Pagina 2 van 2
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 19:49
door tuumke
Sg6 schreef:bwa dan geraak je tenminste ergens. Als de aanhanger niet zwaar is geladen is dit mooi te doen. Ben al enkele malen richting westdorpe gereden aan een snelheid van 160a 170 aanhanger volgt mooi.
Ben in Nederland tegengehouden geweest omdat ik 125 km/h deed met aanhanger. Politie reed stak me over en remde iets zodat ik zou vertragen maar ik stak die voorbij. Wist ik veel dat je maar 80 mag. Persoonlijk levensgevaarlijk! Je zit te knoeien tss de vrachtwagens en dan steken je die dan nog voor of rijden in je gat. Dit liedje heeft zo 15km geduurd tot ik het moe was en terug de pedaal ingeduwd heb.
Dat zal dan heel aan je trekkend voertuig liggen en aan wat voor een aanhanger je erachter hebt hangen. Met een dubbelasser met een tarra van 1000kg met daarop nog eens een lading en een suzuki vitara ervoor moet je dat toch niet proberen en met een pickup al helemaal niet. Heb je ooit van spoorvorming gehoord? Als dat zaakje nog maar denkt aan beginnen te slingeren dan kan je het wel schudden.
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 20:04
door Teunie
Ik vind dat inderdaad ook nogal onverantwoord.
Sorry, maar als je 170 rijdt met een aanhanger dan mogen ze van mij direct je rijbewijs innemen met een torenhoge boete er bovenop!
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 20:10
door Hanzie
als je een enkelasser achter een beest van een auto koppelt zul je idd 170 kunnen vlammen ja
maar probeer dit maar niet maar een iets wat fatsoenlijke geremde aanhanger, als die vertrekt dan kun je het inderdaad schudden, hebben hier al veel meegemaakt qua snelheid en slingeren en dan leer je het wel af. 120 maximum. waarom? omdat je nog altijd op een iets wat veilige manier uitwijkmaneuvers moet kunnen uitvoeren.
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 20:52
door Verlintje
Banshee-Boy schreef:ik heb het op school nagevraagt. als je 2 ton mag trekke dan mag je aanhanger nie gekeurt zijn op bv 3ton.
Hmmmz, dat lijkt me vreemd. Dat zou nogal wat worden.
Je hebt bv. enerzijds een 525D die 2270kg mag trekken en daarnaast een bestelwagen die 3500kg mag trekken. Dat zou willen zeggen dat uw plateau-aanhangwagen, gekeurd met MTM van 2750kg & tarra 780kg, wel aan je bestelwagen mag hangen, terwijl je hem op MTM 2270kg zou moeten laten keuren om hem aan je 525D te koppelen...
.
Wat wel is : het gewicht van de lading+tarragewicht vd aanhanger mag de MTM-sleep van het trekkende voertuig
niet overschrijden. Dus: gekoppeld aan de bestelwagen mag je 1970kg laden op je aanhanger en
gekoppeld aan de 525 mag je slechts 1490kg op diezelfde aanhanger droppen.
Vraag toch maar nog eens na. De
MTM van de
sleep(=maximum toegelaten massa van de
aanhanger)
heeft niks te maken met de
MTM-sleep van het
trekkende voertuig(=maximum gewicht dat het voertuig mag trekken).
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 21:19
door Banshee-Boy
als je bv een aanhangwagen hebt die 3 ton mag laaien. dan mag je deze niet aan je auto hang als je auto maar 2 ton mag trekke ook als is deze leeg.maar maandag weet ik het zeker wij hebbe een boek met allemaal die regels in.dan kan ik eens kijke.
Geplaatst: vr 09 feb, 2007 22:12
door Sg6
het is idd niet verantwoord om 170 te rijden maja ik zou anders wat te laat zijn en als eerste op het parcour komen is heeeeeeel belangrijk voor mij alleszins in westdorpe. Het is natuurlijk een enkelasser mijn aanhangwagen. En om nog wat van mijn zotte streken te vertellen heb ik 2j terug in het zuiden van frankrijk met een dubbelasser en 2 quads erop ook 170 gereden maar dit was om de grote bergen op de autostrade op te rijden en diende als aanloop. eens berg op was dit aan een mooie eindsnelheid van 125 en moeten we niet gaan treuzelen achter al die caravans
maar roken dat de wagen deed moja nen audi rookt altijd als ge wa durft duwen op het gaas
Geplaatst: za 10 feb, 2007 07:04
door joepie
Verlintje schreef:Banshee-Boy schreef:ik heb het op school nagevraagt. als je 2 ton mag trekke dan mag je aanhanger nie gekeurt zijn op bv 3ton.
Hmmmz, dat lijkt me vreemd. Dat zou nogal wat worden.
Je hebt bv. enerzijds een 525D die 2270kg mag trekken en daarnaast een bestelwagen die 3500kg mag trekken. Dat zou willen zeggen dat uw plateau-aanhangwagen, gekeurd met MTM van 2750kg & tarra 780kg, wel aan je bestelwagen mag hangen, terwijl je hem op MTM 2270kg zou moeten laten keuren om hem aan je 525D te koppelen...
.
