Pagina 2 van 2
Geplaatst: ma 06 nov, 2006 16:35
door SlOoT
Ze zeggen ook iets over dat hij kan lopen op diesel van 100% soja ofzo iets
Dat zegt die gast in zo'n filmpje.
Geplaatst: ma 06 nov, 2006 17:09
door wally
ja soja olie die boeren kunnen verbouwen. Ik vind het geweldig wat die mensen vezonnen hebben.
Geplaatst: ma 06 nov, 2006 20:27
door Ralph
Bio-diesel. Zou mooi zijn als ze dat in Europa makkelijker verkrijgbaar maken.
Geplaatst: ma 06 nov, 2006 21:51
door Twan #33
Mooie soja diesel lijnzaad olie, allemaal heel mooi,
Kijk naar de sterling motor loopt eigenlijk op lucht zo´n ding lost in een keerhet luchtvervuilings probleem op.
Maar afgekocht door de olie sjeiks , het ontwerp mag nooit meer gebruikt worden, tot zei het zeggen
Geplaatst: di 07 nov, 2006 08:57
door Ralph
Schijnbaar worden ze wel gebruikt:
http://www.sesusa.org/stirlng2.htm
Geplaatst: di 07 nov, 2006 17:18
door Twan #33
Ze worden zeker gebruikt maar voor toepassingen zoals auto's en zware industrie niet.
Ik had er een artikel van waar het allemaal in beschreven staat maar kan het zo gauw niet vinden,
Het komt er in ieder geval op neer dat wanneer je het wilt gebruiken je zoveel geld moeten betalen (aan patent rechten enz) dat het goedkoper is om een verbrandings motor te gebruiken
Geplaatst: di 07 nov, 2006 20:28
door mikebike
Iemand uitleggen hoe die motor werkt,of een duidelijke link..zeer interressant
Geplaatst: di 07 nov, 2006 21:06
door Fré
die Stirling das toch een heel ander concept?
Geplaatst: di 07 nov, 2006 21:15
door Ralph
Lijkt een beetje op een stoommachine als ik de plaatjes bekijk van zo'n Stirling.
Geplaatst: di 07 nov, 2006 21:16
door Fré
Wel in feite werkt de motor uit het topic volgens het bekende principe van de gewone motoren, maar met een andere geometrie. Wel heel fijn gevonden
Geplaatst: di 07 nov, 2006 21:41
door Twan #33
Stirlingmotoren of heteluchtmotoren zijn motoren die gebruikmaken van een carnotcyclus: de expansie van lucht of andere gassen bij verhitting en de contractie ervan bij afkoeling.
In de door de Schotse dominee Robert Stirling uitgevonden versie wordt lucht door een verplaatser (bijna) zonder arbeid heen en weer geschoven tussen een hete en een koude ruimte, waarbij de lucht in de hete ruimte onder het opnemen van warmte expandeert en arbeid verricht door een zuiger te bewegen, waarna de lucht door de verplaatser weer naar de koude ruimte wordt bewogen, weer afkoelt en contraheert.
Er zijn een paar belangrijke verfijningen mogelijk:
De hete lucht kan door een regenerator van poreus metaal worden geleid op weg van de warme naar de koude ruimte, die een deel van de warmte vasthoudt zodat deze bij de terugpompslag van koud naar warm weer kan worden opgenomen, wat de motor zuiniger maakt. (Dit is de eigenlijke verbetering die door Stirling is bedacht en waardoor zijn naam aan het concept verbonden is geraakt).
Verliezen door wrijving van de gasstroom kunnen worden verminderd door zeer lichte gassen als helium en waterstof te gebruiken.
De energiedichtheid kan worden opgevoerd door bij hogere druk te werken.
Het eerste patent dateert al van 1817.
Philips Stirlingmotor 1953,
180W, 9.5 Bar werkdruk
Voordelen van de Stirlingmotor:
het theoretisch rendement ligt hoger dan bij inwendige verbrandingsmotoren;
Stirlingmotoren kunnen op allerlei soorten brandstoffen lopen omdat de verhitting van buitenaf plaatsvindt en arbeid geleverd wordt door het verplaatsen van warmte naar een koudere omgeving; hierdoor kan het verbrandingsproces vrij makkelijk worden geoptimaliseerd om weinig milieuvervuiling te veroorzaken;
de verhitting kan met eender welke bron gebeuren, b.v. ook met zonnespiegels;
ze hebben heel weinig bewegende delen en zijn zeer bedrijfszeker;
zijn meestal zeer stil in het bedrijf.
Niettemin zijn Stirlingmotoren nog niet algemeen in gebruik, hoewel grote bedrijven als NASA, Philips en General Motors er al miljoenen in hebben gestopt en met zeer innovatieve oplossingen zijn gekomen, voortbordurend op hetzelfde thema. Dat komt voornamelijk door 2 belangrijke zwakten:
een Stirlingmotor loopt het best bij een vast toerental en vermogen, en kan niet snel accelereren;
voor zeer grote vermogens (elektriciteitscentrales etc.) zijn er andere minstens even efficiënte alternatieven.
Er zijn tegenwoordig thermo-akoestische Stirlingmotoren die lineair trillend werken en wisselstroom opwekken die direct aan het net kan worden teruggeleverd; deze zijn ingebouwd in een CV-ketel in staat om naast de verwarming van een huis 1,5 of 10 kW te genereren, zodat er haast een warmtekrachtcentrale in huis komt te staan.De gangbare term hiervoor is Micro Warmtekrachtkoppeling. Als de technologie van de hybride auto ooit populair wordt kan een stirlingmotor een goede keus zijn voor het verbrandingsmotorgedeelte daarvan.
Geplaatst: wo 08 nov, 2006 07:37
door mikebike
Geplaatst: wo 08 nov, 2006 09:08
door Ralph
Stoommachine onder je motorkap
Er is ook ooit gesproken over het terughalen van de stoomtreinen, omdat deze veel zuiniger zouden zijn, maar dat zal nooit gebeuren vermoed ik
Geplaatst: wo 08 nov, 2006 16:02
door Alfredo
Als je het forum even doorleest, lijkt het erop dat die motor nooit zal worden uitgebracht.
Geplaatst: wo 08 nov, 2006 19:24
door Fré