Pagina 8 van 10
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: zo 19 feb, 2017 11:44
door dutchy
nexit
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: zo 19 feb, 2017 23:02
door Jazzy
Paul Snip schreef:ABS is nog niet verplicht. Maar in 2018 waarschijnlijk wel. Ook dat komt er aan dus.
(tenminste volgens de EU-regels)
Het lijkt met sterk. Hierover staat niets in de regels die nu ingaan, het besluit daarover is al in 2013 genomen na jarenlange voorbereiding. Dit soort dingen worden niet even in een paar maanden besloten, dat zijn echt lange termijn plannen.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: za 04 mar, 2017 06:10
door banshee03
Ik was net wat het googlen,en kwam dit tegen omtrent de niewe regeling van quads & buggy's
Wij krijgen veel vragen over de nieuwe eisen voor 2017 voor quads en buggy's (ofwel SXS/UTV). Welke machines komen er nu wel, welke komen er niet en vooral waarom... Binnenkort zullen we daar op onze website wat verder op ingaan, maar in het kort:
- buggy's (SXS/UTV) kunnen niet meer nieuw op kenteken geleverd worden
- quads nog wel, maar niet alle merken hebben nog quads die op kenteken geleverd kunnen worden. De merken die wij leveren kunnen allemaal quads leveren op kenteken!
- zonder kenteken kunnen vrijwel alle quads nog wel geleverd worden, maar daar mag je dus NIET mee de openbare weg op.
Wel hebben we te maken met z.g. "end-of-series" machines. Dat zijn quads die nog volgens de oude richtlijnen gebouwd zijn. Deze moesten 15 december reeds in Nederland aanwezig en aangemeld zijn bij de RDW en mogen nog 2 jaar verkocht worden.
En de nieuw 2017 modellen volgens de nieuwe richtlijnen verwachten we vanaf maart/april dit jaar te kunnen leveren...
Leuker kunnen we het niet maken en zeker wel moeilijker! Met dank aan de EU...
EDIT 10-1-2017, 22.17 uur > Polaris levert in 2017 nog wel SXS's in de L7e catagorie... wie volgt?
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: za 04 mar, 2017 08:56
door Paul Snip
Gelukkig heeft Can-Am ruim op voorraad gezet
Ik weet bijna wel zeker dat de quads straks een stuk minder leuk en waarschijnlijk ook duurder gaan worden.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: za 04 mar, 2017 11:31
door Jazzy
Mijn dealer heeft het magazijn propvol staan met kratten met nieuwe Can-ams die ze nu nog onder de bestaande regeling kunnen verkopen. Ik hoor hier en daar dat sommige dealers dat al niet meer kunnen dus dat het nu al lastig kan gaan worden. Dat was voor mij wel een factor waarom ik toch nu een nieuwe quad gekocht heb en niet heb afgewacht tot de situatie van volgend jaar.
Verder wil ik nog even verwijzen naar pagina drie van dit topic. Daar staan de feiten best helder op een rijtje en ook een bron naar de Nederlandstalige tekst van de Europese richtlijn waar het hier allemaal om gaat.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: za 04 mar, 2017 23:00
door ukachitalu
Ik denk dat het allemaal reuze mee valt,tgb heeft al oplossingen,ze komen er echt wel uit hoor,maar volgend jaar wordt een krap jaar,de nieuwe polaris sportsman is al niet op kenteken te krijgen
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: zo 05 mar, 2017 03:36
door banshee03
dat reuze meevalt zal ik beslist niet te hard gaan roepen.
er gaan veel slachtoffers vallen & de quads wat wij kunnen nu de dag van vandaag,zal snel tot het verleden gaan behoren.
aan de anderen kant hebben we nog onze euro 4 vijand staan ook tegelijkertijd.
buiten quads om las ik vanmiddag op het moto forum dat de goldwing & hayabusa en nog een paar ook al slacht offer zijn geworden.
nu las ik ook weer dat honda zich al erop heeft voorbereid en bezig is met een hybride goldwing die dan wel weer aan de eis voldoet.
maar we zullen het binnenkort weten als het bekend word gemaakt hoe het echt afgaat lopen met de niewe quads.
aan de andere kant word 2020 helaas,ook een erg gevaarlijk jaar voor veel voertuigen dan treedt de euro 5 norm al in werking.
gr banshee03
Re: RE: Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: ma 06 mar, 2017 07:05
door ukachitalu
banshee03 schreef:dat reuze meevalt zal ik beslist niet te hard gaan roepen.
er gaan veel slachtoffers vallen & de quads wat wij kunnen nu de dag van vandaag,zal snel tot het verleden gaan behoren.
aan de anderen kant hebben we nog onze euro 4 vijand staan ook tegelijkertijd.
buiten quads om las ik vanmiddag op het moto forum dat de goldwing & hayabusa en nog een paar ook al slacht offer zijn geworden.
nu las ik ook weer dat honda zich al erop heeft voorbereid en bezig is met een hybride goldwing die dan wel weer aan de eis voldoet.
maar we zullen het binnenkort weten als het bekend word gemaakt hoe het echt afgaat lopen met de niewe quads.
aan de andere kant word 2020 helaas,ook een erg gevaarlijk jaar voor veel voertuigen dan treedt de euro 5 norm al in werking.
gr banshee03
Als dat op dezelfde manier gaat als met auto's zoals een mitsubishi outlander dam komt ook dat goed!
Lang leven de eu,we hebben er toch zelf voor gekozen!
