JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

@petern:

Ik gebruik een TrailTech Striker. Zelfde als de TrailTech Vapor alleen dan zonder toerenteller en met spanningsmeter (12V). Perfect voor een elektrische quad dus. :mrgreen: Voor een benzine kun je beter de Vapor pakken denk ik.


@Tooneiges

Dit zal zoiezo gebeuren, met of zonder de extra koeling. Standaard doet de motor al op deze manier koelen, alleen is het met de extra koeler iets krachtiger uiteraard. :) Het is inderdaad mogelijk dat er hierdoor soms een kleine lekstroom loopt maar dat geeft bij deze motoren weinig problemen, heb er in ieder geval nog niets over gelezen en de motor werkt na al mijn ritjes ook nog steeds prima. Wel moet ik af en toe de motor even compleet schoon blazen om dit zoveel mogelijk te beperken. Denk dat het met de extra koeling juist beter is, er zal meer koolstof direct worden afgevoerd naar buiten. En ik heb natuurlijk liever een motor die rond de 50 graden blijft in plaats van 100+. ;) Dan komen pas de echte problemen bij deze motor.

Maar toch bedankt hoor, altijd leuk dat mensen meedenken. :) Kan op het moment alleen weinig anders doen qua koeling. Heb alles geprobeerd maar alleen op deze manier wordt de motor goed gekoeld dus heb ik niet veel keus.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Lang geleden dat ik iets heb gepost op dit forum. Kijk nog wel elke dag of er updates zijn bij projecten van anderen, toch nog altijd leuk om te volgen. :) Moet misschien toch weer wat actiever worden met posten hier op het forum. :P Maar heb in ieder geval voor jullie een nieuwe update.



De tijd vliegt echt voorbij, het is inmiddels al iets langer dan 2 jaar geleden dat ik hier mijn vorige bericht plaatste. Ik denk dat het toch maar eens tijd is om jullie een update te geven. En er is natuurlijk geen betere manier om dit te doen dan via een video van een rit op een mooie zonnige herfstdag. Zoals je kunt zien gaat het met de quad en mij nog steeds heel goed. :)


Link


Vanaf dat het probleem met de temperatuur 2 jaar geleden is verholpen heb ik eigenlijk geen echte problemen meer gehad. Ik heb alleen maar genoten van alle ritten die ik heb kunnen maken zonder dat er ook iets van onderhoud nodig was.

Maar een deel van dit geen onderhoud heeft te maken met een redelijk teleurstellend probleem, het bereik. Je zou toch denken dat ik in 2 jaar tijd al heel wat kilometers erop heb zitten, maar niets is minder waar. Het probleem hierbij is dat, met mijn huidige accupakket, ik een bereik van rond de 100 km verwachtte. Het bleek in de praktijk echter nog niet eens de helft te zijn, of misschien wel maar dan met heel zuinig rijden.

Het resultaat hiervan is dus dat ik helaas niet zo heel ver ermee kan rijden, ook niet naar mijn werk toe. Je zou misschien kunnen zeggen het een miscalculatie is van de capaciteit van het accupakket dat ik nodig had. Maar de capaciteit hiervan is echter redelijk gelijk met sommige elektrische motorfietsen die wel verder kunnen komen op een laadbeurt. Waar ik eigenlijk niet genoeg rekening mee had gehouden was de weerstand van de lucht, welke op een quad dus schijnbaar enorm hoog is bij hoge snelheid op de weg. En natuurlijk helpen de achterbanden die met één as zijn verbonden in plaats van een differentieel ook niet echt mee aan het bereik.

Dit zal op een dag wel verholpen worden door het accupakket te upgraden naar een grotere. Maar dit zal helaas veel geld kosten terwijl ik op het moment even andere prioriteiten heb die me ook geld gaan kosten. Dus voorlopig moet ik het even hier mee doen en zal ik toch blijven genieten van de korte ritten hier rondom mijn dorp. Laten we het maar even zo zeggen, het is in ieder geval niet een probleem dat niet verholpen kan worden. Het is helaas wel het duurste probleem dat je kunt hebben bij een elektrische ombouw. ;)

