Pagina 2 van 2

Geplaatst: di 06 jan, 2004 10:14
door Fré
Teunie schreef:Nogmaals, ik heb NIEUWE bouten gebruikt en aangedraaid op het juiste moment, en ze zijn niet GEBROKEN maar de moeren zijn LOS.
De vraag is nu waarom ze los gaan. Trilling? Warmte? Compressie? Los deze vraag op en dan is meteen mijn probleem opgelost.
De pakking zelf is NIET kapot namelijk!!
nene zeg ik ook niet:
Fré schreef:als de bouten niet hard genoeg aangedraaid zijn zullen die snel vermoeid zijn en scheuren, rekken of breken
met kapotgaan bedoelde ik te veel rekken, microscheurtjes, ... Niet noodzakelijk je bout in 2 stukken, wat uiteindelijk wel kan natuurlijk.

ls de compressie verhoogd dan zou je normaal een hogere voorspanning moeten geven.

Mogelijke verklaring voor het losdraaien zou kunnen zijn:
er is niet genoeg voorspanning tov de verhoogde compressie, zodat na een tijdje je bouten vermoeien en uitrekken. Hierdoor zit de bout niet zo vast meer en kan de moer gemakkelijker loskomen.

Geplaatst: di 06 jan, 2004 13:56
door Win
Heb je die bouten ook nagetrokken nadat de motor een aantal keren goed warm is geweest? Als die dan weer geheel afgekoelt is durf ik er bijna op te wedden dat er iets minder spanning op staat. Tenminste bij nieuwe rekbouten zoals jij hebt gebruikt.

Geplaatst: di 06 jan, 2004 14:28
door B@ckBone
simpel :

ik heb nu al 15 en binnenkort 16 blokjes opengehad en geen enkel blok is terug opengemoeten , behalve dat van teun !

Bouten dienen niet nagetrokken te worden bij honda ....simpel toch

bovendien was dat blok van teun nogal gaar toen hij hem kocht , dus het zou me niet verwonderen als er nog meer loos is dan bouten ..waarschijnlijk de krukaslagers die een probleem hebben waardoor er extra kracht wordt gezet op deze bouten ..