peet #77 schreef:toch wel teun deze trekken ze gewoon de nummerplaat in en klaar is kees gedaan met rijden en het zal niet lang duren voor het zover is geloof mij maar
Vergeet niet dat voertuigen inschrijven / ingeschreven houden nog steeds kassa kassa
is voor de overheid. Dus... dat nummerplaat intrekken valt toch wel een beetje te relativeren
hoor. Eer het zo ver kan komen zal er wel nog 't één en 't ander moeten gebeuren.
Een inschrijving kan niet zomaar geschrapt worden op basis van een Nationale Wetgeving. Om dit te bekomen zou de Europese wetgeving ook ineens moeten veranderen. (Je weet wel : voertuigen die in een ander Europees land de weg op mogen moeten in elke Europese lidstaat de weg op kunnen... .)
Enige daaruit voortvloeiend probleem : Het verschil dat bestaat tussen de voor
homologatie voorgereden voertuigen (zowel in België als in't Buitenland) en de voertuigen
die de toonzaal verlaten kan aangepakt worden & ook blijvend gecontroleerd worden. Wat
onze quads er wel es heel anders (lees : niet meer geschikt voor offroad gebruik) zou kunnen laten
uitzien.
Dat alles sluit niet uit dat het offroad rijden op zich niet aan banden gelegd/verboden
zal/kan worden. Daar wringt het schoentje hem momenteel het meest vrees ik. Het gebruik van
quads op de openbare weg zijn niet een doorn in het oog, maar wel het "ongewenste" offroad gebruik ervan.
Een slecht voorbeeld voor ons zijn onze Duitse collega's, waar het off-road rijden geheel verboden is.
Alsook bij onze Franse buren begint het serieus te rommelen. Door de plotse sterke toename van offroadrijders en het evenredig stijgende aantal klachten van 'natuurliefhebbers' wordt de wetgeving omtrent het gebruik van veldwegen/boswegen aangepakt/strikt toepgepast... en dat is het einde nog niet.
Al bij al bevinden we ons in een wazige situatie, die gelijk hoe opgeklaard zal worden. Of
we er als recreatieve quadgebruikers gelukkig zullen mee zijn, dat valt nog af te wachten.
Initiatief van onze zijde uit is daarom dus bijna een noodzaak. Maar dat vereist dan wel een
goede organisatie en een eenduidig duidelijk standpunt waar iedereen zich kan achter scharen
en waarvoor iedereen dan ook bereid is om constructief mee te werken.