Nieuwe luchtfilter en jetkit

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

We just wanted to win races and stumbled on a cotton filtration technology destined to be great. Our high flow cotton gauze air filter is washable, reusable and built to last for the life of an engine. The filters consist of four to six sheets of cotton gauze layered between two sheets of aluminum wire mesh. This media is then pleated and oiled to enhance its filtering capabilities and overall performance.
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Ralph schreef:
We just wanted to win races and stumbled on a cotton filtration technology destined to be great. Our high flow cotton gauze air filter is washable, reusable and built to last for the life of an engine. The filters consist of four to six sheets of cotton gauze layered between two sheets of aluminum wire mesh. This media is then pleated and oiled to enhance its filtering capabilities and overall performance.
het is katoen geen papier, had ik al eerder gezegd :?
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Jep, om jou antwoord even te bevestigen.
ardman

Bericht door ardman »

Het is inderdaad katoen en geen papier!!!!

Ard :lol:
Ad
Quadrider
Quadrider
Berichten: 458
Lid geworden op: wo 11 feb, 2004 21:25
Locatie: Belgie - regio Ternat

Bericht door Ad »

Destijds op men WR was het met zekerheid een papieren filter. Alsook de kelk die in men wagen stak.
Maar het kan dat er een reeks in katoen is of dat zij dat aangepast hebben. Des te beter voor K&N !!
Kheb vroeger steeds op K&N vertrouwd...maar zoals ik al zei als hij veel water ziet gaat hij nogal snel stuk + voor zand tegen te houden is dit ook niet zo een super keuze.

Kzou persoonlijk enkel het originele mouse filter element vervangen door een twinair...zal al véél beter zijn :wink: Toch bij een raptor waarbij de originele bevestiging vrijwel ok is.
>> Black PoWeR BOOST = RaptoR RuleS <<
-= Dynojet - full FP - nerfs - Dirts - spoorverbr. - INOX bumper =-
<< MetaLLiC rEd BeAr = gRiZzLy 4x4 rUlEs >>
-= Full alu Big Bear - ITP chroom - chroom bagage - verstraler - chroom spiegels =-
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Ik heb nog nooit een K&N van papier gezien en er is ook helemaal niks over te vinden op internet.... :?
ardman

Bericht door ardman »

Hier een stukje tekst van de k&n site http://knfilters.com/facts.htm#FACTS


Paper vs K&N

To meet minimum filtration standards, paper air filters must be thick and/or the fibers must be tightly compressed and dense. Therefore paper elements that provide adequate filtration are more restrictive to air flow by design. Additionally, as a paper filter becomes more and more clogged, the pressure inside the filter drops while the atmospheric air pressure (approximately 14.7 psia at sea level) outside the filter remains the same. It’s like using your lungs to draw the air out of a plastic milk bottle. When the pressure differential becomes too great, the bottle will collapse. The same thing could happen to your paper filter, although it is unlikely. But what will happen could be just as severe. An excessively high pressure differential created by a restricted filter can literally pull dirt particles through the paper medium. In other words, the performance of a paper filter, i.e. air flow through the filter and its ability to protect your engine, DECREASES near the end of its service interval.
Disposable Paper Air Filter
Disposable Paper Air Filter

1. Pleated wood pulp bonded together.
2. As dirt builds, passages are plugged and filter must be replaced in approximately 10,000 miles.
3. Irregular passages filter out dirt on a go/no go basis.
4. As fibers swell from moisture or oil blow-by vacuum pressure increases and airflow decreases.
5. Turbulent filtered air.


Typical Foam Air Filter
Typical Foam Air Filter

1. Lack of surface area hinders air flow and dirt holding capacity. Open cell foam usually saturated with oil.
2. Dirt builds on outside and blocks the openings.
3. Higher vacuum pressures distort the cells drawing dirt deeper into the filter.
4. Airflow is reduced as cells become blocked.
5. Turbulent filtered air.

The K&N air filter is somewhat more complex. The unique design features multiple layers of oiled cotton fabric which captures the airborne dirt particles. These dirt particles cling to the fibers of the filter and actually become part of the filtering media. This process, known as depth loading, allows the K&N air filter to retain significantly more dirt per square inch than a paper filter. The cotton fabric is sandwiched between pleated aluminum screen. Pleating increases surface area which in turn prolongs service intervals. Pleating exposes substantially more surface area compared to a flat element like foam.

