jepVincenzo schreef:de clippeleer
tappen schema
- 
				Robby
 - Quad Expert

- Contacteer:

die boren bestaan wel ze, wij hebben die,zitten altijd bij een echte tappenset... snapp on bevoorbeeld, tappen en boren bijeen.Vincenzo schreef:ja maar de clippeleer is een praktisch boek en er staan foutjes in.
bijvoorbeeld M6 moet ge boren met 4.86mm maar omdat niemand da heeft in het werkhuis staat er boren met 5mm
- 
				Robby
 - Quad Expert

- Contacteer:

yes yes... nu tegenwoordig is het allemaal tappen met 1tapVincenzo schreef:ja inderdaad robby maar ik bedoel als je in een gewoon werkhuis zit eender wat niet specifiek metaaltechniek dan schrijft de klippeleer voor wat je kan doen. begrijp je wat ik bedoel
greetz
- 
				Vincenzo
 - Quad Expert

ik werk nog altijd met de 3 tappen omdat ik er hier thuis geen andere heb 
maar int school is het 1 tap op de cnc en hupla erdoor.
ik moet wel zeggen in 1 keer tappen met de hand da ik daar nie zo voor ben omdat ik vind da ge nogal veel kracht moet zetten en de schrik voor eentje over t ewringen blijft toch

ik moet wel zeggen in 1 keer tappen met de hand da ik daar nie zo voor ben omdat ik vind da ge nogal veel kracht moet zetten en de schrik voor eentje over t ewringen blijft toch
- 
				Robby
 - Quad Expert

- Contacteer:

ah je doet ook cnc... ook nog zelf je cyclussen schrijven voor te tappen? of gebeurt dit al rechtstreeks uit je tekenprogramma?mijn eerste tappen waarvoor ik een cyclus heb geschreven waren naar de vaantjes hoorVincenzo schreef:ik werk nog altijd met de 3 tappen omdat ik er hier thuis geen andere heb
wat die 3tappen betreft is zeker waar,zeker in gietijzer of in wertuigstaal... het lijkt anders als boter te gaan en opeens krak!
gtreetz
- 
				Robby
 - Quad Expert

- Contacteer:

das typisch schoolwerkgerief ze... en dan kom je op een bedrijf moet je een programma schrijven of maken en dan beginnen die u daar uit te lachen waarom dat je zo traag gaatVincenzo schreef:In het begin schreven we die zelf ja! Inzicht krijgen in het werken van de fadalzo noemen ze da
nu is het allemaal genereren met de pc en raar maar waar er sneuvelen er nog steeds hoor
als je aan de maximale snijsnelheid werkt van het materiaal en tap gaan er 10% van de taps eraan
- 
				Vincenzo
 - Quad Expert

Ik studeer bachlor in de luchtvaart.
Is inderdaad interessant maar zonder de uitrusting ben je daar nu eens echt NIETS mee!
Iedereen met technisch inzicht kan de cnc taal leren maar ge moogt nog zo goed zijn als je geen machine ter geschikking hebt ben je er zoals ik al zei niet veel mee. Het leuke tegenwoordig is dat je gewoon een tekening invoert en de pc genereert de code zelf. Mits de nodige foutjes af en toe maar ge moet toch al niemeer zitten te zwoegen op die G00 G01 G03 en ga zu maar UREN door

Is inderdaad interessant maar zonder de uitrusting ben je daar nu eens echt NIETS mee!
Iedereen met technisch inzicht kan de cnc taal leren maar ge moogt nog zo goed zijn als je geen machine ter geschikking hebt ben je er zoals ik al zei niet veel mee. Het leuke tegenwoordig is dat je gewoon een tekening invoert en de pc genereert de code zelf. Mits de nodige foutjes af en toe maar ge moet toch al niemeer zitten te zwoegen op die G00 G01 G03 en ga zu maar UREN door
- 
				Robby
 - Quad Expert

- Contacteer:

Ik ga al tijdje niet meer naar school, maar heb men diploma van onderhoudsmekanieker (werktuigmachines,metaalbewerking)
en A2 computergestuurde werktuigmachines
allemaal heel leuk... maar nu werk ik dus als mekanieker en kom ik zelden nog (buiten draaibankje en freesmachine) in contact met cnc... tekenprogramma's hebben het veel te eenvoudig gemaakt waardoor ik eigenlijk met een onnodig diploma zit... Maar mag wel machineoperator zijn,maar heb geen zin om jaren aan een stuk dezelfde stukjes te draaien... in meeste firma's zetten ze zelf laag geschoolde mensen aan deze machines... stukkie in->stukkie uit->stukkie in->stukie uit en om de 10 stukken eens een stukje controleren zoals op de tekening met een digitale schuifmaat... daarvoor heb ik toch niet zolang geleerd?
over materialen en snijgereedschappen kan ik wel uren vertellen
greetz

en A2 computergestuurde werktuigmachines
allemaal heel leuk... maar nu werk ik dus als mekanieker en kom ik zelden nog (buiten draaibankje en freesmachine) in contact met cnc... tekenprogramma's hebben het veel te eenvoudig gemaakt waardoor ik eigenlijk met een onnodig diploma zit... Maar mag wel machineoperator zijn,maar heb geen zin om jaren aan een stuk dezelfde stukjes te draaien... in meeste firma's zetten ze zelf laag geschoolde mensen aan deze machines... stukkie in->stukkie uit->stukkie in->stukie uit en om de 10 stukken eens een stukje controleren zoals op de tekening met een digitale schuifmaat... daarvoor heb ik toch niet zolang geleerd?
over materialen en snijgereedschappen kan ik wel uren vertellen
greetz
- 
				JAN15-10
 - Quadrider

Ik ben zelf 20 jaar metaalbewerker geweest ,om precies te zijn ,plaatconstructiewerkerpeterrrrr schreef:kijk das mooi, waar heb je dit gevonde ?of zit je zelf in de metaal
De boormaten komen uit het Polytechnisch zakboekje ,uit 1972
Enja , RVS boor ik altijd iets groter, (max.0.5 mm )
Die boormaten kan ik uit m`n kop , maar heb ze ff gecontroleerd ,want één foutje hier en je moet een weekje in de hoek ,of erger nog je mag hélemáál nooit meer komen hier .
Jan
Driving a YAMAHA KODIAK 4x4 autom.
Rijd Quad,of blijf bij je schat !

Rijd Quad,of blijf bij je schat !