Uiteindelijk zal het wel allemaal goed komen ja, denk ik.
Nog even de update die ik op m'n blog heb gezet. Meeste weten jullie al, alleen nog wat foto's en het uiteindelijke gewicht van de quad.
En kreeg vandaag nog een mail van RDW Lelystad dat er toch ook nog wat problemen zijn met het EMC gedeelte van de keuring. Om me nog maar even een trap na te geven zeg maar.
Gisteren heel vroeg opgestaan om de quad nog even op de aanhanger te zetten zodat ik naar de RDW kon gaan.
Het was een lange reis en ben gelukkig veilig en op tijd daar aangekomen. Was alleen een beetje erg vroeg, er was nog niemand aanwezig waardoor ik even moest wachten bij de hoofdingang.
Het was allemaal nog steeds heel spannend, maar toen begonnen ze met de keuring. Helaas bleek al erg snel dat de quad niet er doorheen zou komen doordat het framenummer na het zandstralen en spuiten van het frame niet goed genoeg meer zichtbaar is. Het is nog wel te zien maar moeilijk om op het oog af te lezen. Volgens hun worden de framenummers op Chinese voertuigen ook niet echt diep ingeslagen. Heel jammer dus maar het is niet anders. Krijg nu een identiteitsonderzoek voor het frame waarbij ze gaan vaststellen dat het nog steeds om het originele frame gaat. Ik ga er vanuit dat dit wel allemaal goed zal aflopen en dan wordt het framenummer gewoon opnieuw ingeslagen.
Maar ook al was het frame in orde dan nog was de quad waarschijnlijk afgekeurd. Ik heb namelijk op het begin van het project al het remsysteem gescheiden zodat ik apart de voor- en achterrem kan bedienen. Veel veiliger op deze manier, net zoals bij een motor. Ook had ik de parkeerrem verwijderd aangezien deze niet werkte, had deze na het scheiden van de remmen hydraulisch dus er is wel nog een parkeerrem aanwezig. Maar dat mag dus schijnbaar niet, het remsysteem moet origineel blijven, ook al werkt het dan juist slechter. Dit zal ik dus weer moeten aanpassen voordat ik terug ga naar de keuring.
Ook hebben ze nog een paar andere punten nagekeken en moet ik ook nog een paar kleine dingetjes aanpassen. Maar dat is allemaal niet zo veel werk, de hoofdpunten zijn toch echt het framenummer en de remmen.
Tot zo ver de minder leuke dingen van de keuring. Wat wel leuk was is dat ze de quad hebben gewogen. Het totale gewicht kwam uit op 271 kg. Heel wat meer dan ik had verwacht, dacht dat het ergens rond de 240 kg zou liggen. Maar het blijft toch nog altijd binnen het toegestane gewicht. Wel zal het aantal zitplaatsen van 2 naar 1 worden gewijzigd. Heb hier verder geen problemen mee want er past toch niemand achterop.
Maar het gewicht doen ze apart op de vooras en achteras wegen. Dit was heel interessant want was wel benieuwd naar de gewichtsverdeling. En wat blijkt, de gewichtsverdeling is perfect 50/50. Op allebei de voor- en achteras werd 135,5 kg gewogen. Dit was wel een leuke verrassing, heb niet eens geprobeerd om de gewichtsverdeling zo goed te krijgen.
Maar dat was het zo'n beetje voor de keuring. Het is nu even afwachten wanneer ik terecht kan voor het frame. Dit zou best nog een paar weken kunnen duren.
Voor de rest zijn er wel nog wat problemen met EMC (elektromagnetische compatibiliteit / ruis) en is het goed mogelijk dat ik een aparte EMC test moet laten doen die rond de 1500 euro kost. Daar zit ik dus ook niet echt naar uit te kijken maar weet hier nog niet alles van. Zal hier volgende week waarschijnlijk meer over weten.