Voor de rest gaat het in ieder geval allemaal goed maar bepaalde onderdelen zijn toch wel vervangen. Een hiervan is de Trailtech Striker snelheidsmeter die helaas niet zo heel lang geleden kapot is gegaan, net buiten de garantie. Maar hier heb ik nu een nieuwe van en deze doet het weer prima. Ook heb ik de Tracopower DC/DC omvormer vervangen door een Sevcon. Ik had een beetje meer vermogen nodig aangezien de Tracopower de belasting niet echt goed aankon zonder heel warm te worden. En weer, na het vervangen hiervan geen enkel probleem meer gehad. Ook heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt in het 12V elektrische systeem, vooral om het laadproces wat makkelijker te maken en om wat componenten te verwijderen die toch niet echt meer werden gebruikt. Maar dat was het zo'n beetje. Het enige waar ik nog over aan het nadenken ben is om de ketting aandrijving om te bouwen naar een riem aandrijving aangezien de ketting olie nogal moeilijk te verwijderen is van het prachtige witte frame. ;)

Dat was weer mijn update. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het wel weer een tijdje kan duren voordat je weer een update ziet hier. Waarschijnlijk volgend jaar rond deze tijd heb ik wel een update over mijn andere prioriteiten waar ik het over had maar daar kan ik nog niet al te veel over zeggen op dit moment.



Edit: Ik zag ook dat alle foto's weg zijn uit dit project topic dankzij Photobucket, dat is wel balen. Maar voor mensen die het project terug willen kijken raad ik aan om op mijn blog te kijken, daar staat wel nog alles erop.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Jazzy »

Leuk dat je weer even een update geeft! De luchtweerstand van een quad is echt een hele belangrijke factor inderdaad, ik zeg wel eens dat die gelijk is aan 2,5 motorfietsen. Dus waarbij je bij een motor bijna geen energie nodig hebt om 80 km/h te blijven rijden, is dit bij een quad vele malen hoger.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Ik had wel verwacht dat het iets meer zou zijn dan bij motorfietsen maar dus niet zoveel meer. :P Heb wel een aantal dingen geprobeerd zoals de "spatborden" eraf halen en dat hielp zeker iets maar eigenlijk niet genoeg om ze eraf te laten. Vind het veel mooier met ze erop. Zijn gewoon allemaal te veel buizen waar de lucht doorheen gaat, de grote rechte oppervlakte van het accupakket helpt ook niet echt, dan nog de wielen zonder spatborden en natuurlijk ik zelf. :P Zoveel factoren wat het allemaal doet beïnvloeden. Het is zeker mogelijk om het allemaal wat aerodynamischer te maken maar dan ziet het denk ik niet echt meer uit als een quad. ;)

Achja, komt wel goed. Zodra ik geld over heb voor een groter accupakket zullen er waarschijnlijk ook al wel veel betere type accu's beschikbaar zijn. ;) Voorlopig moet ik het toch hier maar mee doen, en dat vind ik zeker niet erg. Alleen de langere ritten moet ik nog even achterwege laten. Klein voordeel, aangezien het bereik toch niet zo veel is heb ik het maximale vermogen nog maar wat naar boven geschroefd. :) Iets boven wat wordt aangeraden maar de temperatuur blijft redelijk stabiel dus ik verwacht er geen problemen mee.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door slowco »

Het zal niet alleen de luchtweerstand zijn maar ook de veel hogere rolweerstand van 4 brede banden i.p.v. 2 smalle.
Als accupakket zou je eens kunnen kijken naar accucellen uit een schade Nissan Leaf of andere elektrische auto.
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Klopt, zeker met de Toyo's die erop liggen die redelijk veel grip hebben. :p Maarja dat rijdt ook wel fijn, als ik smallere wielen en banden met minder rolweerstand erop zet zal dat toch wel weer minder fijn rijden zijn. Is altijd te proberen natuurlijk maar kost meteen weer zoveel geld voor 4 nieuwe wielen en banden. ;)

Accupakket van een schadeauto heb ik ook al eens aan gedacht ja, is dan meestal ook niet zo heel duur en de andere componenten zijn vaak ook nog te gebruiken. Zijn in ieder geval al betere accu's dan die wat ik er nu in heb zitten. :) Dat ga ik misschien in de toekomst wel doen maar ben op het moment eerst even voor iets anders aan het sparen. :D
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door louisraaijmakers »

hallo, mischien een beetje en lompe vraag.
maar wat heeft de keuringen compleet gekost?
twijfel om zelf een adly 125 buggy om te bouwen naar electrisch. dit dmw van een aandrijf lijn van een zero motorfiets.
maar twijfel over het voltage omdat de motor een voltagen heeft van zon 120v. vraag ik me af of ik dit zo gekeurd krijg?
accu pas ik verder niks aan aan. wil gewoon de complete aandrijf lijn over zetten. (is dus allemaal al goed gekeurd voor europa.) van daar ook een beetje mijn keuze.

