Pagina 2 van 2
Geplaatst: di 11 dec, 2007 22:18
door coolboyke
als hij bij mij nog "koud" heeft , laat ik darvoor mijn duim nie van het gas hoor

tzal echt wel een minimum van verschil zijn in slijtage . kgeef nu ook nie constantvolle gas int begin , maar ik zie geen reden om 5minuten traag te rijden zodat hij warm word...
Geplaatst: di 11 dec, 2007 22:24
door Haagje
wanneer je rustig wegrijd is er niks aan de hand en hoef hij niet eens warm te draaien.
Geplaatst: di 11 dec, 2007 22:58
door Boncari
SlOoT schreef:Op mijn KTM heb ik een thermostaat en olie temp meter.
De cilinder zelf is na 2 a 3 minuten al lekker heet en dan is de olie temp nog maar 40 graden.
Wanneer de olie ongeveer 50-60 graden is dan ga ik rustig paar rondjes rijden. Wanneer de olie 80 graden is ga ik "normaal" rijden en wanneer de olie tegen de 100 is vol gas.
De reden waarom je de motor niet mag belasten als ie nog koud is is eenvoudig.
Als de zuiger warm wordt zet deze uit, de cilinder ook. MAAR de zuiger zet VEEL MEER uit dan de cilinder. De zuiger en cilinder worden zo gemaakt dat wanneer ze heet zijn ze precies mooi passen. Mocht de zuiger te heet worden dan loopt deze vast in de cilinder omdat de zuiger te groot wordt voor de cilinder.
Als de motor koud is, is het omgekeerd. De zuiger is dan te klein voor de cilinder en heeft dus speling. Je snapt dus dat de slijtage dan dus heel erg groot is.
Het is dus belangrijk dat de motor zo snel mogelijk warm wordt maar wel met zo min mogelijk slijtage. Als de dus met een koude motor gaat rijden wordt ie wel sneller warm MAAR heb je wel gigantische slijtage, super slecht voor je motor dus.
Het is dus heel verstandig om een thermostaat erop te hebben, dan worden de cilinder/zuiger veel sneller warm.
Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die met zijn/haar quad doet. Maar als je dus bij een 450 4-takt om de 20 uur er een nieuwe zuiger in moet doen dan weet je waar dat aan ligt.

duidelijk verhaal
maar waarom worden de cilinder/zuiger veel sneller warm als je een termostaat erop hebt en
wat is je conclusie?
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 08:18
door tointjuh
als je de quad start gaat de thermostaat dicht zodat de koelvloeistof in de moter blijft circuleren. als de koelvloeistof warm word en zijn optimale temperatuur berijkt gaat de thermostaat weer open.
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 16:10
door SlOoT
Klopt. Als de thermostaat dicht staat dan gaat het koelvloeistof NIET door de koeler heen. Het blijft dus alleen door de cilinder circuleren. Daardoor zal de motor heel snel opwarmen. Zodra het koelvloeistof een bepaalde temperatuur heeft gaat de thermostaat los en gaat het koelvloeistof door de koeler.
Zoals No Limit YFZ al zei duurt het wel lang voordat de olie op de optimale temp is. Als de cilinder op de optimale temp is is de olie vaak nog maar iets van 50 graden. Ook hier moet je goed rekening mee houden, aangezien "koude" olie minder goed smeert dan hete olie omdat "koude" olie dikker is. De olie is zo gemaakt dat het optimaal smeert op bedrijfstemperatuur.
Geplaatst: za 15 dec, 2007 05:01
door Charger69
Het is idd zoals No Limit YFZ zegt.
Het duurt redelijk lang voordat de olie echt op bedrijfstemperatuur is.
Het is veel beter om te starten, een minuut te wachten en vervolgens met lage toerentallen te vertrekken. De olie in de motor warmt sneller op door de verscheidene toerentallen dan op stationair. Doordat de olie beter rondgaat bij een verschillend toerental, is de slijtage slag veel minder groot.
In de vroegere tijden toen we nog niet met multigrade oliën reden, was het algemeen gekend dat men met winterolie en zomerolie reed. Doodeenvoudig om het feit dat de olie in de winter veel te lang dik blijft en op die manier zijn smeercapaciteit niet heeft.
De viscositeit van de olie is daarom zeer belangrijk voor de motor.
Een motor die stationair warm staat te draaien bij koud weer, maakt een echte slijtage slag mee.