn can am 800r weer bij de dealer weggehaald met als antwoord na onderzoek dat er bij de achterste cilinder iets fout zit ,beste was om de motor te demonteren en te kijken.
Compressie gemeten op beide cilinders 200 psi timing gecontroleerd was ook goed kleppenstelling was ook goed.
Naar mijn idee kan het dan niet aan de cilinder liggen maar moet het een andere oorzaak hebben ,want hij loopt soms wel regelmatig maar meestal niet, dus dacht ik als het aan de cilinder ligt dan zou hij het probleem steeds hebben.
Het probleem is als volgt als ik hem start loopt hij onregelmatig geef ik meer gas kun je horen dat de motor inhoud,
en niet verder toeren maakt als ongeveer 3850 ondanks meer gas geven blijft hij daar ook op hangen.
Maar op het moment dat ik mijn hand op de luchtinlaat leg (zonder luchtfilter) dan komt hij ineens wel op toeren en trekt ook door .
Dus mijn vraag is zit de fout wel in de cilinder of moet ik de fout in de brandstof of lucht toevoer zoeken?
Bougies zijn gewisseld voorste cilinder bougie is wit achterste cilinder bougie is zwart dus geen goede verbranding.
Beide bougies zijn gecontroleerd op vonk en was ook goed.
Dus voordat ik er een heel blok onderweg draai eerst hier maar eens vragen of ik nog andere dingen kan meten of controleren
scheelt misschien een hoop werk als iemand nog een andere oplossing weet.
vr gr H Draaijer
Vandaag mijn can am 800r weer bij de dealer weggehaald met als antwoord na onderzoek dat er bij de achterste cilinder iets fout zit ,beste was om de motor te demonteren en te kijken.
Compressie gemeten op beide cilinders 200 psi timing gecontroleerd was ook goed kleppenstelling was ook goed.
Naar mijn idee kan het dan niet aan de cilinder liggen maar moet het een andere oorzaak hebben ,want hij loopt soms wel regelmatig maar meestal niet, dus dacht ik als het aan de cilinder ligt dan zou hij het probleem steeds hebben.
Het probleem is als volgt als ik hem start loopt hij onregelmatig geef ik meer gas kun je horen dat de motor inhoud,
en niet verder toeren maakt als ongeveer 3850 ondanks meer gas geven blijft hij daar ook op hangen.
Maar op het moment dat ik mijn hand op de luchtinlaat leg (zonder luchtfilter) dan komt hij ineens wel op toeren en trekt ook door .
Dus mijn vraag is zit de fout wel in de cilinder of moet ik de fout in de brandstof of lucht toevoer zoeken?
Bougies zijn gewisseld voorste cilinder bougie is wit achterste cilinder bougie is zwart dus geen goede verbranding.
Beide bougies zijn gecontroleerd op vonk en was ook goed.
Dus voordat ik er een heel blok onderweg draai eerst hier maar eens vragen of ik nog andere dingen kan meten of controleren
scheelt misschien een hoop werk als iemand nog een andere oplossing weet.
vr gr H Draaijer
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: can am trekt niet goed
Bougiekabel of bobine van de achterste cilinder?
Als de voorste cilinder wel goed loopt blijft verder alleen nog de injector van de achterste cilinder over. Als die lekt loopt hij ook veel te rijk op deze cilinder.
Eenvoudige diagnose is om eens wat om te wisselen en kijken of het probleem mee verplaatst.
Het wel doortrekken met de hand op de luchtinlaat kan ik niet helemaal thuisbrengen. Het zou kunnen dat de vonk te zwak is om over te springen in maximale compressie. Bij minder lucht in de cilinder wordt de "weerstand" tussen de bougieelektroden kleiner. Een bougie vonkt makkelijker bij 1 bar dan bij 10 bar. Simpel voorgesteld.
Omdat maar 1 cilinder niet meeloopt zit ik niet aan sensoren oid te denken.
Het injectiesysteem is feitelijk heel simpel. De hoeveelheid aangezogen lucht wordt berekend aan de hand van 3 parameters:
Inlaatspruitstukdruk (MAP sensor), Stand van de gasklep (Gaskleppotentiometer) en motortoerental. De motortemperatuur en de inlaatluchttemperatuur zijn (kleine) aanpassingen hierop. De hoeveelheid benzine wordt hier bij aangepast. Dat kan de computer te doen door de injector langer of korter "open" te sturen. Op beide injectoren staat constant dezelfde benzinedruk.
Het injectiesysteem heeft geen terugkoppeling doormiddel van een lambdasensor ofzo. Eenvoudiger kan (bijna) niet.
Lang verhaal, maar mijn gok is bobine of bougiekabel. Als 2e denk ik aan de injector.
Injectoren kun je vrij makkelijk testen door ze aangesloten in een jampot te hangen. Ze mogen niet lekken en moeten een mooi kegeltje spuiten bij het starten van de motor.