kom graag in contact met je.

mvg louis
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Toevallig dat je dit vandaag vraagt, wou net even een update plaatsen na volgens mij toch weer een jaar niet echt meer actief te zijn geweest hier. :oops:

Leuk dat je een buggy wil ombouwen, zal ook zeker heel leuk zijn. :D Keuring bij de RDW is best duur, ik weet de prijs die ik toen betaald heb even niet meer zo uit mijn hoofd maar het was volgens net iets boven de 1000 euro. Zal dan voor jou ook niet veel anders zijn want ze behandelen een ombouw gewoon als een nieuw voertuig, ook al heb je onderdelen gebruikt uit een ander voertuig dat wel al goed is gekeurd. Wel kun je waarschijnlijk de EMC test omzeilen (als de regels niet ondertussen zijn verscherpt) aangezien de componenten daar wel al op getest zouden moeten zijn, daar bespaar je dan mooi een extra 1500 euro mee. Maar waarom twijfel je aan de spanning? 120V is meer dan genoeg voor een licht voertuig. Maar ligt er ook wel aan hoeveel vermogen die motoren hebben. Een motor is toch nog wel net wat lichter dan een buggy natuurlijk.



Dan nog even mijn update.

Er is weer een jaar voorbij gevlogen. Ik zei dan ook wel in mijn laatste bericht dat het weer even kon duren maar hier ben ik dan weer. :) Helaas heb ik afgelopen jaar niet veel kunnen rijden vanwege wat gezondheidsproblemen maar gelukkig gaat het langzaam weer wat beter. Dus wanneer het afgelopen weekend zo'n mooi weer was kon ik het niet laten om weer eens een ritje te maken. Natuurlijk heb ik weer een video gemaakt, deze keer ben ik voor de onboards gegaan, beide voor en achter. Denk nog altijd dat dit het leuker is om te zien dan vanaf de helm gefilmd, tenminste voor mezelf zodat ik alles kan zien bewegen en wat dingen kan controleren. Bijvoorbeeld zodat ik nu weet dat ik de kettingspanning een beetje moet aanpassen. :D


Link


Heb vandaag nog een ritje gemaakt om even bij een paar vrienden langs te gaan, moet het beeld hiervan nog wat bewerken aangezien het veel te veel is om in een video te plaatsen. Binnenkort dus meer daarover. :)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Hmm, lijkt erop dat ik niet de enige was die een beetje inactief is geweest. Het hele forum is een beetje rustig geworden zie ik, jammer. :(


Maar toch, voor degene die wel nog op het forum komen, nog even een update.

Vorige week heb ik nog een rit gemaakt welke ook de langste rit tot nu toe was. Ik ben op bezoek geweest bij het bedrijf dat me heeft geholpen met het maken van de aluminium onderdelen (Geraets Metaalbewerking). Ik heb ze een tijdje terug al beloofd dat ik langs zou komen om de quad te laten zien maar ben er nooit echt aan toe gekomen. Maar vond het nu toch tijd worden om het eindelijk eens te doen.

Zoiets de hele rit was op Eco mode om er zeker van te zijn dat ik het zou halen tot daar. Was wel een beetje bezorgd aangezien het bereik van deze quad nog vrij laag is met maar 30-35 km. De afstand tot daar is ongeveer 23 km dus heb ik het een beetje rustig aan gedaan met het vermogen. Uiteindelijk leek het toch niet veel uit te maken of ik Eco of Sport mode gebruik. Het vermogen is beperkt op Eco mode maar aangezien het langer duurt om een bepaalde snelheid te halen gebruik ik nog steeds hetzelfde vermogen als wanneer ik op Sport mode sneller naar diezelfde snelheid toe ga.

Gelukkig kwam ik zonder problemen daar aan met nog ongeveer 30% accu over. Op de weg terug heb ik wat minder rustig aan gedaan en ook een paar keer Sport mode gebruikt. Weer had ik zo'n 30% over. De weg terug was dan wel wat korter aangezien ik een stukje kon afkorten. Natuurlijk moest ik wel even opladen terwijl ik op bezoek was, duurde ongeveer 2,5 uur van 30% terug naar 100%.

