Geschreven door Gert-Jan Veenendaal
donderdag 06 december 2007
Op 5 januari is in Lissabon de start van de dertigste editie van de Dakar rally. Tot de start portretteert AD sportwereld wekelijks Nederlandse deelnemers. In de tweede aflevering: Alex Brusselers, na vier keer in de assistentie nu zelf de woestijn in. Op een quad!
De eindstreep in Dakar halen, dat lukt meestal maar weinig quads. De keuze voor zo'n vierwielige motor biedt dus niet de grootste kans op succes. Toch waagt de 37-jarige Alex Brusselers het erop. Vol vertrouwen."Want ik kan rijden, ik heb ervaring, ik weet waar ik aan begin." En dat is ook echt zo. Als zoon van een zijspancrosser en fervent quadrijder zat Brusselers als kleine jongen al op een quad. Hij is acht keer Nederlands kampioen en won twee keer de beruchte strandrace van Le Touquet."De organisatie van de Dakar is dezelfde als van Le Touquet, dus dat kwam wel goed uit. Ze kennen mijn naam." Er schrijven jaarlijks tussen de vijftig en zestig quads in, maar ASO -de organisatie- laat er slechts twintig toe in de wedstrijd. Daarvan is de helft al voor een team. Als ze je dan niet kennen, als je niet overtuigend kunt laten zien dat je echt in de rally thuishoort, kun je het wel vergeten.
Brusselers had bovendien het voordeel dat hij onder de vlag van een groot team (Dakarsport) valt. Eenlingen komen er amper nog in bij de organisatie. "Al heb ik binnen Dakarsport mijn eigen feestje,"zegt Brusselers."Ik neem mijn eigen monteur mee, mijn eigen service." Brusselers maakte een jaar of vier, vijf geleden kennis met de woestijn. Hij verkocht een 4x4 als assistentiewagen voor trucker Hans Bekx en die vroeg hem mee te gaan."Het eerste jaar ben ik meegegaan als toerist, daarna in de assistentie. Ik wilde alles zien, alles meemaken en de handen uit de mouwen steken. Het is me goed bevallen, al heb ik met Hans veel dieptepunten en tegenslag (diskwalificatie, startverbod, red.) meegemaakt. Assistentie is leuk, maar ik wilde toch offroad rijden. Ik heb er veel van opgestoken. Ik ken het ritme van Dakar, weet wat ik moet doen en laten."
Toch was het niet vanzelfsprekend dat hij met een quad zou gaan. Brusselers is eigenaar van twee autobedrijven die zijn gespecialiseerd in 4x4 wagens. Waarom dan niet met de auto?"Daar zie ik een minder grote uitdaging in dan met de quad," zegt Brusselers, temidden van de auto's in zijn showroom in Boxtel."De quad is al zo lang mijn ding. Zolang ik het fysiek aankan, wil ik dit. Ik wil er ook wel meer mee doen: quads klaar maken voor de rally en verhuren of verkopen. Ik heb sinds kort een bedrijf overgenomen dat quads bouwt. Mijn quad is dus ook echt mijn quad."
Het plan om met zijn favoriete vierwieler mee te doen, borrelt al een tijdje bij Brusselers. De laatste twee jaar werd het pas echt serieus."Als ik even weg kon uit de assistentie, ging ik bij de quadrijders kijken. Elke avond keek ik wat ze aan service moesten doen, waar de problemen zaten, wie er afvielen en waarom. Ik heb mijn ogen en oren open gehouden. De belangrijkste wetenschap was, denk ik, dat het niet kan zonder service met materiaal en een monteur."De meeste quads vallen uit met materiaalpech. In het terrein zijn ze kwetsbaar. Het ziet er gemakkelijk uit op zo'n hok met vier wielen, maar het is veel lastiger dan een gewone motor. Het is te breed voor motorsporen, te smal voor autosporen. Kamelengras is een ramp met een quad. Dat is een kwestie van ogen dicht, gas geven en vasthouden. Daarvoor moet je echt heel goed kunnen quadrijden.
"Hoge, zware duinen, dat is lachen. Je moet er haaks en steil tegenaan en vooral niet te vroeg remmen, want als je vaststaat met zo'n ding, dan heb je een groot probleem. Ik heb geen schep bij me en het is een loodzwaar gevaarte. Dat moet je er zelf uittrekken en zoiets kost tijd en kracht."
Zijn postuur - Brusselers is een massieve vent van honderd kilo - is geen nadeel. "Je stuurt met je lichaam," legt hij uit. "Dan is het een voordeel als je wat gewicht in de schaal kunt leggen. Maar mezelf is het natuurlijk wel een nadeel. Ik heb veel kilo's mee te slepen. Ik ben wel dertig kilo afgevallen, maar een slanke den zal ik nooit worden. Gelukkig is staan op een quad niet voordelig. Ik ben mezelf al een zitter. Ik heb dus ook een extra groot en breed zadel laten maken."
Nu de start van de Dakar Rally snel dichterbij komt, beginnen de zenuwen bij de vorige week 37 jaar geworden Brusselers op te spelen."Rijden kan ik, navigeren ook en lange dagen maken is me zeker ook niet vreemd. Maar de combinatie van die drie en ook nog onder zware omstandigheden, daar krijg ik soms wel even de kriebels van."Als dat allemaal maar goed gaat" is een zinnetje dat de laatste weken regelmatig door mijn hoofd dwarelt."
Foto's: AlexBrusselers.nl
Tekst: Natascha Kayser/AD Sportwereld bron
www.rallymaniacs.nl
Toegevoegd na 11 uur 23 minuten:
Quad: Bombardier heet nu Kanam
Type: Quad
Motor: Rotax 600 cc eencilinder viertakt met vier kleppen.
Vermogen: circa 60 pk
Brandstofvoorraad: 48 liter in drie tanks
Drooggewicht: rond 300 kilo
De bekende Bombardier Quad van Alex Brusselers heet tegenwoordig Kanam. Onderhuids is er niet veel veranderd. Als motorisatie staat nog steeds het bekende 600 cc eencilinder viertakt Rotax-blok in het midden. De benzine gaat normaal via een carburateur, alleen de ontsteking is elektronisch. Brusselers houdt het blok bewust zoveel mogelijk standaard. 'Het is bewezen techniek en van alle quads komen van dit type nog steeds de meeste aan in Dakar.’ Probleem bij de Kanam is dat hij, net als toen hij nog Bombardier heette, tamelijk lomp is met zijn 300 kilo. ‘Dat is de prijs die je betaalt voor duurzaamheid,’ weet Alex. Alex heeft wel geprobeerd het gewicht binnen de perken te houden door zoveel mogelijk onderdelen te vervangen door exemplaren van kevlar of duraluminium. Er moet toch nog wel wat extra mee zoals drie liter water, gereedschap, een extra ketting en voor de stenige etappes in Marokko een extra wiel. De velgen komen uit Amerika en zijn van een speciaal deelbaar type dat tevens de band klemvast zet. Naar gelang de etappe wordt gekozen voor two ply near slicks of six ply terreinbanden. Alex koos voor een speciale bredere ketting en heel speciale tandwielen van Ceradur, die bekleed zijn met keramisch materiaal. De demping wordt verzorgd door vier Reiger-schokdempers en ook de stuurdemper is van dit merk. Om de lange etappes in een keer te overbruggen werd de voorste tank vergroot naar bijna 20 liter. De rest van de brandstof zit achterop in twee tanks voor een betere gewichtsverdeling.