Mijn excuses voor het lange wachten op een update van dit project.
Wat is er ondertussen allemaal gedaan/gebeurt zullen jullie wel denken..
Nadat de quad zo in elkaar gezet was, zoals het hoorde heb ik een afspraak gemaakt bij het RDW.
Op een wat grijze en koude vrijdag middag was ik welkom bij het RDW in Groningen voor de keuring van mijn quadje.
Helaas was al aan de hoofdje van de keurmeester te zien dat hij al toe was aan het weekend. Vol goede tegenzin duwde ik mijn quad de hal in waarna de keuringsgestapo aan de slag ging. Aangezien mijn quad nogal in het oog springt was er geen bout of moer die niet bekeken werd.
Al vrij snel werd er een meetlint bij gehaald en werd de wielbasis van voor en achterband opgemeten. De beste man had geen idee wat de standaard maten waren en dook daarom in zijn alwetende database. Hieruit bleek al snel dat mijn wielbasis met een goede 12 cm langer was dan normaal (hoe zou dat toch komen).
De beste man was het hier niet echt mee eens en noteerde dit als commentaar puntje op zijn lijstje.
Toen was het tijd voor de DB meting, het koffertje met apparatuur werd meegenomen naar buiten en met een meetlint werd de afstand netjes afgemeten tot mijn einddemper.
Aangezien mijn quad nog steeds stationair aan de hoge kant liep moest hij een beetje met de choke spelen om hem op het juiste toerental te krijgen voor de meting. Gelukkig kan de apparatuur van het RDW wel wat hebben want onze goede vriend kwam op het idee om het gas even flink open te trekken waarop de microfoon bijna van zijn statief afgeblazen werd. Hoewel het op dat moment wel een grappig gezicht was, wist ik dat er stront aan de knikker was aangezien het gezicht van meneer nog zuurder keek als even daarvoor.
Tja, daar was het moment van de waarheid, liet deze o-zo-vriendelijke meneer mij naar huis gaan met de benodigdheden voor een kenteken of toch niet?
Misschien raden jullie het al een beetje, maar het antwoord was nee.
Het aantal DB wat mijn quad produceerde was te hoog en dit moest omlaag gebracht worden (in mijn gedachten had ik inmiddels al een DB-killer besteld).
Over de afwijkende wielbasis kon meneer mij niet veel vertellen en ging dit voorleggen aan diegene die daar over moest beslissen. Met een ietwat gezakt hoofd en met de belofte dat ik die maandag erop gebeld zou worden met de uitslag ben ik weer naar huis gereden.
De maandag...
Zoals beloofd werd ik door het RDW gebeld met de uitslag. Werd mijn achterbrug goed gekeurd, kon ik deze laten zitten en hoefde ik alleen ervoor te zorgen dat mijn quad minder hard brulde, werd hij afgekeurd dan zou ik een nieuwe achterbrug moeten gaan zoeken. Op het laatste zat ik zeker niet te wachten..
Het resultaat was in mijn voordeel, de achterbrug werd goedgekeurd! FEEST!!
Achteraf bleek het in mijn voordeel gewerkt te hebben dat de vorige eigenaar (nee, niet mijn schoonvader) veel wijzigingen wel op papier had laten zetten en zij gingen er bij het RDW er vanuit dat dit er eentje van was, gehehe
Via internet een DB-killer mijn kant op laten komen en deze in de einddemper gemonteerd. Na de montage wederom een afspraak gemaakt voor de herkeuring van mijn quad.
De herkeuring..
Op een vroege ochtend mocht ik wederom bij het RDW in Groningen mij melden voor de keuring van mijn quad. Na een bak warm slootwater gehad te hebben mocht ik mij melden in de hal. Dit keer was mijn grote vriend van de vorige keer niet aanwezig, yes!
In dit geval mocht de quad meteen door naar de andere kant van de hal om de DB-meting te ondergaan. De heren die deze keer de keuring voltrokken waren wat op leeftijd en hadden nog niet veel kaas gegeten van de nieuwe techniek om DB te meten.
Om een lang verhaal kort te maken werkte deze "onwetendheid" mij in mijn voordeel en werd mijn quad goed gekeurd.
Op naar het kantoor voor de BPM aangifte. Na wat rekenwerk kwam ik uit op een, schrik niet, bedrag van 13 euro wat ik moest betalen aan BPM. Gelukkig had ik nog wat spaargeld liggen en kon ik dit bedrag betalen.
De ellende, take 2:
Daar lag de enveloppe van het RDW op de mat met mijn kentekenpapieren erin. Als een dolle stier in de auto gestapt en naar de dichts bijzijnde kentekenboer gereden. Helaas wist ik niet welk ellende hier op mij stond te wachten...
Trots als een pauw liet ik mijn papieren zien en vroeg om zo een mooie vierkante plaat voor op mijn quad. Helaas vertelde de meneer achter de balie dat dit hem niet ging worden, ik kon 2 (auto)kentekenplaten van hem krijgen en anders niets. Hmm.. hier klopte iets niet. Zowel ik als de meneer achter de balie hebben het RDW gebeld en uiteindelijk kregen wij te horen dat er een bepaalde code op mijn kentekenpapieren vermeld moest staan om zo een mooie vierkante plaat te kunnen krijgen. Dus.. hop in de auto en weer naar het RDW in Groningen. Op zich kwam het goed uit dat ik hier weer heen moest want dan konden ze meteen het foutje aanpassen op de papieren, iemand op het kantoor had een typfoutje gemaakt waardoor mijn quad van een 2 cilinder ineens een 1 cilinder was, zucht..
Nog steeds niet rijden op mijn quad dus...
Daar waren mijn versgeperste papiertjes weer, de goedkeuring stond erop vermeld en het was nu weer een 2 cilinder zoals het ook had moeten zijn. Snel in de auto naar de kentekenboer en mijn plaatje laten drukken, woehoe hebbes!
Thuis de kentekenplaat op de quad gemonteerd en eerst eens even lekker erop rond gereden, wat een genot na al die ellende tijdens de bouw en erna.
Uiteindelijk het hoge toerental ook aan kunnen passen, dit bleek in de gasschuiven en diens afstelling te zitten. Wel leuk om al die hoofdjes te zien draaien bij het langsrijden
Helaas zijn er nog een paar puntjes waar ik nog wat aan wil gaan doen in de toekomst maar vooralsnog eerst maar eens lekker genieten.
Hoe de quad er op dit moment bij staat, hope you like it..