Het was echt een leuke dag voor mij, heb veel langer op de quad gezeten dan normaal en het was ook heel mooi om dat bedrijf de quad te laten zien. Ze hebben toen alleen maar die aluminium onderdelen gezien die ze voor mij hebben gemaakt. Nu konden ze ook zien hoe ze bevestigd zijn en natuurlijk het uiteindelijke resultaat van het project zelf. :)

Er waren ook 3 dingen die ik voor het eerst deed tijdens deze rit, namelijk de eerste keer door een wat 'grotere' stad rijden, de eerste keer op de snelweg (100 km/h) en ook de eerste keer dat ik daadwerkelijk 100 km/h gehaald heb. Dit was dan wel achter een vrachtwagen en bergafwaarts maar het telt toch echt! Beide in de stad en op de autoweg rijden waren toch wel erg vreemd maar ondertussen ook erg leuk. Natuurlijk heb ik er ook weer een video van gemaakt, denk dat het ook de langste video is tot nu toe. :D


Link
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door slowco »

Mooie update :applaus:
Gaaf project en heel mooi en netjes uitgevoerd!
Maar nu is hij eigenlijk "af" dus volgens mij ben je alweer aan het knutselen aan een volgend project?
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Bedankt! :D

Ik zou zeker nog wel zo'n project willen doen maar ben op het moment met niets bezig helaas. ;) Ben eerst even aan het sparen voor een nieuwe auto, dan kijk ik wel weer verder. :P Maar wil ook nog verder met deze quad denk ik, paar verbeteringen en andere accu's natuurlijk, dat bereik moet flink wat omhoog. :)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
WJB#222
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 2780
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 18:24

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door WJB#222 »

idd forum is niet meer wat het geweest is kwa berichten/bezoekers

mooi om te zien dat het nog steeds allemaal werkt wat je in elkaar geknutseld hebt
accu techniek staat gelukkig niet stil dus dat bereik moet goed komen!
2017 raptor 700 SE
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Jason McCoy »

Alles word gedumpt op facebook en vervolgens vind je t nooit meer terug. Forum blijft toch een stuk beter

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door vdbeke »

Firehuntah schreef:Bedankt! :D

Ik zou zeker nog wel zo'n project willen doen maar ben op het moment met niets bezig helaas. ;) Ben eerst even aan het sparen voor een nieuwe auto, dan kijk ik wel weer verder. :P Maar wil ook nog verder met deze quad denk ik, paar verbeteringen en andere accu's natuurlijk, dat bereik moet flink wat omhoog. :)
voor de accu's, weet zo even niet meer waar je de huidige vandaan had, maar misschien is ECAR accu iets voor jouw?

ben zelf ook niet meer actief hier, maar is meer omdat buggy het niet meer doet.

wel leuk om de updates te zien, blijf geabonneerd leuk voor de feedback terug te zien. zijn leermomenten voor iedereen.

ivm de zero upgrade, is dit niet wat duur om een zero motor te gebruiken? is ook geen goedkoop speelgoed.
wel leuk speelgoed, testritje mee gedaaan, miljaar da gaat vooruit. nog overwogen om er een te kopen maar toch maar besloten om het niet te doen.
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Komt wel goed met het bereik ja, op zich zijn er nu al wel betere accu's beschikbaar maar wil nog even afwachten zodat de stap wat groter is. En misschien totdat het ook wat goedkoper wordt allemaal. ;) Probleem blijft wel dat ik de accu's aan het frame moet aanpassen, zoals ik met de huidige accu's ook heb moeten doen. Zou liever een paar buizen van het frame door slijpen zodat ik meer plaats heb maarja.. :P

Heb ook eens gekeken naar die ECAR accu's maar dat zijn voornamelijk accu's voor thuis met zonnepanelen enzo. Zijn niet echt geschikt voor in een voertuig. Beetje apart dat ze dan car in de naam hebben maargoed. :D

Die Zero's zijn zeker heel leuk inderdaad, de eerste generatie gebruikte dezelfde motor die ik nu op de quad heb. Ze zijn alleen nu een stuk verbeterd en hebben ook een heel andere motor. Zou dat complete systeem graag willen hebben en ook compleet overzetten op de quad. Maar zoals je al zegt, het is vrij duur. Wat de meeste ombouwers tegenwoordig doen is een sloop auto kopen (Tesla, Nissan Leaf etc.) en daar alles uit halen om te gebruiken. Dat zal ik waarschijnlijk ook in de toekomst gaan doen, zo heb je toch redelijk goedkoop alle componenten die je nodig hebt.

Leuk om te zien dat er toch nog wat mensen hier zijn. Is inderdaad jammer dat tegenwoordig veel via Facebook gaat. Doe mij ook maar gewoon een forum, is veel leuker en handiger. Ik zal gewoon mijn updates blijven posten hier. :)
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Plaats reactie