Wat betreft die JE piston: de reden hiervoor is dat de guru's op Thumpertalk de JE aanraden en ook succesvol gebruiken, hier hebben we dus niet te veel over nagedacht. Smering piston pin is bij mijn weten bij de JE gelijk aan de standaard smering, weet niet of hier iets anders voor de drz400 motor bestaat.
Wat betreft die 13:1 : dat is de reden dat we indertijd op de Hotcams gewacht hebben die met een automatic decompression release dingetje uitgerust waren, zo hebben we niet de minste startproblemen. Los daarvan is het 13:1 verhaal vrij lang en als volgt:
De Hotrods krukas met 5 mm extra slag (2,5mm meer naar boven en 2,5mm meer naar beneden) heeft een piston bijgeleverd die 2,5 mm (afhankelijk van de compressie) lager zit op de pistonpen. Dit is dus een speciale zeldzame piston en geeft ons niet de keuze om zomaar een andere piston van een ander merk te steken, die 2,5mm te lang/hoog is. Om meer keuze te hebben werd beslist om in plaats van met een speciale kortere piston te werken met een verhoogde cilinder te werken.
Dit laatste is een spacer plate van 2,5mm min de dikte van 1 pakking (dus eigenlijk iets van een 2,25mm dikke plaat), en zo hebben we meer keuze wat betreft pistons (Wiseco, Je, standaard, ...).
Deze onderdelen waren bij iemand van Thumpertalk (zeer gereputeerd persoon Eddie Sisneros) te bestellen, wat dus gemakkelijk was voor ons.
Deze cilinderverhoging brengt met zich mee dat de cams gedegreed moesten worden (nokkenassen verhogen, dus ketting krijgt minder slack). Dit zorgt er ook voor dat de nokkenasketting op zijn kortst wordt, zodat de nokkenassen er heel wat moeilijker in gaan.
Er werd dus een 12:1 piston besteld (standaard maten), maar pas later is uitgekomen dat een 12:1 piston die meer slag naar onderen dan standaard maakt na omrekenen eigenlijk een 12,98:1 compressieverhouding heeft. De stukken waren al gemonteerd, dus jammer maar helaas. Aan de andere kant vonden we dit het proberen wel waard, en dat maakt dat we nu met die 13:1 (afgerond) zitten terwijl wij in eerste instantie een 12:1 voor ogen hadden.
Oplossingen hiervoor zijn op het eerste zicht evident, maar bij nader inzien toch oppassen geblazen:
- nog verhogen van de cilinder (door de dikkere ltz-pakking te installeren) zal ervoor zorgen dat we onze nokkenassen er waarschijnlijk totaal niet meer in krijgen
- andere piston, bijvoorbeeld een niet standaard 11:1 piston die dan met de verhoogde slag rond de 12:1 zal uitkomen, maar het aanbod aan deze pistons is beperkt, omdat je normaal indien je een 11:1 wilt je een 12:1 koopt en de dikkere pakking installeert.
- in extremis kunnen we de piston affrezen. Persoonlijk zie ik dat als de eenvoudigste oplossing, maar dit klinkt nogal verregaand

.
We zitten zeker op de grens en flirten met detonatie, maar tot we niet zeker zijn dat we een probleem hebben, laten we het zo. Temeer omdat de motor dan nog eens open moet (nu moet er gereden worden!

). We luisteren goed, houden temperatuur in de gaten, testen met racefuel versus pompfuel 98 octaan. Dus voorlopig is er nog geen besluit genomen en tuffen we lekker door. Plannen zijn om met een knocksensor te gaan experimenteren.