Z400/KFX400: shims (kleppen regelen)

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
~JoAcHiM~
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 05 jan, 2004 14:14
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door ~JoAcHiM~ »

Decompressie heb je inderdaad niet echt nodig.

Bij mij loopt alles dan nog eens om 13.1 compressie. Dan hoor je dat je starter toch soms flink z'n best moet doen... :)
KFX540
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

om nog eens orde op zaken te stellen mbt tot stage x cams:

vroeger:
stage 1: enkel intake cam met agressieve lobes
stage 2: intake en exhaust cam met agressieve lobes

nu:
stage 1: intake en exhaust cams met mildere lobes, volgens hotcams even goed op een standaard bore
stage 2: oude intake, met agressieve lobes, met exhaust cam met iets mildere lobe, volgens hotcams enkel nuttig bij big bore.
de exhaust cams, zowel de mildere uit stage 1 als de agressievere uit stage 2 hebben nu auto decompressie unit.


Ik heb dus stage 1 (nieuwe versie) gekocht, omdat ik niet van plan ben een big bore te steken.

EDIT: btw, eerste testrit: :mrgreen: :applaus:
idd, zoals Teunie zei: niet veel verschil op onder 1/2 van max toerental, maar hoho, daarna... wiiiiiiiiiiiiiiiiii :honger: :D
ben nog niet tot aan de toerentallimiet gegaan, maar ik voel dat ik daar snel zal komen :dag:

Zo vliegen, en dat met standaard uitlaatje, bbzzzzzzzzzzzzoef! :engel: :mrgreen:
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

ge weet wat ik gezegd heb he ivm uitlaat :mrgreen:
zou je niet kijken om eventueel een buis over te lassen zodat je demper niet verliest :honger: :bier2: :rock:
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Door de tegendruk van de standaard uitlaat liep hij bij mij in de hoge toeren zelfs beter dan met andere demper...
Raar maar waar :D

Ideale sleeperquad :bier:
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ik wil nu ook een uitlaat! :mrgreen:

heb de cams nog eens getest op het droge wegdek, ben der zeer tevreden over. Geeft ruim hetzelfde vermogen erbij in de mid-hoge toeren als de tm36 carb op de lage-mid toeren.

Ze maken wel wat meer lawaai dan standaard.


Wat ik ook hoor is het diepe zuigende gebrom in mijn airbox, nog meer dan vroeger. Ik denk dat het toch stilaan tijd wordt voor die Yoshi TRC :honger:
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

hehe gij kunt da gewoon horen zeg :p hoh das lang geleden. Ik verlang al naar proefrit en gij waarschijnlijk ook met de mijne. Oppassen voor mijn beest he ;)
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Persoonlijk vind ik de nokkenassen meer maken dan een andere uitlaat.
Natuurlijk is een combinatie altijd nog beter :afgestudeerd: :applaus:

Trouwens als je de kleppen goed afstelt dan maken ze (nauwelijks) meer lawaai dan standaard.
Bij mij tenminste toch.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Je moet er niet aan twijfelen, kleppen worden ruim binnen tolerantie aan de nauwe kant gezet, dus daar zal het niet aan liggen. Het is gewoon zo dat Andries en ik extreem gevoelig aan geluid afkomstig van de motor zijn. Bijzondere gave, maar heel vervelend :mrgreen:
White LTZ-450 - powered by MSD -
Sg6
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 05 apr, 2004 18:05
Locatie: W. Vlaanderen

Bericht door Sg6 »

ojee tzal weer plezant zijn, kzie het al volledig voor mij met dit bijkomend geluid.
+++White -Z- Power+++


T0 F@$t F0r Y0u
Skicks
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 06 nov, 2003 19:11

Bericht door Skicks »

Bron: Z400central.com

Hotcams:
0.10-0.15mm - IN
0.15-0.20mm - EX

Stock:
0.10-0.20mm - IN
0.20-0.30mm - EX

Kloppen?
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ja dat was de oude richtlijn, nu zegt hotcams blijkbaar om de standaard specs (0,1 à 0,2 en 0,2 à 0,3) te volgen.

Ik heb die van mij op 0,11 en 0,21 staan voor minder geluid en meer valve lift :mrgreen:
White LTZ-450 - powered by MSD -
Skicks
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 06 nov, 2003 19:11

Bericht door Skicks »

okej,nog 1 vraagje aangezien ik ze er deze week in ga steken:
waar heb je altijd je momentsleutel gebruikt op welke waarde?
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Skicks schreef:okej,nog 1 vraagje aangezien ik ze er deze week in ga steken:
waar heb je altijd je momentsleutel gebruikt op welke waarde?
Ik heb zelf geen momentsleutel gebruikt maar volgens mij moet je volgens de voorschriften op 10NM aantrekken.
Is maar weinig dus...Iets meer dan handvast denk ik.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Momenten moeten in het werkplaatshandboek staan.
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Momentsleutel is enige optie als je het goed wil doen.
Aanhaalmomenten staan idd in werkplaatshandboek, maar diegene die je moet gebruiken zijn:

kleppendeksel: initieel 10Nm, daarna 14Nm
nokkenaslagering: 10Nm
White LTZ-450 - powered by MSD -
Plaats reactie