Pagina 2 van 2

Geplaatst: zo 04 mar, 2007 13:59
door kane
wie is eigenlijk DBM, iedereen spreekt erover heeft iemand ne site ?

Geplaatst: zo 04 mar, 2007 14:28
door Fré
even ter zijde:
Ik denk dat het steken van een kleiner tandwiel soms de impressie geeft dat men sneller optrekt - of steken van een groter tandwiel de impressie dat men trager optrekt.
Ik trek bijvoorbeeld sneller op in 1e versnelling met een 15t tandwiel dan in 2e versnelling met een 14t tandwiel, dat zou ik toch denken... :mrgreen:

Je spreidt gewoon je versnellingen door hoger in verhouding te gaan, en ik merk dat dat voor bepaalde situaties effectief sneller is, en niet noodzakelijk als ik tegen topsnelheid rijd.
Komt er nog bij dat ik minder moet schakelen, en ook geen tijd verlies met schakelen.

Hoe groter je verhouding, hoe meer verspreid je versnellingen liggen.
Je zal dus een stuk meer moeten schakelen om tot bvb 80km/h te komen. Dit zorgt ervoor dat je dicht rond het optimale koppeltoerental van de motor kan blijven, maar dat je ook iets meer tijd verliest met het schakelen.
Als je een motor hebt die over een tamelijk groot toerenbereik nagenoeg hetzelfde koppel geeft (zoals die van mij), dan kan je makkelijk baat hebben bij een grotere verhouding, zeker als je in hoogste versnelling tegen de toerentallimiet van je CDI botst.



Ik zou het gewoon eens proberen, voor die 15 euro voor een nieuw voorste kettingtandwiel kan je echt niet sukkelen, en zal je naar eigen bevinding kunnen kiezen tussen groter, kleiner of gelijk blijven.

Geplaatst: zo 04 mar, 2007 15:28
door Ketje #69
De marc van DBM is iemand die aan de quad's werkt he. Hij zelf heeft gene site, maar ge kunt altijd ne keer gaan zien op www.powermasters.eu das nen site van hem en nico (brutus). Daar staat wel niets vermeld over de tuning die marc aan quad doet, maar als ge meer wilt weten dan moet ge met hem maar eens contact op nemen.

Geplaatst: zo 04 mar, 2007 16:14
door tomster
hallo ,

ketje ( erwin ) ik heb inderdaad al die andere spullen al op zitten ( jetkit,k&n luchtfilter, volledige fp lijn
en voel inderdaad wel een beetje verschil dan dat hij standaard liep maar gaat toch alleen maar in 1ste
VANZELF VOLGAS omhoog !
ik zal eens kontakt opnemen met die persoon van DBM denk ik .

bedankt gasten

Geplaatst: zo 04 mar, 2007 21:49
door ~JoAcHiM~
@fré

daar heb je volledig gelijk in qua acceleratie met wat je daar zegt.

Ik heb tandwiel 13-14 en 15 liggen, en toch rij ik het liefst met een 13 omdat hij heel wat agressiever is; maar waarschijnlijk niet rapper optrekt. Het geeft wel het gevoel van rapper op te trekken...
Ik schakel graag heel kort.

Geplaatst: zo 04 mar, 2007 22:06
door gareth
Ook voor jezelf kijken waar je het meest rijd.

Cross dus alleen korte rechte stukken en veel bochten denk met korte versnellingen makkelijker weg trekt door zwaarder terrein.

Op de weg met meer langere bochten dus betere meer snelheid kunnen maken in een versnelling.


Had zelf ook gevoel nadat ik groter tandwiel had genomen je kan veel meer snelheid maken in een versnelling dus misschien trek je nog sneller op als met klein tandwiel, omdat je dan laat zeggen 4 moet schakelen naar de 100 en anders 3 keer.

Geplaatst: zo 04 mar, 2007 22:57
door tomster
hey

als ik een groter tandwiel steek zal hij inderdaad wel vlugger rijden maar dan zal hij zeker niet meer in 2de omhoog gaan denk ik dan toch ?
hij zou gewoon van alle 2 meer moeten hebben 2de omhoog + een beetje vlugger rijden !

tomster

Geplaatst: ma 05 mar, 2007 09:22
door Fré
dan is het antwoord simpel: je hebt meer power nodig.

Geplaatst: ma 05 mar, 2007 20:12
door gareth
Mij uitlaat en filter en dynokit. 8) :crossercool: :rock: