Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo 01 mar, 2006 22:58
door ZJORS
shy fx schreef:volgens mijn niet ik
dit heb ik gevonden over olie warm en koud
In 1970 suggereerde Malcolm Clarke dat potvissen de dichtheid van de olie reguleren bij het duiken. Door koud zeewater in het blaasgat te laten stromen, koelt het beest en de olie af. De olie krimpt, de dichtheid neemt toe en de walvis zinkt. Wil hij weer naar boven, dan stimuleert hij de bloedsomloop rond zijn olieorgaan, waardoor de olie uitzet en hij stijgt
wat heeft dit in godsnaam met olie van raptor te maken!! dit gaat over hoeveel liter olie ik weet niet juist bij raptor
Hoeveel liters olie heeft potvis!!
Geplaatst: do 02 mar, 2006 08:24
door Teunie
Heeft de potvis ook half-synthetisch 10w40?
Geplaatst: do 02 mar, 2006 19:21
door shy fx
kunnen jullie wel lezen dat is toch de vraag op jou fucking antwoord olie zet uit als het warm is en krimpt als het koud is nerd moet je eens lezen anders moet je die vraag neit stellen
Geplaatst: do 02 mar, 2006 19:23
door Teunie
shy fx schreef:kunnen jullie wel lezen dat is toch de vraag op jou **** antwoord olie zet uit als het warm is en krimpt als het koud is nerd moet je eens lezen anders moet je die vraag neit stellen
Neemmenietkwalijk maar volgens mij komt het verschil doordat hij de olie door het blok pompt en is er daardoor een verschil merkbaar tussen peiling bij koud en peiling bij warm blok...(de olie zakt als hij een tijd stilstaat)
Geplaatst: do 02 mar, 2006 19:28
door shy fx
ja dast zou het ook kunnen zijn ja maar die jonges beginnen weer loze berichten te posten voordat ze goed gelezen hebben (het hele topic)
maar dat zou het ook kunnen zijn ja
Geplaatst: do 02 mar, 2006 20:05
door keesie
shy fx schreef:
kunnen jullie wel lezen dat is toch de vraag op jou **** antwoord olie zet uit als het warm is en krimpt als het koud is nerd moet je eens lezen anders moet je die vraag neit stellen
Geplaatst: do 02 mar, 2006 22:25
door Teunie
Hij is toch niet zo "shy" als zijn naam doet vermoeden he
Geplaatst: do 02 mar, 2006 23:43
door ZJORS
Teunie schreef:shy fx schreef:kunnen jullie wel lezen dat is toch de vraag op jou **** antwoord olie zet uit als het warm is en krimpt als het koud is nerd moet je eens lezen anders moet je die vraag neit stellen
Neemmenietkwalijk maar volgens mij komt het verschil doordat hij de olie door het blok pompt en is er daardoor een verschil merkbaar tussen peiling bij koud en peiling bij warm blok...(de olie zakt als hij een tijd stilstaat)
voilaaaaa
Betreffend Dry Sump smeersysteem
Geplaatst: do 16 mar, 2006 20:02
door RVdB
Hi DC!,
betreffend het Dry Sump systeem is het zo dat het oliepeil sterk van de bedrijfstoestand afhangt. Het systeem bestaat voornamelijk uit een aanzuigpomp, een opvoerpomp en een olievat. Onder de voorwaarde dat er geen lekkages zijn, geen olieverbruik of olieverdunning door bv. benzine is het oliepeil bij een normaal karter smeersysteem konstant en goed afleesbaar. Bij een dry sump systeem, wat ook een gesloten systeem is, is het olieniveau afhankelijk van de hoeveelheid olie die zich nog in de "pseudo" karter of beter gezegd onder de krukas bevindt (daarom ook daar een aflaatdop!). Het olievolume blijft dus theoretisch in de motor konstant (voorwaarde geen olieverbruik). Nu is het zo dat de aanzuigpomp voor het aanzuigen van de olie uit de "pseudo" karter en dus het vullen van het olievat zorgt. De opvoerpomp pompt dan deze olie onder hoge druk naar de smeerpunten of glijlagers. De olie "lekt" dan weer in de karter onder de krukas en de kring is gesloten. Dit systeem werkt alleen indien het olievat vol met olie is, zodat de opvoerpomp geen lucht aanzuigt. Daarom is het debiet van de aanzuigpomp groter als die van de opvoerpomp. En zoals we weten is het debiet van de bedrijfstoestand (toerental en leckages) afhankelijk. Hierdoor kan je steeds verschillende olieniveaus meten en is een juiste procedure, zoals beschreven in Yamaha handleiding steeds noodzakelijk. Het Dry Sump systeem bied niet alleen het voordeel dat je minder of geen "planschen" van de krukas in olie hebt (en daarmee vermogenverlies, geen/minder ontstaan van schuim wat tot kavitatie leiden kan), maar ook dat je de motor bij zeer grote hoeken kunt bedienen (olie opgesloten in olievat, daarmee geen mogelijkheid om lucht aan te zuigen).
Tot in Bohan sur Semois! Groeten RVdB