Pagina 2 van 3
Geplaatst: di 24 jun, 2008 06:37
door Robby
als ik jou was zou ik eens enkele opzoekingen doen, en wees gerust, olie verzuurd niet na 6maand... nog niet na 5jaar
Geplaatst: di 24 jun, 2008 08:52
door JohnBeton
Ik ververs mijn olie gewoon om de 10 rijuren.
Geplaatst: di 24 jun, 2008 09:24
door Lievenv
Ik snap eigenlijk niet goed waarom de olie bij een quad om de 1000km moet vervangen worden.
Bij een auto is dat gem. om de 15000 km.
Of zijn de km langer bij een quad ?
Volgens mij niks anders dan om de garagist zijn winkel draaiende te houden.
Olie kan niet na 1000 km versleten zijn.
Geplaatst: di 24 jun, 2008 10:07
door Ruff Ryder
da heb k me ook al eerder afgevraagd maar ja, k loop risico niet en wissel ze op tijd...
Geplaatst: di 24 jun, 2008 11:51
door JohnBeton
tja, waarom wordt bij een quad de piston vervangen naar 60 tot 100 rijuren (of meer, afhankelijk van model) en bij een auto zo goed als nooit...
Geplaatst: di 24 jun, 2008 12:06
door Lievenv
JohnBeton schreef:tja, waarom wordt bij een quad de piston vervangen naar 60 tot 100 rijuren (of meer, afhankelijk van model) en bij een auto zo goed als nooit...
Een piston vervangen na 60 a 100 rijuren ?
Waarschijnlijk heb je het over 2 taktmotoren/quad's waar ze wedstrijden mee rijden ...
Want ik kan me niet inbeelden dat bij gewone 4 takt motoren de piston moet vervangen worden na 2500 km ( bv...25 km/per uur X 100 rijuur = 2500 km)... Dan moest ik al 2 pistons hebben met mijn quad !
Geplaatst: di 24 jun, 2008 12:32
door JohnBeton
'of meer afhankelijk van model'.
Geplaatst: di 24 jun, 2008 16:13
door Ruff Ryder
een vraag met een vraag beantwoorden is nie bepaald informatief.
maar ja, blijkbaar weet niemand het ECHT
Geplaatst: di 24 jun, 2008 16:29
door OpticalNicolas
mij hebben ze al verschillende keren gezegd omdat:
de koppeling en verbranding vuil afgeven, en aangezien alles in dezelfde olie draait, dit niet zo goed is voor de distributie.
ik doe ze om de 5a10 uur, en om de om de 2olie wissels andere oliefilter
Geplaatst: di 24 jun, 2008 16:33
door Ruff Ryder
dat lijkt me een aanneembare uitleg en zal ook wel zo kunnen zijn, lijkt me zeer logisch
Geplaatst: di 24 jun, 2008 18:39
door Robby
zoals optical al aanhaalde: bij motoren en quads draait de koppeling en boit mee in dezelfde olie. bij autos is dit niet het geval (en sommige motoren ook niet) ook draait zo een 1 of 2cilindertje heel wat meer toeren als een auto. en zit alles heel wat fijner ineen dan een auto. In motorolie voor een motoblok zitten ook een heleboel additieven onderandere voor de koppeling en voor de boit waardoor de olie sneller zijn smeer-of andere eigenschappen verliest.
pistons worden ook afhankelijk van type tot type meer veranderd, zeker in vergelijking met een auto. en daar is maar 1reden voor, het toerental en het feit dat de meeste blokjes hoogtoerige 1cilinders zijn.
2takt en 4takt liggen tegenwoordig qua onderhoud niet ver van elkaar, ik in men 2taktje steek om de 100u een zuiger terwijl die van een yamaha yfz ook omtrend die draaiuren moet veranderd worden. daarbij komen dan nog eens kleppen stellen en distributie...
hoop hiermee toch een en ander opgeklaard te hebben.
greetz
Geplaatst: di 24 jun, 2008 18:52
door JohnBeton
ik denk dat het niet beter uitegelegd kon worden
Geplaatst: di 24 jun, 2008 20:10
door cyclonedriver
een andere reden is dat bvb een yzf 450 een competitieblok is. de zuiger is zo kort dat hij na bepaalde tijd kan/wil kantelen. daarom moeten deze zo vlug vervangen worden.
Geplaatst: do 10 jul, 2008 10:35
door peet107
Bij een YFZ 450 moet de piston om de 30 uren vervangen worden...
Geplaatst: do 10 jul, 2008 18:50
door Robby
peet107 schreef:Bij een YFZ 450 moet de piston om de 30 uren vervangen worden...
zijn al veel topics over, en hangt af van gebruiker tot gebruiker... moeten is kakken en sterven zeggen ze bij ons