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: ma 06 mar, 2017 07:43
door ukachitalu
er komt in 2018 een verplichting in Nederland voor kentekens op agrarische voertuigen. ik moet nog de eerste hybride trekker tegen komen. Als niet via een weg, dan wel via een andere weg. En als die kentekens etc allemaal niet meer mogen, wordt er weer wat anders bedacht. Niet mee eens, Brexit is je vriend, nu verkassen
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: ma 06 mar, 2017 09:43
door Jazzy
er komt in 2018 een verplichting in Nederland voor kentekens op agrarische voertuigen.
Die wet heeft het in december niet gehaald en is voorlopig van tafel, dat gaat in 2018 dus zeker niet gebeuren. Dit is ook precies de reden waarom de quadimporteurs nu met de handen in het haar zitten omdat ze van plan waren deze T3 categorie te gaan gebruiken om quads op kenteken te zetten.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: ma 06 mar, 2017 10:18
door ukachitalu
excuus, heb ik het dus verkeerd begrepen, ik dacht dat de E.U. het Nederland zou verplichten om tegen 2018 dit in te gaan voeren.
Maar even iets heel anders, ik zie en lees hier allemaal verontwaardigde reacties van mensen die het er allemaal niet mee eens. Waarom wordt een geen actie vannuit ons ondernomen in de vorm van petities, standpunten of protest dossiers?? In plaats van onze energie te gebruiken om hier op het forum onze irritaties te vermelden, waarom doen wij er dan ook niks aan? of voorstel voor alternatieven etc? Ik ben zelf opgegroeid in Afrika, daar was alles te koop. Dat is in NL heel anders maar dan proberen wij toch wat anders? Ik ben niet bekend met de manieren in Nederland om een standpunt te maken of een verzoek in te dienen maar het lijkt mij dat op dit forum er genoeg zijn die dat wel hebben en door middel van onze snelle sociale media moet het niet moeilijk zijn iets voor elkaar te krijgen, maar dan moet er wel energie in gestopt worden..
Ik sta open voor alle mogelijkheden en geef graag energie uit aan het behouden van deze mooie hobby, ook al blijf ik niet eeuwig in Nederland om daar de vruchten van te plukken.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: ma 06 mar, 2017 11:19
door Jazzy
Zelf zie ik het zo. Sinds midden jaren 90 mogen quads op de weg rijden, eerst als auto en later als L7e, L6e of landbouwvoertuig. Er zijn verhoudingsgewijs veel ongelukken en één van de oorzaken is het lastige stuurgedrag op asfalt wat komt door de starre achteras. Die situatie moet verbeteren en het liefst in alle landen in Europa, anders krijg je weer dat het ene land het netjes doet en een andere er een potje van maakt. Wat mij betreft prima, zo ver.
Verschillende Europese parlementsleden doen onderzoek en bereiden een wet voor, een paar Nederlanders hebben hier een grote rol in gespeeld. Allerlei partijen oefenen invloed uit, onder andere verkeersorganisaties en fabrikanten, en in 2013 wordt de regeling goedgekeurd. Er verandert nog niets direct, de regels worden pas na 4, 5 of 7 jaars effectief. Nogmaals, lijkt mij een prima gang van zaken.
Nu is het 2017 en zijn de fabrikanten en importeurs bezig om quads te kunnen leveren die ook in 2018 op kenteken kunnen worden gezet. Sommigen werken aan een diff, anderen zetten in op de T3 categorie die helaas in Nederland voorlopig even nog niet van toepassing is.
Eerlijk gezegd weet ik niet waar je ontevreden over moet zijn en ook niet waar je tegen zou moeten protesteren. Nog los van het feit dat je errug laat bent.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: ma 06 mar, 2017 11:36
door Paul Snip
Ze zijn inderdaad te laat begonnen...
Maar aan de andere kant. De meeste 4x4 quads die hier geleverd worden komen uit Amerika. Wat er in Europa met wegtoelating verkocht wordt is maar een klein percentage voor deze merken. Het meeste rijdt in Amerika zelf. En wordt in een andere uitvoering geleverd dan hier. Ik denk dat de Amerikanen zich dood lachen als ze horen dat wij hier op de weg rijden met die dingen.
Ze moeten dus in de fabriek al aanpassingen doorvoeren om ze hier op kenteken te kunnen krijgen. Met de L7E toelating was dat een kwestie van wat lampjes en een vermogensbegrenzing.
Euro 4 (of zelfs 5) uitstoot, open differentieel en misschien ook wel ABS wordt een heel ander verhaal.
De vraag is willen ze daarin investeren?
Een aantal Japanse merken is al niet meer op kenteken te krijgen. Die vinden de markt te klein voor de aanpassing die ze moeten doen.
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: ma 06 mar, 2017 11:41
door Paul Snip
Volgens mij is CF-Moto de enige die het momenteel goed voorelkaar heeft hier in Nederland.
Die leveren al grote quads onder de nieuwe L7E regeling.
Zij waren ook de enige die er al vroegtijdig mee bezig waren.
http://www.quadwise.nl/data/mediablocks ... 17_web.pdf
Re: Nieuwe Europese wetgeving vanaf 2017.
Geplaatst: ma 06 mar, 2017 11:51
door Jazzy
Amerikanen weten wel dat wij met quads op de weg rijden hoor. Quads zijn in een aantal Amerikaanse staten ook road-legal en wat je zelf al zegt, voor deze markten leveren ze inderdaad al een 'EEC' uitvoering.
Op dit moment wordt er hard aan gewerkt, maar ik denk wel dat we weer terug gaan twee of drie modellen uit de hele prijslijst waarvoor een typegoedkeuring geldt. Met zulke aanpassingen is het inderdaad niet haalbaar om elke uitvoering en motortype aan te passen voor de bescheiden Europese markt.
Zie dat je ook ABS weer noemt, maar die hoeft echt niet op quads.