Wat wel is : het gewicht van de lading+tarragewicht vd aanhanger mag de MTM-sleep van het trekkende voertuig
niet overschrijden. Dus: gekoppeld aan de bestelwagen mag je 1970kg laden op je aanhanger en
gekoppeld aan de 525 mag je slechts 1490kg op diezelfde aanhanger droppen.
Vraag toch maar nog eens na. De
MTM van de
sleep(=maximum toegelaten massa van de
aanhanger)
heeft niks te maken met de
MTM-sleep van het
trekkende voertuig(=maximum gewicht dat het voertuig mag trekken).
Als meneer polies uw tegen houd en er is geen weegbrug in de buurt kan hij hem richten tot de papieren ongeacht hoeveel ge geladen hebt zijt ge de pineut.
Als ge op den E313 afrit grobbendonk eens passerd moet ge het daar eens vragen aan de wegen...(hoe noemd da just?), aan het einde van de afrit.
Kan uw zeggen daar weten ze iets over wetten zulle.
Ze hebben daar mijn camion eens binneste buiten gedraaid
Geplaatst: za 10 feb, 2007 09:28
door Verlintje
joepie schreef:
Als meneer polies uw tegen houd en er is geen weegbrug in de buurt kan hij hem richten tot de papieren ongeacht hoeveel ge geladen hebt zijt ge de pineut.
Als ge op den E313 afrit grobbendonk eens passerd moet ge het daar eens vragen aan de wegen...(hoe noemd da just?), aan het einde van de afrit.
Kan uw zeggen daar weten ze iets over wetten zulle.
Ze hebben daar mijn camion eens binneste buiten gedraaid
De uitleg van een politieagent kan me niet altijd overtuigen hoor.
'Uw'
meneer de politie kan U dan mss wel overdonderen met z'n uitleg. Maar ge moet niet beginnen
bibberen en ja-knikken als ze U de les spellen hoor. Hun uitleg en rekensom kan misschien wel aanvaardbaar klinken,
maar geloof me vrij, de MTM van uw aanhangwagen is géén referentie voor overschrijding van de
Maximum Toegelaten Massa van de sleep van het trekkend voertuig. Ik spreek dan wel over trekkende
voertuigen die onder de 'B' categorie van het rijbewijs vallen. Over vrachtvervoer ga ik me niet uitspreken.
Er zijn wel nog andere regels waar je rekening moet mee houden, zoals oa. het maximum gewicht van de sleep
die de rijklare massa van het trekkend voertuig in ieder geval niet mag overschrijden (er is zelfs een uitzondering
voor bepaalde 4x4's die 120% vd rijklare massa mogen trekken), maar daar gaat deze discussie niet over hé.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 16:15
door kefke 11
Hanzie schreef:zelfde snelheid als andere auto's, alleen moet je opletten: in duitsland en NL mag je met aanhanger maar 80 of 90km/u rijden op de autosnelweg!
nog een weetje:
als je met je auto bv maar wettelijk 2000kg moogt trekken, dan mag je gerust een aanhangwagen trekken die gekeurd is op 2.7 ton of bv 3.5ton trekken, maar je totaal gewicht van auto+aanhangwagen mag niet boven het toegelaten gewicht.
bv:
mijn landcruiser weegt ongeveer 2000kg, en het max terreingewicht is 4000kg (ongeveer). dwz dat je een aanhangwagen moogt trekken die een totaal gewicht heeft onder de 2000kg. (het maakt dan niet uit of de aanhanger als 2ton of bv 3.5ton gekeurd is) zolang het TOTAAL gewicht op de weg niet de marge die je ergens op de papieren van de auto vindt, overschrijt dan is er geen enkel probleem.
de snelheid met aanhanger is volgens de verkeersregels waar je 50 mag moet je 50 waar je 120 mag dan mag je tot 120 gaan tenzij een verkeerbord dit tegenspreekt
betreft het gene dat je mag trekken in princiepe mag je met je rijbewijs tot 3,5 ton gaan totale massa
maaar! als de wagen maar 2 ton mag trekken dan mag u aanhanger geen 2,7 ton zijn geladen of nie ze kunnen je hiervoor al beboeten als de agenten dit willen ...
Geplaatst: za 10 feb, 2007 18:01
door Hanzie
wettelijk mag je met een gewoon rijbewijs B enkel ongeremde 750kg aanhangers trekken. zodra dat je er een geremde + 750kg achter hangt van je verplicht het rijbewijs voor aanhangwagen te hebben.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 18:23
door KrisZ400
Hanzie schreef:wettelijk mag je met een gewoon rijbewijs B enkel ongeremde 750kg aanhangers trekken. zodra dat je er een geremde + 750kg achter hangt van je verplicht het rijbewijs voor aanhangwagen te hebben.
In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:
* De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
* de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kilo.
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 08:29
door joepie
Ja kijk
da blijft een eeuwige discussie
Ik weet één ding
ik ben in orde onderweg, mijne auto mag 3 ton trekken en ik heb rijbewijs CE.
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 10:33
door Banshee-Boy
joepie schreef:Ja kijk
da blijft een eeuwige discussie
Ik weet één ding
ik ben in orde onderweg, mijne auto mag 3 ton trekken en ik heb rijbewijs CE.
o dan mag je al wat