The dirt particles collected on the surface of a K&N element have little effect on air flow during much of its service life because there are no small holes to clog. Particles are stopped by layers of crisscrossed cotton fibers and held in suspension by the oil. As the filter begins to collect debris, an additional form of filter action begins to take place because air must first pass through the dirt particles trapped on the surface. That means a K&N air filter continues to exhibit high air flow throughout the life of the filter while it is accumulating dirt. At the same time, the air flow for an average paper air filter can decrease dramatically as the paper element gets dirty. So as dirt accumulates, the performance advantages of a K&N air filter can increase! Tests performed by an independent laboratory commonly known as the Frazier Permeability Test have shown that the Medium used in K&N air filters flows more than 300% more air than paper air filter medium when compared on a square inch per square inch basis. A Square inch comparison is not directly proportional to the increase you can expect from installing a K&N air filter in replacement of a paper air filter due to the effect of such things as filter size, number and depth of pleats. However, you can be assured a K&N air filter will provide dramatically more air flow which can enhance engine performance.
Ad
Quadrider
Quadrider
Berichten: 458
Lid geworden op: wo 11 feb, 2004 21:25
Locatie: Belgie - regio Ternat

Bericht door Ad »

Mja, waar ik van spreek is al een jaar of 8 a 10 geleden....mss dan...ofwel heeft de winkel van toen me op het verkeerde been gezet :?

'k heb hem zelf niet ontleed :lol: mja....nu doen jullie me wel twijfelen verdikke :roll:

Maar één ding is 100% zeker, indien je in zand streken gaat rijden ben je beter met een andere dan K&N tenzij je er een extra bescherming rond plaatst! Je filter steeds goed inspuiten met K&N filterolie en regelmatig uitkuisen met wasbenzine.

Toen ik vroeger met telegeleide auto's bezig was(met 22cc motor) reden wij ook allemaal met kleine kelkjes van K&N ...zeer goed MAAR steeds met extra mousse erond :!: Voor zeker geen zand of andere vuile troep naar binnen te krijgen.
Deze werd iedere week opnieuw gekuist met wasbenzine en kmoet zeggen gezien de slechte omstandigheden waarin dergelijke vertoefde ging deze nog vrij lang mee.
Deze kan NIET van Papier geweest zijn ! Deze zal zelfde kwaliteit hebben als diegene die ze nu voor quads hebben.

Kdenk persoonlijk enkel het hoesje(filtermouse) te vervangen door nen twinair. Anderzijds als het op geen €€€€€ aankomt kan je evengoed een complete kit van K&N kopen Powerlid + luchtfilter dat is zeker goed gerief maar als het enkel filter is denk ik dat er te weinig bescherming is in de zomermaanden.

Ik heb vroeger nog in de luchtfliterbak een dubbele nylon kous erover getrokken..... (over een K&N in men enduro)

Conclusie.....je bent met géén van beide bedrogen dat is een feit enkel heeft de ene andere voordelen dan de andere.

Economisch gezien enkel de filtermouse veranderen door Twinair mouse als het wat poen mag kosten volledige kit !!

Kheb zelf gehoord dat een powerkit van twinair een beter bevestiging heeft dan de originele....waar of niet.....geen idee :roll:
>> Black PoWeR BOOST = RaptoR RuleS <<
-= Dynojet - full FP - nerfs - Dirts - spoorverbr. - INOX bumper =-
<< MetaLLiC rEd BeAr = gRiZzLy 4x4 rUlEs >>
-= Full alu Big Bear - ITP chroom - chroom bagage - verstraler - chroom spiegels =-
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Power kit heeft inderdaad een goede bevestiging.

Maar als je kijkt naar de woenstrijnrijders in de USA, die rijden bijna altijd met een K&N en dan ook vaak nog zonder Outerwear. Dus of je zand+K&N niet moet doen....ik weet het niet...
~JoAcHiM~
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 05 jan, 2004 14:14
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door ~JoAcHiM~ »

Ik heb vorige week een twinair filter gestoken met k&n outwears. combinatie(=K&Twin) :)
KFX540
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

~JoAcHiM~ schreef:Ik heb vorige week een twinair filter gestoken met k&n outwears. combinatie(=K&Twin) :)

dees week gaak eens uw machientje bewonderen he :P kem er al van gehoord :wink:
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Gebruikersavatar
keesie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 634
Lid geworden op: ma 21 jun, 2004 19:59

Bericht door keesie »

Ralph schreef:Jep, om jou antwoord even te bevestigen.
oh, ja sorry :oops:
Plaats reactie