Als de compressie echt goed is (ook bij warme motor), de distributie staat 100% zeker op tijd en er is geen koelvloeistof of olieverbruik dan lijkt mij het loshalen van de motor niet nodig.
Als de voorste cilinder wel goed loopt blijft verder alleen nog de injector van de achterste cilinder over. Als die lekt loopt hij ook veel te rijk op deze cilinder.
Eenvoudige diagnose is om eens wat om te wisselen en kijken of het probleem mee verplaatst.
Het wel doortrekken met de hand op de luchtinlaat kan ik niet helemaal thuisbrengen. Het zou kunnen dat de vonk te zwak is om over te springen in maximale compressie. Bij minder lucht in de cilinder wordt de "weerstand" tussen de bougieelektroden kleiner. Een bougie vonkt makkelijker bij 1 bar dan bij 10 bar. Simpel voorgesteld.
Omdat maar 1 cilinder niet meeloopt zit ik niet aan sensoren oid te denken.
Het injectiesysteem is feitelijk heel simpel. De hoeveelheid aangezogen lucht wordt berekend aan de hand van 3 parameters:
Inlaatspruitstukdruk (MAP sensor), Stand van de gasklep (Gaskleppotentiometer) en motortoerental. De motortemperatuur en de inlaatluchttemperatuur zijn (kleine) aanpassingen hierop. De hoeveelheid benzine wordt hier bij aangepast. Dat kan de computer te doen door de injector langer of korter "open" te sturen. Op beide injectoren staat constant dezelfde benzinedruk.
Het injectiesysteem heeft geen terugkoppeling doormiddel van een lambdasensor ofzo. Eenvoudiger kan (bijna) niet.
Lang verhaal, maar mijn gok is bobine of bougiekabel. Als 2e denk ik aan de injector.
Injectoren kun je vrij makkelijk testen door ze aangesloten in een jampot te hangen. Ze mogen niet lekken en moeten een mooi kegeltje spuiten bij het starten van de motor.
Als de compressie echt goed is (ook bij warme motor), de distributie staat 100% zeker op tijd en er is geen koelvloeistof of olieverbruik dan lijkt mij het loshalen van de motor niet nodig.
Re: can am trekt niet goed
Hee paul
Beide injectoren zijn omgewisseld hetzelfde resultaat.
Softwarematig zijn de cilinders om en om uitgeschakeld als de voorste cilinder uitgeschakeld word slaat hij af,
word de achterste cilinder uitgezet gaat hij regelmatiger lopen.
Voor zover ik weet zit er 1 onsteking op voor beide cilinders en vonk was goed.
gr hemmo
Beide injectoren zijn omgewisseld hetzelfde resultaat.
Softwarematig zijn de cilinders om en om uitgeschakeld als de voorste cilinder uitgeschakeld word slaat hij af,
word de achterste cilinder uitgezet gaat hij regelmatiger lopen.
Voor zover ik weet zit er 1 onsteking op voor beide cilinders en vonk was goed.
gr hemmo
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: can am trekt niet goed
Ik heb even gegoogeld. Weet je ook zeker dat de nokkenassen van de achterste cilinder allebeide op tijd staan? Dus niet alleen de tandwielen maar ook de assen zelf even controleren.
Als de injectoren gewisseld zijn dan kan dat uitgesloten worden dus.
De ontsteking is inderdaad 1 unit met 2 kabels. Kabel zou nog stuk kunnen zijn en natuurlijk kan ook 1 helft van de ontsteking stuk zijn. Want volgens mij zijn dat 2 bobines in 1. En niet 1 bobine die 2 cilinders doet vonken.
Misschien kun je de ontsteking en kabels nog wisselen met een andere quad? Als het dan nog niet goed is dan zit er waarschijnlijk iets qua timing (nokkenassen) niet goed.
Als de injectoren gewisseld zijn dan kan dat uitgesloten worden dus.
De ontsteking is inderdaad 1 unit met 2 kabels. Kabel zou nog stuk kunnen zijn en natuurlijk kan ook 1 helft van de ontsteking stuk zijn. Want volgens mij zijn dat 2 bobines in 1. En niet 1 bobine die 2 cilinders doet vonken.
Misschien kun je de ontsteking en kabels nog wisselen met een andere quad? Als het dan nog niet goed is dan zit er waarschijnlijk iets qua timing (nokkenassen) niet goed.
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: can am trekt niet goed
Theoretisch zou het ook nog in de aansturing van de injector kunnen zitten. Deze komt vanuit de computer. Je kunt deze simpel bekijken met een proeflampje (led). Maar voor serieuze diagnose ben je een scoop nodig.
-
- Quadrider
- Berichten: 438
- Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45
Re: can am trekt niet goed
Kun je een filmpje maken van dit alles en op youtube zetten? Tip: bougie kabel sluit aan op de plug en zit met een tie wrap vast nadat de dop er ingeschroefd is,check dit even dat dit goed contact maakt
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: can am trekt niet goed
Soms kun je in het donker de bougievonk weg zien springen zelfs. Desnoods beetje nat maken met de plantenspuit. Dat een bougie los tegen het blok vonkt wil nog niet zeggen dat de vonk in de compressieslag ook goed is.
Re: can am trekt niet goed
Zal morgen eens even een en ander gaan nakijken jullie horen het nog
-
- Toeschouwer
- Berichten: 24
- Lid geworden op: do 22 feb, 2007 20:47
- Locatie: Noord Brabant Nederland
Re: can am trekt niet goed
Mmm, vervelende storing. Je zou ook voor de zekerheid even controleren of er geen klepveer is gebroken van de cilinder die niet mee doet.... Je kan dan nog wel een goede compressie druk meten omdat het toerental tijdens het compressie meten relatief laag is, een eventuele gebroken klepveer heeft dan voldoende tijd (en kracht) om dicht te gaan. Als de motor loopt (toerental hoger) dan wordt de tijd korter om dicht te gaan en is een hogere klepveer kracht nodig. Verschillende keren meegemaakt toen ik nog als automonteur werkzaam was....
Sterkte er mee
Sterkte er mee
Grote mannen worden kleine jongens...
(vallen soms om en gaan weer verder...)
(vallen soms om en gaan weer verder...)
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: can am trekt niet goed
Sinds wanneer loopt de quad zo? Ik hoor telkens weer de achterste cilinder dit en dat maar als je motor stock is dan is de bougie aan de zwarte kant. Dat zou in dit geval dat niet de achterste maar de voorste cilinder iets niet goed doet.
Om je een boel werk te besparen ga je even naar een dealer. Bij je can am kun je namelijk via de computer de cilinders aan en uitzetten. Je kunt de quad laten lopen op bijvoorbeeld alleen de voorste of alleen de achterste. Hang je daar dan een diagnose apparaat aan dan dan lees je zo uit wat er aan de hand is. Dit is ca 15 min werk
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Om je een boel werk te besparen ga je even naar een dealer. Bij je can am kun je namelijk via de computer de cilinders aan en uitzetten. Je kunt de quad laten lopen op bijvoorbeeld alleen de voorste of alleen de achterste. Hang je daar dan een diagnose apparaat aan dan dan lees je zo uit wat er aan de hand is. Dit is ca 15 min werk
Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Quadrider
- Berichten: 438
- Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45
Re: can am trekt niet goed
hij is toch net bij de dealer geweest, hebben ze dit niet voor je kunnen doen? Welke dealer ben je naar toe geweest?
Re: can am trekt niet goed
Ben bij quadwise geweest voor mij het dichtste bij heeft hem uitgelezen als hij de quad alleen op de achterste cilinder laat lopen slaat hij af schakelt hij de achterste cilinder uit blijft hij doorlopen.
John heeft hem aan de computer gehad en het nadeel is dat er geen foutcodes worden weergegeven.
Dus blijft het een kwestie van zoeken
John heeft hem aan de computer gehad en het nadeel is dat er geen foutcodes worden weergegeven.
Dus blijft het een kwestie van zoeken
-
- Quadrider
- Berichten: 438
- Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45
Re: can am trekt niet goed
oke dus op de uitlezing kwam niks uit:
Pauls tips heb je nagelopen:
1. onsteking/vonk
2. injectie
Verder gestet:
1. Compressie
2. Klep Speling
3. timing
alle bovenste punten zouden niet verklaren waarom hij beter loopt op het moment dat je de lucht toevoer dicht sluit.
Wat Rosco zegt klinkt best logisch, misschien trekt de cylinder vacuum op het moment dat je hem smoort en dat die klep dan ineens open springt. Maar een gebroken veer had je moeten horen en kunnen zien bij kleppen stellen denk ik...
verder: gebruikte geen olie? Geen rook uit de uitlaat? Hoe ontdekte je het probleem? Heb je wel eens een warmloper gehad?
Pauls tips heb je nagelopen:
1. onsteking/vonk
2. injectie
Verder gestet:
1. Compressie
2. Klep Speling
3. timing
alle bovenste punten zouden niet verklaren waarom hij beter loopt op het moment dat je de lucht toevoer dicht sluit.
Wat Rosco zegt klinkt best logisch, misschien trekt de cylinder vacuum op het moment dat je hem smoort en dat die klep dan ineens open springt. Maar een gebroken veer had je moeten horen en kunnen zien bij kleppen stellen denk ik...
verder: gebruikte geen olie? Geen rook uit de uitlaat? Hoe ontdekte je het probleem? Heb je wel eens een warmloper gehad?
-
- Easy Quadrider
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 18:33
Re: can am trekt niet goed
Wat je ook nog eens kunt proberen is de brandstofdruk meten, pompen gaan wel vaker stuk. En geven de meest vreemde stortingen en die staan vaak niet op uitlees apparatuur.